Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Això de la lectura ens costa

    Sven Hubermaig 15, 20234 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La setmana passada vaig tenir una reunió amb la tutora del meu fill de 3r d’ESO. Segons la meva experiència, en aquestes reunions se sol parlar, a grans trets, sempre del mateix: seguiment acadèmic, comportament a l’escola i competència social. Per sort, en principi, no hi havia problemes rellevants ni grans novetats. Cap al final de la reunió li vaig preguntar a la tutora quines recomanacions tenia de cara al pròxim curs i com el meu fill podria aprofitar l’estiu.

    “Seria bo que llegís durant les vacances… sempre ho diem, però això de la lectura ens costa amb els joves”. Òbviament, hi ha joves lectors a qui els hi encanta evadir-se en llibres i històries, però aquesta mitja frase em va transmetre una profunda frustració amb la falta d’interès en la lectura. Semblava que aquesta professora, que a més a més és professora de llengua, ha tirat la tovallola davant la realitat.

    Vaig preguntar-me: quina societat estem creant si un alt percentatge de joves no llegeix?

    I lamentablement, no només és un problema aquí. Podem observar la mateixa tendència en molts països del món, incloent-hi els països més desenvolupats. Amb matisos segons el país, entre un 20 i un 30% dels alumnes no arriba al nivell de comprensió lectora necessari en acabar l’etapa de primària. Molts alumnes saben llegir, però entenen el que llegeixen… una situació que els deixa en una posició de desavantatge colossal per a la resta de la seva vida.

    Com deia Barack Obama al seu discurs Literacy and Education in a 21st-Century Economy (Alfabetització i Educació en l’Economia del Segle XXI) el 2005,  “reading is the gateway skills that makes all other learning possible” (la lectura és l’habilitat bàsica que fa possible la resta d’aprenentatges”. És així, i la nostra responsabilitat, com a pares i professors, és fomentar aquesta habilitat bàsica en els nostres fills i alumnes. Diria que saber llegir és un dret humà, però com a societat estem fallant a la pròxima generació.

    Cada dia tenim l’oportunitat de donar un primer pas per a introduir més lectures en les nostres vides i en la dels nostres fills

    Hi ha moltes explicacions, raons o excuses davant d’aquesta realitat, i una d’elles és la sobreexposició tecnològica: avui en dia els mòbils, les xarxes socials i els videojocs creen una distracció constant i, en molts casos, comportaments (gairebé) addictius. Els vídeos d’influencers a Youtube, Instagram i TikTok (molts de dubtosa qualitat i contingut) han substituït els llibres per a molts joves.

    Sens dubte, hi ha molta pressió social entre els joves, però els adults no podem negar la nostra responsabilitat. Som exemple i, en el dia a dia, nosaltres creem precedents pels nostres fills. Quan els hi donem el mòbil a l’hora de dinar perquè estiguin tranquils, quan els donem accés a la tauleta durant hores el cap de setmana, o quan mirem constantment el mòbil per a parlar amb amics, també en trobades socials i àpats.

    Som problema i solució a la vegada. És la nostra responsabilitat canviar aquesta realitat. Cada dia tenim l’oportunitat de donar un primer pas per a introduir més lectures en les nostres vides i en la dels nostres fills:

    • Predicar amb l’exemple i apagar el mòbil durant el cap de setmana i dedicar temps a llegir
    • Visitar la llibreria de barri o biblioteca amb els nostres fills
    • Regalar més llibres (en paper o en digital)
    • Llegir junts i parlar de les històries
    • Incloure una estona de lectura a la rutina diària

    Tan sols llegint 15 minuts al dia, tant nosaltres com els nostres fills, no hauríem de sentir frases com “això de la lectura ens costa”.

    T’animes al repte dels 15 minuts? #15min

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Foment de la lectura Hàbits de lectura lectura Llibres opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi
    La història dels pioners del cinema s’escriu en femení
    Next Article
    Actualitat
    Els centres educatius es preparen per a la calor
    Sven Huber

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}