La coeducació durant la petita infància esdevé una eina bàsica d’erradicació de les desigualtats i de la prevenció de la violència de gènere. La seva finalitat és poder construir una societat sense disparitats culturals i socials.
Hem de recordar que és durant els primers anys de vida que els infants desenvolupen les seves capacitats, habilitats físiques, emocionals, psíquiques i socials, que són les que aniran conformant la seva personalitat i la seva identitat. Per això, és molt important poder oferir als nens i nenes propostes d’activitats sense estereotips socials vinculats al gènere i que afavoreixin l’experimentació i l’exploració de nous elements que alimentin el seu imaginari.
En aquest sentit, és clau poder realitzar la supervisió dels jocs, de les joguines i d’altres materials educatius que es presenten als infants amb l’objectiu que aquests no ofereixin models estereotipats, així com revisar els diferents espais o els missatges i imatges dels contes que expliquem, procurant que aquests mostrin de forma plural la diversitat de la nostra societat. De la mateixa manera, s’ha de posar especial èmfasi en la utilització d’un llenguatge inclusiu en tots els àmbits del dia a dia a l’escola, a l’hora de comunicar-nos amb els infants, amb les seves famílies, entre l’equip de professionals, però també en les comunicacions escrites, les circulars i documents interns del centre. En aquesta línia, la formació en coeducació dels equips serà vital per poder gaudir d’eines, recursos i estratègies per aprofundir en qüestions de perspectiva de gènere.
Cal supervsar els jocs, les joguines i altres materials educatius que es presenten als infants amb l’objectiu que aquests no ofereixin models estereotipats, així com revisar els diferents espais o els missatges dels contes que expliquem
Actualment, estem vivint una important transformació de caràcter social i, en aquest context, l’escola bressol pren entitat com un espai on els infants tenen la possibilitat de desenvolupar les seves capacitats cognitives, la seva personalitat, imaginació i hàbits d’autonomia personal i de relació social, que els permeten interactuar amb el seu entorn i créixer com a persones. Per aquest motiu, s’ha de garantir una educació des de la globalitat, que contribueixi a desenvolupar l’autoestima, l’empatia i la sensibilitat sobre els problemes dels altres, per així, des dels primers anys, anar integrant el respecte com a valor essencial. L’educació emocional és prioritària, ja que tant els sentiments com les emocions incideixen en la nostra conducta.
Que els infants aprenguin a reconèixer els seus drets i deures i sàpiguen exercir-los, que siguin responsables de les seves accions i adquireixin una mirada crítica, està vinculat a l’acompanyament de l’adult, un acompanyament que fomenti la seva llibertat, que aculli les seves característiques i les seves necessitats.
L’escola bressol és un agent socialitzador fonamental i treballar els aspectes de gènere ja en la primera infància és molt valuós, atès que estem educant les persones adultes de demà, responsables i solidàries, capaces de trencar amb els comportaments excloents.