Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Acords de creixement: 5 beneficis musicals per al desenvolupament infantil

    Joan Calabuig i Gasparsetembre 20, 20233 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | Unsplash
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La música és un llenguatge universal que té el poder de transformar vides. Més enllà de ser simplement entreteniment, la música ofereix una sèrie de beneficis cognitius, emocionals i socials que poden enriquir especialment el desenvolupament dels més petits. Com a músic i defensor de l’educació musical, a l’escola de música Virtèlia hem tingut l’oportunitat de veure el gran impacte positiu de la música en els nens i nenes, per això sempre la destaquem com una de les grans activitats extraescolars per als més petits de la casa.

    Un dels beneficis més destacats de la música en el cervell dels infants és el seu impacte en el desenvolupament cognitiu. Nombrosos estudis han demostrat que la música estimula la memòria, l’atenció i el raonament lògic. Aprendre a tocar un instrument musical requereix memoritzar notes, acords i ritmes, un exercici perfecte per fomentar la capacitat de retenció i millorar la memòria a llarg termini. A més, la música obre les portes a un nou univers, un nou llenguatge ple de conceptes com la durada de les notes i les estructures rítmiques. Assolir aquestes habilitats pot suposar un gran avantatge per altres àrees acadèmiques, com les matemàtiques i les habilitats verbals.

    La música també promou el desenvolupament del llenguatge. Cantar cançons, escoltar música i participar en activitats rítmiques promou l’adquisició d’habilitats lingüístiques, ajudant els més petits a evitar disfuncions en la parla. La pronunciació, l’entonació i la comprensió verbal s’enforteixen a través de l’exposició a diferents estils i gèneres musicals. A més, a nivell emocional, la música facilita l’expressió i millora la capacitat de comunicació dels nens.

    Cantar cançons, escoltar música i participar en activitats rítmiques promou l’adquisició d’habilitats lingüístiques

    La coordinació motora és un altre benefici fonamental de l’educació musical. Tocar un instrument requereix moviments precisos de les mans i els dits, la qual cosa millora la coordinació motora fina. D’altra banda, ballar o participar en activitats rítmiques estimula la coordinació motora gruixuda. Aquestes habilitats motores desenvolupades a través de la música potencien altres activitats quotidianes, com la psicomotricitat, l’escriptura o l’esport.

    La música també proporciona una estimulació sensorial única, i és una porta d’entrada ideal per a impulsar la creativitat. En escoltar música, els nens i nenes activen múltiples sentits, incloent-hi la percepció auditiva, visual i tàctil. De la mateixa manera, la música pot evocar imatges mentals, despertar la imaginació i transportar els nens a diferents llocs i emocions.

    Per últim, participar en un conjunt, en un cor, o en qualsevol grup musical és una gran via perquè la canalla es desenvolupi social i emocionalment. Tocant cançons amb altres nens i nenes, aprenen a treballar en equip, a cooperar per aconseguir una mateixa harmonia i a respectar les opinions dels altres. Cal destacar que tant aquest com els esmentats beneficis, no només enriqueixen als més petits, sinó que també són font d’aprenentatge i profit per tothom, ja sigui gran o petit.

    En definitiva, la música és un gran aliat per aprendre i créixer. Un espai per desconnectar i, qui sap, alimentar una vocació. Un llenguatge per expressar-se amb molt més que paraules. I per sobre de tot, una forma de divertir-se.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Educació musical escoles de música Música opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Escoles per a fer bones persones. Un passeig per l’Índia
    Next Article
    Actualitat
    La URV posa en marxa un laboratori d’IA per a docents a 11 centres de Tarragona
    Joan Calabuig i Gaspar

    Related Posts

    Opinió
    El bullying que no fa soroll

    maig 16, 2025

    Opinió
    Greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració

    maig 14, 2025

    Opinió
    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    maig 14, 2025

    1 comentari

    1. Martí Teixidó on setembre 21, 2023 4:41 pm

      Sens dubte. La música ha de ser un dels primers aprenentatges. De fet es desenvolupament de capacitat amb estímuls de la cultura. Tant que va avançar a Catalunya amb Llongueras seguint Dalcoze i tan oblidat que està. De fet, els estudis actuals de neurociència han confirmat allò que en pedagogia creativa comença amb assaig i es va polint. Antropologicament, al principi era el ritme i la tonalitat de la que va sortir la paraula cantada. El llenguatge ha de començar amb la cançó, coral i individual. ¡Que bé ho fan algunes educadores de llars d’infants!: fan rotllana, canten coral i l’educadora convida a un menut a atansar-se-li, el posa de cara al grup, el protegeix amb les mans per donar-li seguretat i, si cal, li apunta a l’orella la cançó. Després tornen al coral. Aquestes lletres apreses son els primers textos a analitzar com a frases estructurades com feia Galí.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.