Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Educació proposa prohibir l’ús dels mòbils també a l’ESO

    Redacciófebrer 4, 20254 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El Departament d’Educació i Formació Professional ha proposat prohibir l’ús dels mòbils a les aules de tots els centres educatius de l’etapa obligatòria a partir del curs 2024-25. Actualment, està prohibit a infantil i primària, i restringit a secundària i a la postobligatòria.

    La consellera d’Educació i FP, Esther Niubó, ha plantejat aquesta mesura en la primera reunió de la Comissió per una Digitalització Responsable als Centres Educatius, constituïda aquest dimarts i formada per una cinquantena de persones.

    La comissió haurà d’analitzar l’impacte de la digitalització al sistema educatiu i, en paraules de la consellera, ha d’ajudar a “adoptar un seguit de pautes, bons usos i recomanacions que puguem fer arribar als centres educatius”. “El primer encàrrec que li fem a aquesta comissió és que avaluï la mesura de prohibir els telèfons a l’aula a totes les etapes educatives obligatòries”, ha explicat Niubó, que també ha avançat que plantejarà la restricció de tot tipus de pantalles digitals a l’etapa d’educació infantil.

    L’objectiu del Departament és avaluar l’impacte de la digitalització en l’aprenentatge i en el sistema educatiu, i alhora establir pautes per a un ús responsable. Segons Niubó, “ens correspon vetllar per la protecció i promoció de la salut i els hàbits saludables i per l’aprenentatge de competències digitals en el context socioeducatiu com a part del desenvolupament i de l’exercici de la ciutadania de l’alumnat. Però alhora, ens correspon també protegir l’interès superior dels seus drets i el seu benestar, garantint entorns educatius segurs i saludables”.

    Objectius

    La comissió haurà de revisar l’ús que actualment es fa dels dispositius mòbils al sistema educatiu català i analitzar quins efectes tenen sobre infants i joves, així com determinar possibles canvis a implementar i fer recomanacions al conjunt de la comunitat educativa.

    Així mateix, té la missió de crear un espai de reflexió i debat per fer una diagnosi sobre els efectes pedagògics i de salut que ocasiona l’ús de les pantalles entre l’alumnat. També ha de promocionar l’aprenentatge de les competències digitals en el context socioeducatiu.

    La comissió es dividirà en dos grups. Un d’ells aplegarà professionals provinents de diferents àmbits de treball que coneixen els efectes dels usos dels dispositius i entorns digitals i les seves conseqüències. Aquest primer grup farà la diagnosi de la situació i de les problemàtiques que en diversos contextos s’han detectat, generant la preocupació de diversos col·lectius. Aquesta diagnosi acabarà amb un conjunt de criteris, pautes i propostes per la comunitat educativa, segons ha explicat el Departament en un comunicat.

    El segon grup estarà format per professionals dels àmbits socioeducatius que coneixen l’ús que es fa de les pantalles i dels entorns digitals en el context escolar i també els objectius relacionats amb l’alfabetització i competència digitals. Partirà de la diagnosi inicial i també n’elaborarà una part que reti comptes de la situació dels usos de les pantalles en el context escolar, per etapes educatives i tipologies de centre. D’aquesta anàlisi en sortiran també elements de diagnosi interna del context educatiu i recomanacions.

    Integrants

    La comissió està formada per prop de 50 membres, professionals i representants provinents d’organitzacions o entitats relacionades amb el desenvolupament digital, i també personalitats referents, directors/es de centres, docents i acadèmics de diversa expertesa. El relator serà Màrius Martínez, Pedagog i doctor en Ciències de l’Educació.

    Alguns dels integrants de la comissió són David Bueno (catedràtic en Neuroeducació de la UB), Mar Camacho (professora de Ciències de l’Educació i Psicologia a la URV), Anna Gatell (presidenta de la Societat Catalana de Pediatria), Victòria Marin (investigadora a la Ramón y Cajal), Francisco Villar (psicòleg clínic especialitzat en conductes suïcides), Alba Castellví (sociòloga, educadora i mediadora de conflicte), Anna Ramis (pedagoga i autora del llibre ‘De 0 a 3, res de pantalles’) .entre d’altres.

    També assistiran a reunions membres de diferents departaments i organitzacions de la Generalitat de Catalunya com Mossos d’Esquadra i Internet Segura (ciberseguretat), Departament de Salut (addiccions), Empresa i Treball (Polítiques Digitals), Igualtat i Feminismes (lluita contra la pornografia) o el CAC.

    En l’àmbit de les entitats participaran membres d’Adolescència Lliure de Mòbils, Aixeca el cap, Som Connexió, Coordinadors Digitals de Catalunya en Lluita, membres de la Junta de Directors, FEDAIA, AFFAC, FAPAEL, FAPAES, Col·legi de Docents, Col·legi Oficial de Metges de Catalunya, representants del projecte ‘Manifest dels drets digitals de la infància i adolescència’, Gremi d’Editors i diferents membres del Departament d’Educació i Formació Professional.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    digitalització dispositius mòbils mòbil mòbil a les aules mòbils
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticleEls articles que incendien el fals debat sobre el ‘pedagogisme’ 
    Next Article
    Opinió
    Elogi de la joventut compromesa. El cas Enric Aragonès
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Anàlisi
    Intel·ligència artificial: el que Silicon Valley no veu ni entén

    maig 5, 2025

    Anàlisi
    Podem fer servir la IA com a cercador? Desinformació i eines per fer una bona cerca

    abril 30, 2025

    Anàlisi
    La intel·ligència artificial, una aliada inesperada contra els ‘deepfakes’

    abril 24, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}