Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Atenció directa a les famílies d’alumnes amb NESE, el nou canal que ‘humanitza’ el sistema educatiu

    Víctor Saurajuny 17, 20244 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Carme Ortoll s'adreça a l'alumnat que va participar a la jornada del Fòrum d'Educació Inclusiva | Foto: CEC
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Comprendre el funcionament del sistema educatiu és un petit maldecap per a qualsevol família que hi accedeix per primer cop, a partir de la preinscripció del seu primer fill o filla. Però encara ho és més si aquest infant té necessitats educatives, del tipus que sigui, ja que són molts més els condicionants que entren en joc, i el maldecap pot esdevenir malson. Davant d’aquesta realitat, la direcció general d’Educació Inclusiva ha activat aquest curs una unitat que permet a les famílies d’alumnes amb NESE comunicar-s’hi directament. Dimecres passat, en la cloenda del Fòrum de l’Educació Inclusiva organitzat pel Consell de l’Educació de Catalunya, es va presentar un primer balanç d’aquesta unitat.

    Segons les dades facilitades en aquest acte per Pau Gaitán, mestre d’educació especial i coordinador de la unitat, aquest curs s’han rebut 450 consultes, de les quals pràcticament una quarta part (23,14%) estaven relacionades amb suports i recursos a l’aula, mentre que la resta s’han dividit en tota mena de qüestions que exemplifiquen bé la complexitat de les normes i nomenclatures que incorporen aquestes famílies al seu dia a dia: plans individualitzats, EAP, SIEI, CREDA, MALL, CEEPSIR, PFI, detecció altes capacitats, acreditació i seguiment FP, canvis de centre, beques i ajudes, servei de transport, etc.

    Les consultes poden arribar a través de tres vies: un correu electrònic (inclusivaatencio.educacio@gencat.cat), un compte de whatsapp (677 28 17 58) o la bústia de contacte del Departament. Gairebé la meitat de les consultes entren per la primera via. Gaitán va explicar que els membres de la unitat es reuneixen cada dia per analitzar les noves consultes, repartir els casos i contactar amb les famílies. Per cada consulta s’obre una fitxa, que serveix per registrar el cas i fer-ne el seguiment. Abans d’intervenir, s’asseguren que la família ha vehiculat prèviament la qüestió a través dels canals ordinaris, com la direcció d’un centre, inspecció educativa o els seus serveis territorials. A partir d’aquí, s’articula una resposta, que pot implicar la realització d’algun tipus de gestió davant d’algun agent o servei del sistema implicat.

    Una de cada quatre consultes té a veure amb les mesures i suports a l’aula

     

    En aquest primer curs, el grau de satisfacció dels usuaris ha estat molt elevat. Pel que fa al temps de resposta, el 90% el puntuen amb més d’un 7, i la immensa majoria (68%) li donen un 10, la màxima nota. I pel que fa a l’atenció rebuda, el 96% el puntuen amb més d’un 7 i el 65% marquen el 10. Aquest grau de satisfacció es va poder constatar durant el mateix acte, on diversos assistents van prendre la paraula per elogiar l’eina i subratllar que va en la línia de “humanitzar el sistema educatiu”. Tant és així que algú del públic la va rebatejar com “la unitat d’en Pau”.

    Donar-se a conèixer

    La major part dels usuaris han estat dels serveis territorials del Consorci d’Educació de Barcelona (36%), i del Maresme-Vallès Oriental (23%), la qual cosa indica, segons admet el mateix equip, que la unitat encara s’ha de donar més a conèixer per la resta de Catalunya.

    A banda dels canals de difusió habituals del Departament, la direcció general va comunicar la posada en marxa de la Unitat d’Atenció a les Famílies i Suport a la Inclusió Educativa a totes les entitats que van formar part de la Taula de participació per a un Sistema Educatiu Inclusiu (TAPSEI), creada l’octubre de 2022 com a punt de trobada entre administració i entitats socials amb l’objectiu compartit d’impulsar un sistema capaç de donar resposta a una creixent i cada cop més complexa diversitat d’alumnat.

    El Fòrum de l’Educació Inclusiva —que ha organitzat des del febrer el Consell de l’Educació de Catalunya, sota la presidència de Carme Ortoll, exdirectora general i mare del decret 150/2017— ha estat en certa manera la continuació de la TAPSEI, ja que al llarg de diverses jornades administració i entitats s’han continuat trobant per continuar abordant els reptes que presenta l’educació inclusiva per al conjunt del sistema.

    L’acte de cloenda de la setmana passada va comptar també amb dues taules rodones, la primera amb tres mares que, a partir de la seva experiència, van reflexionar al voltant de la rigidesa del sistema a l’hora de respondre a determinades situacions que demanen més empatia i sensibilitat, i la segona amb alumnat que ha conviscut amb la diversitat i que ha participat en el programa “Centres en Dansa per la Inclusió”, impulsat també per la direcció general d’Educació Inclusiva per provocar la reflexió dels joves al voltant del concepte d’inclusió.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    carme ortoll Consell Escolar de Catalunya Departament d'Educació Escola inclusiva sistema educatiu Unitat d'Atenció a les Famílies
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    “No et quedaràs enrere”, un tractat d’humanitat sobre la síndrome de Down
    Next Article
    Opinió
    Educar des de la calor
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Opinió
    La Metamorfosi Educativa. Un canvi paradigmàtic cap a la transformació del sistema educatiu

    abril 29, 2025

    Actualitat
    Així serà el batxillerat des del curs 2026-27

    abril 16, 2025

    No hi ha comentaris

    1. Rat Surfer on juny 21, 2024 4:23 pm

      Si el comentario consideráis que es contraproducente lo borráis.
      Me comentaron que muchos padres, madres o tutores legales de hijos con NESE, no lo dicen cuando cursan FP de grado medio. ¿Por qué? Por miedo a que sus hijos no sean admitidos por las pocas plazas ofertadas.
      Lo dejo ahí.

      Reply
    2. Jaume on agost 18, 2024 4:26 pm

      Tenéis un responsable, Pau Gaitan que sabe hacer muy bien su trabajo. Que los políticos no se entrometan y el proyecto acabará siendo una realidad ejemplar en el mundo de la educación.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}