Comprendre el funcionament del sistema educatiu és un petit maldecap per a qualsevol família que hi accedeix per primer cop, a partir de la preinscripció del seu primer fill o filla. Però encara ho és més si aquest infant té necessitats educatives, del tipus que sigui, ja que són molts més els condicionants que entren en joc, i el maldecap pot esdevenir malson. Davant d’aquesta realitat, la direcció general d’Educació Inclusiva ha activat aquest curs una unitat que permet a les famílies d’alumnes amb NESE comunicar-s’hi directament. Dimecres passat, en la cloenda del Fòrum de l’Educació Inclusiva organitzat pel Consell de l’Educació de Catalunya, es va presentar un primer balanç d’aquesta unitat.
Segons les dades facilitades en aquest acte per Pau Gaitán, mestre d’educació especial i coordinador de la unitat, aquest curs s’han rebut 450 consultes, de les quals pràcticament una quarta part (23,14%) estaven relacionades amb suports i recursos a l’aula, mentre que la resta s’han dividit en tota mena de qüestions que exemplifiquen bé la complexitat de les normes i nomenclatures que incorporen aquestes famílies al seu dia a dia: plans individualitzats, EAP, SIEI, CREDA, MALL, CEEPSIR, PFI, detecció altes capacitats, acreditació i seguiment FP, canvis de centre, beques i ajudes, servei de transport, etc.
Les consultes poden arribar a través de tres vies: un correu electrònic (inclusivaatencio.educacio@gencat.cat), un compte de whatsapp (677 28 17 58) o la bústia de contacte del Departament. Gairebé la meitat de les consultes entren per la primera via. Gaitán va explicar que els membres de la unitat es reuneixen cada dia per analitzar les noves consultes, repartir els casos i contactar amb les famílies. Per cada consulta s’obre una fitxa, que serveix per registrar el cas i fer-ne el seguiment. Abans d’intervenir, s’asseguren que la família ha vehiculat prèviament la qüestió a través dels canals ordinaris, com la direcció d’un centre, inspecció educativa o els seus serveis territorials. A partir d’aquí, s’articula una resposta, que pot implicar la realització d’algun tipus de gestió davant d’algun agent o servei del sistema implicat.
En aquest primer curs, el grau de satisfacció dels usuaris ha estat molt elevat. Pel que fa al temps de resposta, el 90% el puntuen amb més d’un 7, i la immensa majoria (68%) li donen un 10, la màxima nota. I pel que fa a l’atenció rebuda, el 96% el puntuen amb més d’un 7 i el 65% marquen el 10. Aquest grau de satisfacció es va poder constatar durant el mateix acte, on diversos assistents van prendre la paraula per elogiar l’eina i subratllar que va en la línia de “humanitzar el sistema educatiu”. Tant és així que algú del públic la va rebatejar com “la unitat d’en Pau”.
Donar-se a conèixer
La major part dels usuaris han estat dels serveis territorials del Consorci d’Educació de Barcelona (36%), i del Maresme-Vallès Oriental (23%), la qual cosa indica, segons admet el mateix equip, que la unitat encara s’ha de donar més a conèixer per la resta de Catalunya.
A banda dels canals de difusió habituals del Departament, la direcció general va comunicar la posada en marxa de la Unitat d’Atenció a les Famílies i Suport a la Inclusió Educativa a totes les entitats que van formar part de la Taula de participació per a un Sistema Educatiu Inclusiu (TAPSEI), creada l’octubre de 2022 com a punt de trobada entre administració i entitats socials amb l’objectiu compartit d’impulsar un sistema capaç de donar resposta a una creixent i cada cop més complexa diversitat d’alumnat.
El Fòrum de l’Educació Inclusiva —que ha organitzat des del febrer el Consell de l’Educació de Catalunya, sota la presidència de Carme Ortoll, exdirectora general i mare del decret 150/2017— ha estat en certa manera la continuació de la TAPSEI, ja que al llarg de diverses jornades administració i entitats s’han continuat trobant per continuar abordant els reptes que presenta l’educació inclusiva per al conjunt del sistema.
L’acte de cloenda de la setmana passada va comptar també amb dues taules rodones, la primera amb tres mares que, a partir de la seva experiència, van reflexionar al voltant de la rigidesa del sistema a l’hora de respondre a determinades situacions que demanen més empatia i sensibilitat, i la segona amb alumnat que ha conviscut amb la diversitat i que ha participat en el programa “Centres en Dansa per la Inclusió”, impulsat també per la direcció general d’Educació Inclusiva per provocar la reflexió dels joves al voltant del concepte d’inclusió.
2 comentaris
Si el comentario consideráis que es contraproducente lo borráis.
Me comentaron que muchos padres, madres o tutores legales de hijos con NESE, no lo dicen cuando cursan FP de grado medio. ¿Por qué? Por miedo a que sus hijos no sean admitidos por las pocas plazas ofertadas.
Lo dejo ahí.
Tenéis un responsable, Pau Gaitan que sabe hacer muy bien su trabajo. Que los políticos no se entrometan y el proyecto acabará siendo una realidad ejemplar en el mundo de la educación.