Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    ‘El Diari de l’Educació’ lidera un manifest “per un debat educatiu responsable i respectuós”

    Redacció

    Hem millorat. Els resultats PISA desorienten

    Joan M. Girona

    El menyspreu al professorat

    Rosa Cañadell

    En defensa de la renovació pedagògica

    Joan Domènech

    Canviem el batxillerat, plegats i en veu alta

    Fanny Figueras
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Els exàmens tipus test

    Els exàmens tipus test

    Redacciómarç 15, 20162 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Hi ha dues coses del Sistema Universitari Català que treuen de polleguera als estudiants en, com a mínim, 4 ocasions al llarg de la carrera: el moment d’enfrontar-se a un procés de matricula –més perillós que anar a la feina en Rodalies– i aquell moment en què descobreixes que una matèria basa tot el seu mètode d’avaluació en exàmens tipus test.

    Enfrontar-te a un tipus test és tota una experiència cognitiva. Aquest mètode es basa en preguntes amb respostes tancades, de les quals cal seleccionar-ne una. Us diria que cal seleccionar la correcta, però això no sempre així. N’hi ha una que és més correcta que les altres. I aquesta és la bona. El teu criteri és indiferent, has de marcar aquella que el professor considera que és més important. Perquè clar, a la Universitat no s’hi va per aprendre a tenir un punt de vista crític, oi?

    Aquests exàmens, molt qüestionables des d’un punt de vista pedagògic, abusen de les estratègies d’engany. Equivocar-se resta. I això que és saber popular que només s’aprèn amb pràctica i equivocant-te. És la manera d’evitar que es respongui a l’atzar ens diuen. Carai. Estadísticament, sempre descartarem un parell d’opcions, així que jugar-se-la té premi. Què mal muntat, tot plegat.

    L’objectiu no és que l’estudiant demostri allò que ha après en l’assignatura, sinó verificar si és hàbil en resoldre el qüestionari. Són aptituds diferents. Als qüestionaris abunden les trampes. Quin és l’objectiu? Tot sovint sembla que l’objectiu de les universitats no sigui formar persones, sinó que siguin el tràmit per obtenir un títol.

    Que tota la qualificació d’una assignatura estigui basada únicament en exàmens tipus test és injust. Amb aquesta tipologia d’exàmens en cap cas es pot avaluar la capacitat d’una estudiant per exposar oralment un tema o treball, les capacitats de redacció i síntesi, la resolució de problemes concrets, la interpretació de resultats o milers de coses més. De debò, no insistiu: aprovar un tipus test no demostra que s’hagin assolit els objectius de l’assignatura. Ni tant sols demostra que se n’hagin après els continguts teòrics, donat que aprovar un tipus test és tan senzill com fer els exàmens dels darrers 10 anys. Total, les preguntes són les mateixes.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    ceucat Lluís
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La ciència britànica i europea contra el ‘brexit’
    Next Article Havíem vingut a la universitat per a aprendre
    Redacció

    Related Posts

    Marta Pontnou a Héctor González: “Em deies ‘és que ets bona’ i això em donava seguretat en mi mateixa”

    desembre 16, 2025

    Carla Galeote a Pili Vidal i Jordi Cano: “Els mestres que m’heu marcat són els que m’heu ensenyat més enllà de la matèria”

    desembre 9, 2025

    Dídac Lee a Manel Montoliu: “Em vau ensenyar la cerca de l’excel·lència, i que sempre es pot fer un pas més”

    desembre 2, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.