“Per definició, immersió és unilingüisme, perquè allò que fiquem darrere la noció d’una escola bressol immersiva és el fet que els infants només parlen la llengua regional. Sobre això ja hi hauria molt a discutir, podríem arribar a dir que cognitivament no és tan bona idea, precisament perquè si a l’infant se’l posa en la situació d’ignorar la llengua francesa, des del punt de vista pedagògic cal qüestionar la immersió”. Aquestes paraules del ministre Blanquer, pronunciades en un debat al Senat sobre reforma escolar, han rebut una allau crítiques d’entitats i representants de Còrsega, la Bretanya, Alsàcia, País Basc, Occitània i Catalunya del Nord.
A Catalunya del Nord, la Bressola ha emès un comunicat on acusa el ministre d’ignorar els resultats de les avaluacions a la primària i els de l’examen estatal de final del primer cicle de secundària. “Aquests resultats, superiors a la mitjana de l’Estat, mostren clarament que l’ensenyament immersiu en català no solament no desafavoreix l’aprenentatge del francès sinó que, al contrari, el beneficia. A més, malgrat la immersió practicada, el francès és ensenyat amb el nombre d’hores necessàries per al ple domini oral i escrit de la llengua”, diu el comunicat.
A més, afegeixen des de la Bressola, Blanquer “sembla ignorar que sense la voluntat i el treball valent i obstinat de les entitats associatives en defensa de les llengües i cultures regionals d’ençà més de cinquanta anys, aquestes molt possiblement haurien desaparegut a hores d’ara. En aquest cas, l’article 75-1 de la Constitució francesa «Les langues régionales appartiennent au patrimoine de la France» hauria perdut tot sentit. Potser és aquest el seu desig ateses les seues declaracions”.
“El senyor Ministre sembla ignorar, també, que els nostres centres van obtenir el concert amb l’Estat l’any 1995 i, d’ençà, són reconeguts competents per complir les funcions educatives de qualsevol infant de la República”. “La Bressola –conclou el comunicat– no pot acceptar que el senyor Ministre denigri en dues frases la feina de recerca pedagògica de més de quaranta anys i el convida a visitar les nostres escoles per adonar-se de l’absurditat de les seues declaracions”.
La Bressola és una associació cultural nascuda a Perpinyà ara fa 40 anys amb l’objectiu de promoure la immersió lingüística del català a les comarques de la Catalunya Nord. Va ser en un garatge de la capital del Roselló on aquesta entitat va organitzar la seva primera escola amb només set alumnes l’any 1976. Ara ja en tenen més de 900 repartits en set centres educatius d’infantil i primària. L’any 2016, vam entrevistar la seva directora, Eva Bertrana.