Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Orgull i reconeixement, mai és tard per aprendre a llegir

    Jaume Carbonellabril 22, 20194 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    En l’últim i esplèndid film de Pedro Almodóvar, Dolor y Gloria –la seva obra més personal i arriscada, amb retalls autobiogràfics–, es recreen seqüències d’alguns dels ritus iniciàtics de la infància del protagonista al poble valencià de Paterna. N’hi ha de molt belles i significatives. Una d’elles és quan, sent un nen, ensenya les primeres lletres a un jove paleta. La mare del petit fixa les condicions del tracte: el meu fill t’ensenya a llegir i tu, a canvi, ens pintes i enrajoles la casa. Li proposa un simple intercanvi de sabers, un fenomen molt habitual en altres èpoques i a les societats rurals tradicionals. La relació entre tots dos no acaba aquí i, en un moment del film, amb el pas del temps, surt a relluir l’agraïment d’aquell jove paleta convertit en pintor.

    L’intercanvi de sabers el va teoritzar llargament Ivan Illich a La sociedad desescolarizada (1974). Avui el banc de coneixements i l’intercanvi d’habilitats conformen una de les iniciatives més potents i solidàries de l’educació dins i fora de l’escola, entre les persones grans i entre les diferents generacions. És una de les formes més naturals i profitoses d’utilitzar el saber de l’experiència.

    El cinema ha mostrat experiències d’alfabetització de molt divers signe. N’hi ha prou de recordar, a títol il·lustratiu, Un lugar en el mundo (1992) d’Adolfo Aristarain;  Nadie hablará de nosotras cuando hayamos muerto (1995) d’Agustín Díaz Yanes; i Cartas a Iris (1989) de Martin Ritt, que narra la història d’un home acomplexat perquè no sap llegir i escriure –raó per la qual l’expulsen de la cuina del restaurant on està treballant– i entra en contacte amb una mare treballadora amb dos fills que acaba d’enviduar: la relació entre tots dos corre paral·lela al procés alfabetitzador. Un relat commovedor d’amor, i d’amor als llibres, magníficament interpretat per Jane Fonda i Robert de Niro. Menció especial mereix El escolar (2010), de Justin Chadwik, basada en la història real d’un ancià que als seus 84 anys, després de lluitar per l’alliberament de Kenya, ho fa ara per a accedir a l’escola que mai va tenir oportunitat d’assistir, al costat de l’alumnat de sis anys.

    Aquest film em recorda la visita que vaig fer a Cuba, fa ja més de quaranta anys, al Museo de la Alfabetización. Mai oblidaré la imatge d’un home que va voler aprendre a llegir als 90 anys. Allí es mostra l’èxit de la campanya d’alfabetització que va mobilitzar a una gran quantitat de joves que únicament amb la cartilla i el fanal es van llançar a la muntanya, endinsant-se als llocs més recòndits. Va succeir a Cuba, a Nicaragua i a molts altres països on existia la ferma convicció que cap societat no es podia construir des de la ignorància. Així ho van entendre alguns governs, i sobretot alguns educadors i educadores que s’hi van deixar la pell.

    Quan es parla d’alfabetització és gairebé obligat citar Paulo Freire, perquè va aportar consistència teòrica i metodològica als processos alfabetitzadors, partint sempre d’una lectura del context molt propera a les vivències i necessitats del pagès. Un pensament que apodera la ciutadania en la mesura que l’ajuda a comprendre críticament la realitat.

    Avui no corren bons temps per la pedagogia alliberadora freiriana al Brasil. El govern de Bolsonaro, en la seva deriva ultraconservadora que posa en risc la llibertat d’expressió, l’ha declarat persona non grata i l’ha proscrit de les aules. Però l’obra, el llegat i el testimoniatge de Freire són inesborrables perquè una bona part de les pedagogies crítiques del món sencer el prenen com a referent i segueixen la seva estela. A les universitats, als diferents nivells i espais educatius i, naturalment, als cercles d’alfabetització i a les escoles d’educació de persones adultes del món sencer. Perquè els i les mestres alfabetitzadores continuen ensenyant amb orgull l’eina més bella per accedir al coneixement. I l’alumnat que s’alfabetitza ho agraeix amb escreix, perquè canvia les seves vides. Potser aquests dies persones de vint, cinquanta o setanta anys podran llegir un llibre per primera vegada. Seria la millor notícia per a la millor celebració d’aquest 23 d’abril, dia del llibre.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Ensenyem a odiar
    Next Article
    Actualitat
    L’assignatura de religió té un cost per l’Estat de 700 milions anuals
    Jaume Carbonell
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}