Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
Sota el títol ‘A l’estiu ens hi juguem molt’, més de 40 entitats de diversos sectors socials de Catalunya han signat un manifest que reinvindica la necessitat d’universalitzar el lleure educatiu a l’estiu i proposa garantir l’accés de tots els infants i adolescents a un mínim de dues setmanes d’activitats lúdiques amb valor educatiu.
La iniciativa, impulsada per la Plataforma d’Infància de Catalunya (PINCat) de la Taula del Tercer Sector Social i per l’Aliança Educació 360, reclama que es posi fi a les desigualtats d’accés i que es garanteixin oportunitats educatives i de benestar per a tots els infants i adolescents, sobretot aquells en situació de pobresa o exclusió social.
El HUB Social del carrer Girona de Barcelona ha acollit la jornada ‘A l’estiu ens hi juguem molt’ amb presència de les diferents entitats, federacions i col·legis professionals dels àmbits de salut, esportiu, cultural, social, educatiu, d’infància i joventut que han donat suport al manifest.
El Manifest per unes vacances educatives, saludables, inclusives i comunitàries se centra en tres aspectes: universalitzar el lleure d’estiu com a mesura contra la pobresa infantil, ampliar els espais de trobada i joc per a l’enfortiment comunitari, i enfortir les entitats vinculades al lleure d’estiu en sentit ampli.
La necessitat d’un finançament estable
Pel que fa a garantir l’accés al lleure per a tothom, reclama un finançament estable de suport a les polítiques socials d’estiu per part de la Generalitat que prioritzi “els territoris amb més infants i adolescents en situació de vulnerabilitat social en coordinació amb les entitats implicades als barris”. Un bon sistema de beques, assenyala el manifest, és necessari per garantir l’accés a activitats inclusives de qualitat, una alimentació saludable i recursos suficients per a la participació de persones amb necessitats especials.
Per tal de reforçar les oportunitats de trobada, el manifest defensa obrir nous equipaments públics com escoles, biblioteques, piscines, poliesportius o altres durant tot l’estiu amb activitats gratuïtes o assequibles i garantir la seva accessibilitat. També aposta per incentivar la participació d’infants i adolescents diversos en contextos inclusius i per facilitar activitats a l’aire lliure i en contacte amb la natura.
Una altra reivindicació és l’aprovació d’una Estratègia de Reconeixement del Lleure Educatiu, en la línia del recent informe de la Síndica de Greuges de Catalunya La universalització del lleure educatiu, per tal de donar estabilitat a la diversitat d’entitats, com ara esportives, culturals o educatives. Així, considera essencial fomentar la coordinació d’agents per assegurar “una oferta territorial mínima, inclusiva i accessible d’activitats d’estiu de qualitat arreu del país”.
Compromís institucional
La consellera de Drets Socials i Inclusió de la Generalitat, Mònica Martínez Bravo, que ha assistit a la jornada, ha reconegut que “l’evidència científica corrobora que la bretxa educativa s’eixampla durant els mesos d’estiu” per la manca de recursos de moltes famílies. Si bé ha destacat que s’hi ha de fer front per humanitat i per justícia social, ha explicat que cada any es perd un 5% del PIB com a resultat de la pobresa infantil perquè els infants sense aquestes oportunitats tenen una repercussió en l’edat adulta a nivell d’educació, de salut i de benestar: “És fonamental no pensar en termes de despesa, sinó en la inversió de futur que suposa”.
Martínez Bravo garantit el compromís de la Generalitat i del president Salvador Illa en aquesta qüestió, tot recordant que dilluns passat va presentar l’Estratègia de lluita contra la pobresa infantil: “Un punt clau d’aquesta estratègia ha de ser el reforç del lleure educatiu per avançar cap a la universalització i fer-lo més accessible”. Per a la consellera “és hora de redoblar els esforços per garantir una millor vida dels infants que tenen dret a gaudir d’un estiu d’experiències i creixement”.
Un temps per a la cohesió social
El coordinador de la PINCat, José Antonio Ruiz, ha destacat que el lleure educatiu és un dret reconegut i l’ha qualificat com “un instrument clau per al desenvolupament d’infants i adolescents”, tot destacant valors com la solidaritat i l’empatia en un món en què proliferen els discursos d’odi. Ruiz ha posat èmfasi en la cohesió social que representa el lleure i en el fet que “no tots els infants poden gaudir de les activitats d’estiu”. “Malgrat els esforços de municipis i entitats”, ha dit, “per molts infants l’estiu continua sent un temps de desigualtat i no de cohesió”.
El coordinador de PINCat ha considerat una “vergonya” que un de cada tres infants a Catalunya visqui en el llindar de la pobresa i ha reclamat que la infància més vulnerable sigui la “prioritat” de país, tal com sosté el manifest. “És el moment de passar a l’acció perquè cada infant té dret a viure un estiu digne”.
La urgència de reduir les desigualtats
La directora de l’Aliança Educació 360, Maria Truñó, ha assegurat que “és urgent garantir almenys dues setmanes als infants en situació de pobresa com un primer pas cap a la universalització del lleure d’estiu. “Sabem qui són, tenen nom i cognom perquè la detecció de situacions de vulnerabilitat social ha millorat els darrers anys i el país té els recursos per assegurar-los casals, campus, colònies i campaments”, ha afegit.
Truñó ha afirmat que l’estiu ha de deixar un temps en què augmentin les desigualtats i ha criticat que es converteixi en “un luxe o un dret de segona”, per la qual cosa ha valorat positivament la complicitat de les entitats signants del manifest per universalitzar el lleure d’estiu i perquè hi hagi una corresponsabilitat d’administracions i entitats perquè hi hagi activitats per a tothom i més ben repartides.
La salut integral
Per part seva, la presidenta de la Societat Catalana de Pediatria, Anna Gatell, ha subratllat la importància que té en “la salut integral” per a la infància el lleure educatiu a l’estiu i a la resta de l’any. Gatell ha desglossat aspectes com el benestar físic, psicosocial i cognitiu, com per exemple el desenvolupament psicomotriu que proporciona el joc a l’exterior, o bé les relacions socials i la protecció que pot suposar aquest espai per a infants de famílies vulnerables o en situació de crisi.
El vicepresident del Consell Nacional de la Joventut de Catalunya, Carlos Cañas, ha reivindicat el paper de l’associacionisme educatiu i l’oportunitat que suposa per a infants i joves, ja que “l’educació no s’acaba quan s’acaba l’escola” i ha defensat “l’oportunitat per seguir-se enriquint també a l’estiu”. En aquesta línia, ha fet una crida a garantir l’oferta arreu del país perquè arribi a totes les vil·les i pobles i perquè tots els infants gaudeixin d’aquesta oportunitat, d’aquesta “escola vivencial i de valors” que ha considerat imprescindible per construir una societat amb valors democràtics.