El Consorci d’Educació de Barcelona ha presentat el ‘Pla d’accions per a la transformació educativa’ aquest matí, en un acte a les Cotxeres de Sants amb presència del conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, i l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, així com les direccions de tots els centres educatius de la ciutat. L’acte ha servit per solemnitzar un acord al qual es va arribar a finals de setembre, a partir d’una jornada amb experts per valorar els cinc anys de la iniciativa Xarxes per al Canvi, així com l’impacte d’altres programes i polítiques que han tingut lloc durant els últims anys. La conclusió és que calia renovar i reforçar aquesta línia de treball.
“Avui presentem el pla d’accions, que vol dir passar de la part conceptual a la concreció, a poder fer que les coses passin”, ha dit en l’obertura de l’acte Mercè Massa, gerent del Consorci, la qual ha puntualitzat que s’emmarca en l’ODS número 4: garantir una educació de qualitat, inclusiva i equitativa, i promoure oportunitats d’aprenentatge al llarg de la vida per a tothom. “No presentem un pla tancat, sinó unes línies de treball dinàmiques, que s’aniran reestructurant, amb el compromís d’anar rendint comptes amb la idea de millora i actualització continua”, ha afegit.
El pla abasta totes les etapes educatives però es focalitzarà especialment en la secundària obligatòria, segons apunten fonts del Consorci, ja que “és una etapa especialment sensible en la que l’orientació educativa i una bona vinculació amb l’escola serà fonamental per a garantir la continuïtat dels aprenentatges també més enllà dels 16 anys”.
Bona part de l’acte d’aquest matí ha consistit en una taula rodona entre Francina Martí (Rosa Sensat), Ismael Palacín (Bofill) i Eduard Vallory (Unescocat, Escola Nova 21), moderat per Rosa Artigal (Consorci). Aquestes tres entitats, amb les universitats de Barcelona i Ramon Llull formaran part de la taula de seguiment que supervisarà l’evolució del pla.
Les “8 palanques per a la transformació educativa a Barcelona”
1) La plena capacitació d’equips directius i docents: xarxes d’aprenentatge, mentories i propostes formatives. En síntesi, renovació i suport a Xarxes per al Canvi, però també a altres programes com Eines per al Canvi, Xarxa de competències bàsiques, Laboratori de Transformació Educativa, Tàndem i Magnet.
2) L’adequació dels equipaments educatius per a la transformació educativa. Manteniment de la renovació arquitectònica i del mobiliari dels centres educatius.
3) Acceleració digital. El Pla d’educació digital del Departament d’Educació, que en el cas de Barcelona ha arribat a 25.000 alumnes de 3r i 4t d’ESO i 1r i 2n de batxillerat i prop dee 9.000 docents de primària i secundària.
4) Programes innovadors per l’aprenentatge competencial connectat amb l’entorn. Manteniment de l’estratègia desenvolupada en els darrers anys per captar les oportunitats educatives que ofereixen institucions i entitats ciutadanes, en especial aquells que van en la línia de despertar vocacions científiques (STEAM) així com l’art i la creativitat, el plurilingüisme, els valors i la ciutadania, i la salut i qualitat de vida.
5) L’equitat educativa. Reforç del Pla de xoc contra la segregació escolar, iniciat el curs 2018-2019 i que ha permès millorar la detecció de l’alumnat en situació de vulnerabilitat social i ampliar les prestacions directes. “No està siguent fàcil però el compromís per l’equitat és absolut”, ha explicat Massa.
6. L’impuls a l’educació inclusiva. Segons el Consorci, “el pas d’una escola inclusiva a un sistema realment inclusiu passa per adaptar les metodologies, però també per ajustar els recursos a cada necessitat. La situació ideal contempla que hi ha una escola per a tothom i en la que cada infant troba el seu projecte personalitzat”.
7. Equips més adaptats als projectes educatius i la incorporació de nous perfils socioeducatius. Increment dels “perfils estructurals ajustats a cada centre” (a Barcelona ja són 1.696 els llocs de treball específic) i de figures noves incoporades els últims anys com els TIS (actualment n’hi ha 69) o l’educador social (41).
8. L’entorn i les activitats extraescolars. Programes que ajuden a millorar les competències lingüístiques en anglès com l’Speak Up (32 centres), d’altres que milloren els aprenentatges en activitats conjuntes amb les famílies com el Tangram (15 centres), i la continuïtat del programa Èxit d’acompanyament educatiu.