Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Renovació pedagògica al primer cicle d’Educació Infanil

    Mar Camacho, Ana Albalat, Estel Marín, Montserrat Planella, Mariona Albareda, Lourdes Llorens i Anna Maria Pérezdesembre 9, 20153 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El present text té el seu origen en un estudi de tesi doctoral, amb el qual vaig suggerir claus d’interpretació al voltant de quins serien els indicis, les pistes, les pràctiques, etc, que evidencien un discurs de renovació pedagògica al primer cicle d’Educació Infantil.

    Els elements que a continuació s’enumeren ens poden ajudar a defensar quines dimensions hem de tindre en compte a la vida quotidiana de les nostres escoletes quan parlem de la millora, el canvi i la renovació pedagògica en aquet importantíssim nivell educatiu com es el 0-3.

    En primer lloc, apostem per una pedagogia crítica i emancipadora que ajude als xiquets i les xiquetes, des del naixement, a tindre l’educació al seu servei. Fent de les escoletes infantils un motor per a la transformació social. Que arreplegue i respecte la cultura, l’experiència de vida, i els desitjos de la infància.

    La nostra pedagogia ha de velar per una ciutadania informada, activa, crítica i conscient. I això requereix des de de l’inici del procés educatiu, que possibilite a les nenes i nens comprendre, intervindre i transformar les seues realitats més properes; és per això que apostem per una selecció cultural que transforme el currículum, per a que augmente la llibertat dels xiquets i les xiquetes partint de les seues experiències, relacionades amb la seua manera d’aventurar-se, descobrir i explorar el mon on viuen.

    Aquesta connexió de l’escola a les seues realitats més properes, dóna sentiment de pertànyer a un territori, una cultura, un idioma propi. Tot un seguit de trets identitaris vinculats a l’experiència quotidiana –l’alimentació o la cançó de bressol, entre molts altres– dintre dels quals el nen formula les seues primeres preguntes i desenvolupa les seues primeres curiositats. Els nostres projectes educatius dels han de reconèixer els interessos dels infants, han de plasmar alhora la curiositat pels processos naturals del seu voltant.

    Per això es necessari organitzar l’escola amb models democràtics, amb plantejaments participatius i res jeràrquics. Difuminant les fronteres culturals entre l’escola i el barri, deixant els fluixos de dins cap a fora i de fora cap a dins. Fluïds permeables i transparents.

    I per últim, el nostre projecte ha d’evidenciar la integració de l’estètica, l’ètica i la política en totes les propostes educatives de les escoles infantils. Amb la integració d’aquests tres elements donem sentit vital i cultural a cadascun dels moments del dia a dia de la pedagogia de la infància.

    En resum, necessitem una renovació pedagògica al primer cicle que valore la cultura de la infància i la seua manera d’interpretar el mon. Una Educació Infantil que escolte y participe dels drets de la infància.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El llibre blanc del professorat de Marina planteja una formació inicial de set anys
    Next Article
    Actualitat
    Renovació pedagògica al primer cicle d’Educació Infanil
    Mar Camacho, Ana Albalat, Estel Marín, Montserrat Planella, Mariona Albareda, Lourdes Llorens i Anna Maria Pérez

    Related Posts

    Nou cinefòrum amb ‘Hedy Crilla, mestra d’actors’

    maig 27, 2025

    Anàlisi
    Combatre l’oligarquia multimilionària amb l’educació

    març 5, 2025

    ‘Mestres de la nostra vida’, la nova revista de El Diari de l’Educació

    febrer 19, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}