Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Els exàmens tipus test

    Redacciómarç 15, 20162 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Hi ha dues coses del Sistema Universitari Català que treuen de polleguera als estudiants en, com a mínim, 4 ocasions al llarg de la carrera: el moment d’enfrontar-se a un procés de matricula –més perillós que anar a la feina en Rodalies– i aquell moment en què descobreixes que una matèria basa tot el seu mètode d’avaluació en exàmens tipus test.

    Enfrontar-te a un tipus test és tota una experiència cognitiva. Aquest mètode es basa en preguntes amb respostes tancades, de les quals cal seleccionar-ne una. Us diria que cal seleccionar la correcta, però això no sempre així. N’hi ha una que és més correcta que les altres. I aquesta és la bona. El teu criteri és indiferent, has de marcar aquella que el professor considera que és més important. Perquè clar, a la Universitat no s’hi va per aprendre a tenir un punt de vista crític, oi?

    Aquests exàmens, molt qüestionables des d’un punt de vista pedagògic, abusen de les estratègies d’engany. Equivocar-se resta. I això que és saber popular que només s’aprèn amb pràctica i equivocant-te. És la manera d’evitar que es respongui a l’atzar ens diuen. Carai. Estadísticament, sempre descartarem un parell d’opcions, així que jugar-se-la té premi. Què mal muntat, tot plegat.

    L’objectiu no és que l’estudiant demostri allò que ha après en l’assignatura, sinó verificar si és hàbil en resoldre el qüestionari. Són aptituds diferents. Als qüestionaris abunden les trampes. Quin és l’objectiu? Tot sovint sembla que l’objectiu de les universitats no sigui formar persones, sinó que siguin el tràmit per obtenir un títol.

    Que tota la qualificació d’una assignatura estigui basada únicament en exàmens tipus test és injust. Amb aquesta tipologia d’exàmens en cap cas es pot avaluar la capacitat d’una estudiant per exposar oralment un tema o treball, les capacitats de redacció i síntesi, la resolució de problemes concrets, la interpretació de resultats o milers de coses més. De debò, no insistiu: aprovar un tipus test no demostra que s’hagin assolit els objectius de l’assignatura. Ni tant sols demostra que se n’hagin après els continguts teòrics, donat que aprovar un tipus test és tan senzill com fer els exàmens dels darrers 10 anys. Total, les preguntes són les mateixes.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    ceucat Lluís
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La ciència britànica i europea contra el ‘brexit’
    Next Article Havíem vingut a la universitat per a aprendre
    Redacció

    Related Posts

    Nou cinefòrum amb ‘Hedy Crilla, mestra d’actors’

    maig 27, 2025

    Anàlisi
    Combatre l’oligarquia multimilionària amb l’educació

    març 5, 2025

    ‘Mestres de la nostra vida’, la nova revista de El Diari de l’Educació

    febrer 19, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}