Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Hipòcrates a l’aula

    Jordi Badiellagener 16, 20193 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Dibuix de Marina Font, quan feia segon de secundària.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Sense ànim de caure en el pessimisme —ans al contrari—, a vegades, les preguntes que intuïm en la ment dels alumnes són inquietants. Us en serveixo unes quantes:

    1. Quan sigui gran, estaré envoltat d’especuladors i de gent consagrada a acumular diners que se’n riurà dels més pobres i m’extorsionarà?
    2. Quan sigui gran, em plomaran els banquers? Els agents immobiliaris, em condemnaran a hipoteca perpètua?
    3. Quan sigui gran, els agricultors ja hauran contaminat la major part de rius i llacs amb fertilitzants i la pluja àcida cremarà la terra?
    4. Quan sigui gran, el fum de les fàbriques haurà tapat el blau del cel?
    5. Quan sigui gran, el vessament de residus enverinarà els peixos?
    6. Quan sigui gran, les dones continuaran sofrint i morint a mans dels homes?
    7. Quan sigui gran i em posi malalt, els metges em faran servir de conillet d’índies?
    8. Quan sigui gran, perderé la salut en una mala feina o en el trajecte per arribar-hi?
    9. Quan sigui gran, la meva llengua, com el 90% de les llengües del món, estarà a punt de desaparèixer?
    10. Quan sigui gran, m’agradaria tenir una feina plena d’aventures. Pilotar avions, potser. Però, per què em diuen que he de tocar de peus a terra?

    I, comptat i debatut, sabem que, quan siguin grans, tot haurà passat molt de pressa: un dia renunciaran a fer una pregunta que ningú volia respondre i sense adonar-se’n hauran deixat de ser joves.

    És ben conegut que els efectes de la nostra feina triguen a veure la llum, que així com la bona o mala praxi mèdica acostuma a tenir un resultat prou immediat, les conseqüències de les actuacions educatives apareixen a més llarg termini, sovint quan ja fa temps que hem perdut de vista l’alumne.

    A vegades, però, en tenim un retorn: un retrobament fortuït ens permet de copsar uns resultats dels quals en som part. Si els resultats són bons, perfecte; però si no ho són, ens preguntem què ha fallat. I millor que no en sentim cap remordiment.

    Què hi podem fer? Cadascú deu tenir el seu remei, però bé es podria trobar un camí senzill en el jurament hipocràtic. Adaptar-lo a l’àmbit de l’educació no és gens difícil; adoptar-lo, tampoc, si el que es vol és tenir una guia ètica. És una opció personal.

    Voldria ressaltar, només, un dels aforismes del jurament, el que, una vegada adaptat, diria: “Recordaré sempre que hi ha una part d’art i una part de ciència en l’educació, i que la simpatia, la calidesa i la comprensió poden ser més poderoses que la millor lliçó”.

    Podríem continuar adaptant i adoptant el jurament d’Hipòcrates, però tant se val, tampoc hem de guarir ningú, n’hi ha prou si treballem des del respecte a l’alumne i la humilitat personal i, sobretot, si som capaços de fer-ho amb la simpatia, la calidesa i la comprensió que recomanava aquell savi.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La segregació escolar entra en el debat electoral (o, si més no, s’intenta)
    Next Article
    Actualitat
    ‘Balditritza’t’ i transforma l’educació!
    Jordi Badiella
    • X (Twitter)

    Filòleg i professor de secundària a l'escola cooperativa El Cim de Terrassa, federada a EscolesCoop.

    Related Posts

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}