Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
El Departament d’Educació i Formació Professional ha proposat prohibir l’ús dels mòbils a les aules de tots els centres educatius de l’etapa obligatòria a partir del curs 2024-25. Actualment, està prohibit a infantil i primària, i restringit a secundària i a la postobligatòria.
La consellera d’Educació i FP, Esther Niubó, ha plantejat aquesta mesura en la primera reunió de la Comissió per una Digitalització Responsable als Centres Educatius, constituïda aquest dimarts i formada per una cinquantena de persones.
La comissió haurà d’analitzar l’impacte de la digitalització al sistema educatiu i, en paraules de la consellera, ha d’ajudar a “adoptar un seguit de pautes, bons usos i recomanacions que puguem fer arribar als centres educatius”. “El primer encàrrec que li fem a aquesta comissió és que avaluï la mesura de prohibir els telèfons a l’aula a totes les etapes educatives obligatòries”, ha explicat Niubó, que també ha avançat que plantejarà la restricció de tot tipus de pantalles digitals a l’etapa d’educació infantil.
L’objectiu del Departament és avaluar l’impacte de la digitalització en l’aprenentatge i en el sistema educatiu, i alhora establir pautes per a un ús responsable. Segons Niubó, “ens correspon vetllar per la protecció i promoció de la salut i els hàbits saludables i per l’aprenentatge de competències digitals en el context socioeducatiu com a part del desenvolupament i de l’exercici de la ciutadania de l’alumnat. Però alhora, ens correspon també protegir l’interès superior dels seus drets i el seu benestar, garantint entorns educatius segurs i saludables”.
Objectius
La comissió haurà de revisar l’ús que actualment es fa dels dispositius mòbils al sistema educatiu català i analitzar quins efectes tenen sobre infants i joves, així com determinar possibles canvis a implementar i fer recomanacions al conjunt de la comunitat educativa.
Així mateix, té la missió de crear un espai de reflexió i debat per fer una diagnosi sobre els efectes pedagògics i de salut que ocasiona l’ús de les pantalles entre l’alumnat. També ha de promocionar l’aprenentatge de les competències digitals en el context socioeducatiu.
La comissió es dividirà en dos grups. Un d’ells aplegarà professionals provinents de diferents àmbits de treball que coneixen els efectes dels usos dels dispositius i entorns digitals i les seves conseqüències. Aquest primer grup farà la diagnosi de la situació i de les problemàtiques que en diversos contextos s’han detectat, generant la preocupació de diversos col·lectius. Aquesta diagnosi acabarà amb un conjunt de criteris, pautes i propostes per la comunitat educativa, segons ha explicat el Departament en un comunicat.
El segon grup estarà format per professionals dels àmbits socioeducatius que coneixen l’ús que es fa de les pantalles i dels entorns digitals en el context escolar i també els objectius relacionats amb l’alfabetització i competència digitals. Partirà de la diagnosi inicial i també n’elaborarà una part que reti comptes de la situació dels usos de les pantalles en el context escolar, per etapes educatives i tipologies de centre. D’aquesta anàlisi en sortiran també elements de diagnosi interna del context educatiu i recomanacions.
Integrants
La comissió està formada per prop de 50 membres, professionals i representants provinents d’organitzacions o entitats relacionades amb el desenvolupament digital, i també personalitats referents, directors/es de centres, docents i acadèmics de diversa expertesa. El relator serà Màrius Martínez, Pedagog i doctor en Ciències de l’Educació.
Alguns dels integrants de la comissió són David Bueno (catedràtic en Neuroeducació de la UB), Mar Camacho (professora de Ciències de l’Educació i Psicologia a la URV), Anna Gatell (presidenta de la Societat Catalana de Pediatria), Victòria Marin (investigadora a la Ramón y Cajal), Francisco Villar (psicòleg clínic especialitzat en conductes suïcides), Alba Castellví (sociòloga, educadora i mediadora de conflicte), Anna Ramis (pedagoga i autora del llibre ‘De 0 a 3, res de pantalles’) .entre d’altres.
També assistiran a reunions membres de diferents departaments i organitzacions de la Generalitat de Catalunya com Mossos d’Esquadra i Internet Segura (ciberseguretat), Departament de Salut (addiccions), Empresa i Treball (Polítiques Digitals), Igualtat i Feminismes (lluita contra la pornografia) o el CAC.
En l’àmbit de les entitats participaran membres d’Adolescència Lliure de Mòbils, Aixeca el cap, Som Connexió, Coordinadors Digitals de Catalunya en Lluita, membres de la Junta de Directors, FEDAIA, AFFAC, FAPAEL, FAPAES, Col·legi de Docents, Col·legi Oficial de Metges de Catalunya, representants del projecte ‘Manifest dels drets digitals de la infància i adolescència’, Gremi d’Editors i diferents membres del Departament d’Educació i Formació Professional.