Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Mireia Orgilés: «Els centres escolars són el lloc idoni perquè els nens i els adolescents rebin formació en gestió emocional»

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    La crisi de la professió docent

    Pedro González de Molina Soler

    Competències i resultats PISA. La pandèmia de l’educació. A Catalunya, i arreu

    Martí Teixidó

    El Consell d’Educació enviarà una queixa a TV3 pel ’30 minuts’ sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Xus Martín: “En l’aprenentatge servei tothom suma”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » La cultura al futur d’Europa: l’educació cultural i artística

    Opinió
    La cultura al futur d’Europa: l’educació cultural i artística

    Al cor d'Europa, l'educació artística i cultural emergeix pel camí cap a un desenvolupament estudiantil integral. Més que una simple assignatura, es revela com una eina poderosa, capaç de cultivar la creativitat, el pensament crític, la comunicació fluida, la col·laboració i una profunda consciència cultural. Un eurobaròmetre recent situa la cultura com el màxim valor compartit entre la ciutadania europea.
    Irene Aláez Vasconcellosjuny 23, 20255 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Els Estats Membres tenen la responsabilitat de democratitzar la cultura i garantir un accés equitatiu a l’educació cultural i artística per a tothom, especialment per a les comunitats vulnerables. Per aconseguir-ho, és fonamental integrar l’educació artística i cultural als sistemes educatius, des dels plans d’estudi fins a la formació docent, proporcionant als professors les habilitats i els recursos necessaris. A Europa, diversos països estan implementant polítiques i programes que vinculen les arts amb l’educació escolar, cercant fomentar la participació cultural dels estudiants. Tot i això, la implementació de l’educació artística i cultural varia significativament, enfrontant desafiaments com la manca de recursos, la insuficient formació docent i la priorització d’altres assignatures.

    Malgrat aquests obstacles, la Unió Europea es manté ferma en la convicció del valor de l’educació artística i cultural. La considera una eina vital per al desenvolupament de competències clau com la creativitat, el pensament crític, la comunicació efectiva, la col·laboració fructífera i una profunda consciència cultural, i programes com Europa Creativa i Erasmus+ financen projectes que integren l’art a l’educació escolar.  

    Diversos països europeus impulsen l’educació artística i cultural, encara que amb diferents enfocaments. Portugal promou la integració de les arts a través del Pla Nacional de Lectura i el Pla Nacional de les Arts, fomentant la col·laboració entre artistes i escoles i cercant la democratització de l’accés a la cultura des de la infància. La Fundació Calouste Gulbenkian també hi juga un paper clau. Finlàndia destaca pel seu model holístic que integra les arts des de primerenca edat, per fomentar la curiositat i la innovació, com es reflecteix al seu Pla d’Acció «Una Finlàndia Inclusiva i Competent». A més, garanteix l’accés a activitats artístiques fora de l’escola. França, a través del programa Education Artistique et Culturelle (EAC), busca assegurar que cada estudiant accedeixi a la cultura, col·laborant amb organitzacions culturals i prioritzant l’equitat, la inclusió i la formació docent. Recentment, s’ha creat la figura del Coordinador Interdepartamental designat pels Ministeris d’Educació i de Cultura. Itàlia, amb el seu ric patrimoni, enfoca l’educació artística a museus i galeries per desenvolupar el coneixement de la història de l’art i l’anàlisi crítica, promovent també la música, el teatre i el cinema. Alemanya comparteix la responsabilitat de l’educació cultural entre el govern i els estats, cercant la participació activa i la creativitat dels estudiants, integrant diverses formes de cultura i facilitant la col·laboració entre escoles, artistes i institucions. Bèlgica organitza l’educació cultural de forma comunitària, amb un enfocament en la creativitat, l’expressió personal i el diàleg intercultural, i l’Itinerari d’Educació Cultural i Artística (PECA) cerca integrar les arts a l’educació per desenvolupar el pensament crític.

    L’escassetat d’especialistes en educació artística a les escoles planteja un problema que afecta la riquesa de l’aprenentatge

    Per part seva, a Espanya, l’educació artística s’enfronta al seu conjunt de desafiaments. La llei d’educació, amb la seva flexibilitat, permet a les comunitats autònomes decidir qui imparteix aquesta matèria, cosa que a vegades condueix a disparitats en la qualitat de l’ensenyament i fins i tot a la substitució de l’educació artística pel reforçament d’altres matèries. L’escassetat d‟especialistes en educació artística a les escoles planteja un problema que afecta la riquesa de l’aprenentatge. La Lomloe inclou la formació artística com a part d’una formació integral centrada en el desenvolupament de les competències. S’esmenta la importància d’augmentar la matriculació als estudis artístics i s’estableix que la creació artística es treballarà a totes les àrees d’educació primària.  

    Potser és aquí on l’Estat hagi de vetllar per atendre la igualtat de drets entre els estudiants a tot el territori, i per això s’imposa la necessitat de diàleg entre les administracions implicades, és a dir, entre el Ministeri d’Educació, Formació professional i Esports i del Ministeri de Cultura. Com a novetat, es pot destacar l’anunci a la Conferència Sectorial de Cultura de 2025 dels ajuts per a projectes d’art i educació, adreçats a la població infantil i jove, que tenen una partida de 4 milions d’euros en el marc del Pla de Drets Culturals. Amb elles, es busca vertebrar aliances entre centres educatius i agents culturals i artístics per a la realització de projectes d’art i educació que fomentin les capacitats artístiques de l’alumnat i contribueixin a millorar l’aprenentatge en aquest àmbit des d’edats primerenques, adaptant-se a les necessitats de cada centre i comunitat educativa.

    Alhora, a les institucions culturals s’haurien de reforçar els departaments educatius, atenent així la definició de Museu segons ICOM (International Council of Museums): “Un museu és una institució sense ànim de lucre, permanent i al servei de la societat, que investiga, col·lecciona, conserva, interpreta i exhibeix el patrimoni material i immaterial, fomenten la diversitat i la sostenibilitat. Amb la participació de les comunitats, els museus operen i comuniquen èticament i professionalment, oferint experiències variades per a l’educació, el gaudi, la reflexió i l’intercanvi de coneixements.”

    Tot i els reptes, el compromís amb l’educació artística i cultural a Europa continua sent fort. Es reconeix el seu poder per transformar vides, construir societats més creatives i inclusives, i preparar les generacions futures per a un món en canvi constant. A la II Jornada sobre Art i Escola, que se celebrarà properament al Museu del Prado, es podran conèixer diversos dels models esmentats i es plantejaran qüestions aquí abordades per ser traslladades a la propera Conferència Internacional d’Unesco a Barcelona, ​​Mondiacult 2025.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Art art i cultura art i educació art i escola beneficis de la cultura i educació artística Cultura educació artística educació artística i cultural Educació i pràctica artística opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Les claus per reduir l’abandonament escolar prematur a Barcelona
    Next Article
    Opinió
    Dormir bé, créixer millor: una crida urgent per a la salut dels nostres infants i adolescents
    Irene Aláez Vasconcellos

    Doctoranda de Dret de la Cultura a la Universitat Carlos III, fundadora d'Una més una, i instructora del Programa Art Ciutadà de la Fundació Daniel i Nina Carasso

    Related Posts

    Opinió
    Cabòries d’un substitut inestable

    juny 23, 2025

    Opinió
    Ni estigmes ni silencis: defensar l’Institut Escola La Mina és defensar l’educació pública

    juny 23, 2025

    Opinió
    Dormir bé, créixer millor: una crida urgent per a la salut dels nostres infants i adolescents

    juny 23, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}