Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Iolanda Segura: “La nova llista d’adjudicació de places és un nyap i torna a contenir errors”

    Ana Basanta

    Avaluar per incloure, incloure per avançar

    Pau Gaitán

    Com parlar amb una persona que creu en teories de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Niubó cessa el subdirector de plantilles pel caos de l’adjudicació de places docents

    Ana Basanta

    Els 10 articles més llegits del curs 2024/25

    Redacció
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » La reducció de jornada és un dret, mai un problema

    Opinió
    La reducció de jornada és un dret, mai un problema

    Redacciósetembre 17, 20184 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    iStock

    La reducció de jornada és un dret que actualment tenen les treballadores, per poder consolidar la família i la feina, ja sigui per un infantament, per cuidar d’un malalt o per qualsevol altra problemàtica que pugui sorgir a l’entorn familiar.

    Quan s’agafa una reducció sovint es creen moltes angoixes. En alguna ocasió hem hagut de sentir que a l’escola la dedicació ha de ser la totalitat de l’horari, que com més hores hi dediquem més bones mestres serem, que les jornades partides van en detriment de l’alumne, que l’escola en surt malparada. En definitiva, sembla sobrevolar la idea que si no treballes tot el dia no ets una bona mestra.

    Tenir una vida familiar conciliada amb la dedicació docent és un dret. No ha de repercutir a l’escola ni en els companys, com tampoc ha de suposar cap problema pels equips directius.

    Quan una mestra redueix la seva jornada cal reestructurar el marc escolar, cal que hi hagi un bon traspàs amb la mestra que fa l’altra part de la reducció, cal el temps suficient per organitzar-se les reunions, per preparar-se les classes, per poder atendre els pares adequadament… No cal fer tot l’horari escolar però sí s’ha d’estar al cent per cent en l’horari que es fa. Hi ha d’haver la mateixa exigència que a la resta del claustre, amb la diferència que una determinada feina es fa entre dues persones.

    Per quin motiu dóna la sensació que, de vegades, a alguns equips directius no els agrada tenir en el claustre professionals amb reduccions? S’involucren menys en el dia a dia de l’escola les mestres amb jornada reduïda? És cert que sovint estan més desconnectades que la resta, que a vegades els hi costa més agafar nous reptes o portar endavant nous projectes, circumstàncies que poden ser causades per la inseguretat que els hi crea el fet de no sentir-se que reben tot el suport.

    Hauríem d’entendre que aquesta situació temporal no significa un inconvenient a l’escola, ja que es disposa d’una mestra feliç. No es pot negar que es redueixen hores de la dedicació presencial d’una mestra, és a dir que hi ha una jornada laboral més curta, però la seva implicació a l’escola i les ganes de tirar endavant han de ser les mateixes. No hi ha cap reducció en el compromís d’una mestra amb les seves tasques.

    En el context laboral, els equips directius són com la resta del claustre, per tant, excepte la directora, són també susceptibles de gaudir d’aquest dret. Inexcusablement l’escola ha de fer costat a aquestes diferents dedicacions perquè tothom pugui compatibilitzar millor la seva vida personal amb la laboral. D’aquesta manera l’escola en sortirà reforçada, el claustre estarà menys tensionat i la feina es durà a terme millor.

    Fer menys hores no vol dir renunciar a l’aspiració de portar endavant nous projectes, o d’optar a noves escoles. A la docent que està en aquesta situació li fa por canviar d’escola, afrontar nous projectes, en definitiva sortir de la seva zona de confort. Hauria de ser normal sentir que la reducció no és cap impediment per la seva actual i futura vida laboral.

    Tractant-se d’un dret com realment és, no hauria d’interferir en cap de les nostres decisions dins del marc laboral, doncs no es pot discriminar a ningú per aquest motiu. Com s’ha exposat ja, es redueixen hores, no intensitat a la feina.

    Sembla que anem cap a una societat molt més flexible en els seus horaris laborals. Potser l’escola ha de seguir el mateix camí i ajudar, potenciar i consolidar la vida familiar i l’escolar de les mestres, de la mateixa manera com ho veuen els alumnes a casa seva en els seus pares.

    La flexibilitat en les organitzacions, en aquest cas les escoles, tant en horaris com en la participació en les tasques, fomenta una major motivació i compromís en tots els col·laboradors, i això sempre va en benefici de la qualitat educativa.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Vergonya aliena i dels títols; però no tots som així
    Next Article
    Actualitat
    El meu fill té un amic imaginari, pot ser un problema?
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    Gràcies, català

    juliol 29, 2025

    Opinió
    Avaluar per incloure, incloure per avançar

    juliol 25, 2025

    Opinió
    Consells per gaudir de l’estiu amb infants: Una guia per a famílies

    juliol 25, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}