Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El Consell d’Educació enviarà una queixa a TV3 pel ’30 minuts’ sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Prohibició total del mòbil a l’educació obligatòria a Catalunya

    Ana Basanta

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    L’educació en temps de pobresa

    Rosa Cañadell

    La Teoria de l’Embut Educatiu

    Joan Subirats Berengué
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Campanya per a l’anul·lació de la sentència  de Francesc Ferrer i Guàrdia

    Actualitat
    Campanya per a l’anul·lació de la sentència de Francesc Ferrer i Guàrdia

    Més de 30 entitats i 150 persones s'hi sumen al manifest de suport en el primer dia de la iniciativa
    Ana Basantajuny 19, 20254 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Francesc Ferrer i Guàrdia en una imatge de l'any 1909
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’Ajuntament d’Alella i la Fundació Ferrer i Guàrdia han impulsat una campanya per reclamar l’anul·lació de la sentència de Francesc Ferrer i Guàrdia, que l’any 1909 va ser jutjat i condemnat per un consell de guerra sense garanties i, posteriorment, va ser afusellat acusat d’haver instigat la revolta de la Setmana Tràgica.

    El manifest ‘Ferrer i Guàrdia: una condemna injusta que la democràcia ha de reparar‘ destaca que el fundador de l’Escola Moderna representava un projecte pedagògic basat en la raó, la ciència, la coeducació de sexes i classes socials i el pensament crític. “Defensava una educació laica que trenqués amb les cadenes de la ignorància, els dogmes i la submissió, com a eina d’emancipació col·lectiva. Les elits del moment no ho van tolerar”.

    En aquest sentit, destaca que el judici va estar marcat per la manca de proves i per “una campanya de repressió des dels sectors polítics, religiosos i mediàtics” i, amb la seva condemna, les autoritats de l’època van voler “reprimir un model que qüestionava l’ordre establert”. La seva execució va ser denunciada internacionalment i va haver-hi protestes a ciutats com París, Londres, Nova York, Brussel·les i Buenos Aires, però no hi ha hagut un reconeixement institucional.

    Protesta a París el 17 d’octubre del 1909 per l’execució de Ferrer i Guàrdia

    “Aquest silenci no només perpetua la impunitat: nega també la possibilitat de construir una memòria basada en la veritat, la justícia i la reparació. Anul·lar la seva sentència no és només un acte de justícia històrica: és un pas imprescindible per enfortir la nostra democràcia”, afegeix.

    El manifest reclama cinc punts: l’anul·lació de la condemna a mort, el reconeixement públic i institucional del llegat pedagògic, humanista i llibertari de Ferrer i Guàrdia, l’assumpció de responsabilitats per part de les institucions, l’impuls de mesures de reparació simbòlica, educativa i memorialística, i la integració del cas en les polítiques públiques de memòria històrica.

    El manifest neix també el suport inicial de la Federació de Moviments per la Renovació Pedagògica, la Societat d’Història de l’Educació dels Països de Llengua Catalana, l’historiador de l’educació Pere Solà i la sociòloga i pedagoga Marina Subirats. La campanya es va presentar dimecres 18 de juny i en el primer dia ja va obtenir el suport de més de 30 entitats i 150 persones del món social, educatiu, cultural i polític que van signar el manifest.

    En paraules de la directora de la Fundació Ferrer i Guàrdia, Hungria Panadero, aquest projecte “és, sobretot, una reivindicació de justícia i reparació històrica. El procés que ara encetem és obert, plural i sostingut en el temps, i volem que arribi a tota la societat.” 

    La campanya i el manifest són una crida a tota la ciutadania, entitats, institucions, centres educatius i organitzacions socials, que poden sumar-se a través d’un formulari. Reivindicar la figura de Ferrer i Guàrdia, indica el text, és també una forma de “combatre la intolerància, el fanatisme i l’autoritarisme, i defensar una educació compromesa amb els drets humans, el pensament crític i la transformació social”.

    Aquesta acció s’emmarca en l’acord unànime aprovat pel Ple de l’Ajuntament d’Alella el maig de 2025, que reconeix Ferrer i Guàrdia com una figura clau en la defensa de l’educació lliure i la laïcitat, i insta a promoure la seva reparació històrica.

    Francesc Ferrer i Guàrdia va ser executat al castell de Montjuïc l’any 1909, acusat falsament de liderar la Setmana Tràgica. Més d’un segle després, la seva condemna no ha estat anul·lada, i el seu llegat pedagògic continua absent del reconeixement institucional. Amb aquesta campanya, es reivindica no només la seva figura, sinó el seu pensament compromès amb el pensament crític, l’emancipació social i la laïcitat.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    drets Drets Humans ferrer i guàrdia Fundació Ferrer i Guàrdia Justícia memòria memòria històrica
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Competències i resultats PISA. La pandèmia de l’educació. A Catalunya, i arreu
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Periodista i escriptora. Des del gener del 2023, directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Reportatge
    Luis Cernuda a Terol, redescobrint les Missions Pedagògiques de la República

    juny 12, 2025

    Anàlisi
    L’escola de l’obediència, el silenci i la reproducció

    juny 11, 2025

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}