Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    El barrufet gramàtic

    Jaume Celajuny 17, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Albert Jané
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El nostre món educatiu té uns quants personatges que des del rigor de la seva feina i des d’un insubornable amor a la infantesa han aportat molt al debat educatiu. L’Albert és un d’ells.

    Recordo el vespre que vaig assistir per primera vegada al consell de redacció de Cavall Fort, una revista que jo rebia a casa des que era un nen i que he treballat moltíssim a les classes amb alumnes de totes les edats. Estava nerviós perquè davant meu tenia persones com la Fina Rifà, en Joaquim Carbó, l’Albert Jané… A cada sessió rebia una gran lliçó sobre quins eren els millors models de llengua per adreçar-nos al públic infantil i juvenil. Un català que no renunciés al rigor sense semblar encarcarat. Escil·la i Caribdis a la catalana. L’Albert és com aquells terrenys que estan xops d’aigua. T’hi asseus i surts amb els pantalons xops. A ell, li poses el dit damunt la pell i vessa saviesa literària. No hi ha rondalla que no conegui, no hi ha conte tradicional que no se l’hagi fet seu, un pou d’anècdotes i de categories i les converses amb en Carbó –tots dos homes d’una ironia fina i esmolada, un senyal inequívoc d’intel·ligència– eren llegendàries. Quin goig de persones! Quin goig d’estones compartides!

    L’Albert és un home tímid, un autodidacte que s’ha convertit en un mestre per a moltes generacions, sobretot pels que vam aprendre que el català era una llengua quan ja rondàvem els primers plaers i els primers desenganys de la joventut. Jo vaig saber que el pastisser del barri era un poeta de trobar clus quan ja m’havia engreixat moltíssim gràcies als pastissos de les seves dues pastisseries on Foix s’estava a peu dret, sempre elegant, a l’entrada per cobrar el que ens endúiem. Vaig saber molt més endavant que el primer manual per aprendre a escriure català va ser Signe. Normes pràctiques de gramàtica catalana, llibre on l’Albert va tenir un pes considerable. I la primera gramàtica essencial també es d’ell. I el primer diccionari de sinònims. Totes aquestes publicacions han tingut molta importància en la nostra formació i no vaig saber que eren de l’Albert Jané fins molt més endavant.

    Repasseu l’obra que fa referència al món del còmic o del cinema infantil. Impressiona l’encert de les seves traduccions. Ha barrufat  millor que ningú i continua barrufant amb encert i amb una gran humilitat, perquè tinc la impressió que quan l’Albert es converteix en el centre de la conversa no sap on amagar-se.

    Cada any, per Nadal, rebo la seva felicitació en forma de llibre. El llegeixo com qui paladeja un bon vi i és d’aquells escriptors que mentre el vaig descobrint m’aturo i em faig aquesta pregunta: però com m’està dient el que m’està dient? Quin llenguatge està fent servir? M’interessa, ras i curt, el contingut, però em meravella la forma que fa servir per dir el que diu.

    Indiscutiblement, és un home clau en el camí que ha anat fent l’escola catalana. Un referent que ningú pot discutir.

    Goso proposar que el curs vinent –esperem que les classes siguin el més presencials possible– dediquem un espai a parlar d’aquest savi que ha dedicat la seva vida a ensenyar-nos a parlar i a escriure, a ensenyar-nos a estimar la llengua i quan un estima la seva llengua les estima totes, com quan el personatge de Calvino descriu qualsevol ciutat està parlant de Venècia, de la seva.

    Un dels objectius de la institució escolar és donar notícia de la gent valuosa en qualsevol camp del saber. Tenim un savi –que parla a totes les edats– que es diu Albert Jané, un home que, repeteixo, estima la llengua i les criatures. Doncs fem-lo present a les aules com  els barrufets a qui ell ha dotat de paraula.

    Gràcies, estimat Albert, per aquests 90 anys i per la teva feina excel·lent.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Escola catalana: cap a on?
    Next Article
    Entrevista
    Tonucci: «Els nens han trobat a faltar als amics i han acabat farts de deures»
    Jaume Cela

    Mestre i escriptor

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}