Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    ‘Adolescence’ posa el focus en el malestar juvenil: educar en valors democràtics per revertir-lo

    Nora Sánchez Oussedikabril 23, 20253 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La recent emissió de la sèrie Adolescence de Netflix ha remogut consciències i posat en primer pla una realitat sovint ignorada com és el patiment profund i estructural dels i les joves. L’impacte social de la sèrie va molt més enllà de l’àmbit audiovisual: és una crida a escoltar el jovent i entendre que les seves dificultats no són ni anecdòtiques ni individuals, sinó el reflex d’un sistema que ha fallat a l’hora de protegir-los i acompanyar-los.

    La incomunicació entre generacions, el desconeixement del món digital per part dels adults, la manca de recursos als centres educatius i les condicions de precarietat que molts adolescents viuen a casa seva generen un còctel explosiu. Massa sovint, ni famílies ni docents disposen dels recursos o de l’acompanyament necessari per abordar situacions com l’assetjament, la solitud o la violència emocional que es donen als centres i a les xarxes socials. Aquesta desconnexió entre el món adult i el juvenil no només incrementa el malestar emocional, sinó que obre la porta a altres riscos encara més profunds.

    En paral·lel, diversos estudis alerten d’una altra realitat inquietant: l’avenç de l’extrema dreta entre el jovent. A Catalunya, un de cada sis joves entre 18 i 24 anys considera que en algunes circumstàncies seria preferible un règim autoritari. D’altra banda, un estudi recent de l’European Policy Center, apunta que l’extrema dreta està capitalitzant la frustració dels homes (especialment joves) associada a la pèrdua d’independència econòmica i feina, dos pilars fonamentals de la masculinitat “tradicional”. Aquestes són només algunes de les moltes dades que mostren un desarrelament social i emocional que no podem seguir ignorant. L’aïllament, la manca d’expectatives i el sentiment de desorientació troben refugi en discursos simplistes, autoritaris i excloents.

    Cal dotar el professorat de formació emocional i recursos pedagògics

    Adolescence ens mostra el dolor d’una generació, el projecte Abril de la Fundació Neus Català ens ofereix un camí d’esperança. Abril és un projecte educatiu global que proposa una resposta valenta i transformadora: una educació radicalment democràtica, crítica i antifeixista. Una educació entesa de forma global, que interpel·la no només les escoles i els instituts, sinó també el lleure, les famílies, les xarxes socials i l’entorn comunitari. Educació formal, no formal i informal com a parts d’un tot indestriable.

    Cal dotar el professorat de formació emocional i recursos pedagògics. Cal crear espais segurs on el jovent pugui expressar-se, participar i construir pensament crític. Cal bastir xarxes col·lectives —amb famílies, monitores, entrenadores, docents i tècnics— que facin de la democràcia una vivència quotidiana i significativa. Només així podrem frenar l’expansió dels discursos d’odi i construir, plegades, una societat més justa, inclusiva i solidària.

    Necessitem una primavera educativa que transformi el dolor en esperança, la frustració en participació, el desarrelament en comunitat. Necessitem tornar a sembrar valors democràtics en el cor dels i de les nostres joves, no com un record nostàlgic del passat, sinó com la millor garantia d’un futur compartit. Perquè escoltar el jovent i educar-lo des del respecte, la llibertat i el compromís col·lectiu no és només un deure moral: és la nostra responsabilitat com a societat.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    adolescència adolescents Netflix opinió Sèries
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Què passa quan les cançons de casa no sonen a l’escola?
    Next Article
    Actualitat
    Universitats catalanes en defensa de la democràcia arran dels atacs de Trump contra la llibertat acadèmica
    Nora Sánchez Oussedik

    Coordinadora del projecte Abril, secretària de la Fundació Neus Català i professora de la Facultat d’Educació de la Universitat de Barcelona (UB)

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}