Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Alumnes i docents de quinze escoles rurals experimenten amb tecnologia 5G

    Redacciódesembre 13, 20225 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Presentació de RuralCatLabs a l’àrea 5G de les Terres de l’Ebre, a Móra la Nova | Foto: URV
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Des del mes d’octubre més de 200 alumnes i de 30 docents d’una quinzena d’escoles rurals de la demarcació de Tarragona estan experimentant l’aprenentatge de matemàtiques, medi natural, música o art a través de la realitat virtual i el 5G. També investiguen com, a partir d’un galliner, es poden aplicar conceptes de l’Internet de les Coses (IoT) a través de l’ús de sensors, informa la Universitat Rovira i Virgili (URV) en un comunicat.

    Aquests tallers formen part de la iniciativa RuralCatLabs, que té per objectiu impulsar les escoles rurals del futur explotant les possibilitats de la utilització de noves tecnologies en la comunicat educativa i en el seu aprenentatge. L’acció, que està desenvolupant la URV, forma part del Projecte d’Especialització i Competitivitat Territorial (PECT) Pobles Vius i Actius, que té per objectiu lluitar contra el despoblament de les àrees rurals. Representants de les institucions implicades han presenciat aquestes activitats en un acte públic que s’ha fet aquest dilluns 12 a l’àrea 5G de les Terres de l’Ebre, a Móra la Nova.

    “Els tallers són una primera presa de contacte amb aquestes tecnologies, de cara a iniciar durant l’any 2023 nous projectes tecnològics pilot que donin resposta a necessitats específiques que tenen les escoles rurals participants, a nivell de comunitat educativa global”, diu la universitat en la nota de premsa.

    Un dels tallers treballa la tecnologia 5G, la realitat virtual i la ciberseguretat, i es desenvolupa a CoEbreLab, l’àrea 5G de les Terres de l’Ebre, situat al polígon Molló de Móra la Nova. L’alumnat investiga els seus usos i aplicacions a l’escola treballant en diferents grups. A través d’ulleres de realitat virtual i a partir d’escenaris interactius 360 graus se’ls imparteix continguts de coneixement del medi, música i art. Els alumnes poden crear el seu propi avatar pel món virtual i a través de les ulleres treballen diverses aplicacions amb continguts de matemàtiques, medi natural i altres recursos destinats a l’etapa de primària. També poden entrar dins una sala CatVers per experimentar una sessió de formació conjunta en un espai virtual. Aquesta activitat serveix també per introduir aspectes bàsics sobre ciberseguretat, tant a l’escola com a casa.

    Tallers a cada centre

    En el marc del RuralCatLabs també es fa un taller sobre l’Internet de les Coses (IoT), que en aquest cas acull cada centre escolar en dies concertats. L’activitat consisteix en investigar els usos i les aplicacions IoT a l’escola. En primer lloc, aprenen el funcionament de plaques, sensors i dispositius diversos, i ho posen en pràctica en un galliner, que durant uns dies s’instal·la a l’escola. L’alumnat ajuda en el muntatge de les parets i de la placa, dels sensors i dels dispositius. Després afegeixen aigua i pinso a les gallines i se’n comprova el funcionament. Durant uns dies els nens i nenes aprenen a controlar els paràmetres a través d’una aplicació mòbil i finalment fan una posada en comú dels resultats. Aquesta activitat els permet aprendre quines aplicacions poden tenir aquests sensors no només al galliner, sinó també quins possibles usos podrien tenir a diferents espais de l’escola, com a l’aula o a l’hort.

    Les escoles rurals que participen en aquest projecte són: de la ZER Els Ceps, l’escola L’Estel (Bonastre) i l’escola Berenguer de Montoliu (Masllorenç); de la ZER Ribera d’Ebre Nord, l’escola El Verger (Garcia), l’escola El Tormo (Torre de l’Espanyol) i l’escola Les Eres (Vinebre); de la ZER Benissanet-Miravet, l’escola Roc Llop i Convalia (Miravet) i l’escola Antoní Nat (Benissanet); de la ZER Font de l’Aiguadí, l’escola Pàmies (Ginestar) i l’escola Les Eres de Rasquera (Rasquera); de la ZER Ebre, l’Escola Sant Agustí (Riba-roja d’Ebre) i l’escola 1 d’Abril (Palma d’Ebre); de la ZER Baix Priorat, l’escola Rossend Giol (Porrera), l’escola Onze de Setembre (El Masroig) i l’escola El Sarraí (Bellmunt del Priorat); i l’escola Marcel·lí Domingo de Tivissa.

    A la presentació de l’acte han participat (d’esquerra a dreta) Gemma Gorgori, Cap de Projectes Europeus de la Diputació de Tarragona; Francesc Xavier Moliné, alcalde de Móra la Nova; Gemma Carim, Presidenta del Consell Comarcal de la Ribera d’Ebre i Carles Lozano, de la URV, com a responsable dels tallers.

     

    El Projecte d’especialització i competitivitat territorial (PECT) Pobles vius i actius. Territori equilibrat i innovador planteja dos àmbits d’actuació. A banda de la iniciativa RuralCatLab, una segona operació se centra en la formació, que és un dels reptes del grup interuniversitari d’escoles rurals, del qual en forma part la professora de la Facultat de Ciències de l’Educació i Psicologia i investigadora del Departament de Pedagogia de la URV Conxa Torres, que coordina aquesta actuació. Amb aquesta acció es treballa en la formació de docents per millorar la qualitat de vida en entorns rurals impulsant nous programes de formació per al col·lectiu de mestres de les escoles implicades en el projecte. L’objectiu final és millorar la qualitat formativa dels residents a les zones rurals.

    Liderat i coordinat per la Diputació de Tarragona, en aquest PECT participen també la Universitat Rovira i Virgili, el Consell Comarcal del Priorat, l’Organisme autònom de desenvolupament de la Conca de Barberà (Concactiva), el Parc Tecnològic del Vi (VITEC) i l’Associació d’Iniciatives Rurals de Catalunya (ARCA). El projecte està cofinançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) de la Unió Europea, en el marc del Programa operatiu FEDER de Catalunya 2014-2020, objectiu d’inversió en creixement i ocupació.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Eines tecnològiques escoles rurals Universitat Rovira i Virgili
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    La contractació de professorat a la UB: concursos transparents i tribunals imparcials
    Next Article
    Actualitat
    Educació encén les alarmes davant la baixada de resultats a les proves externes
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025

    Anàlisi
    El 70% dels adolescents de 14 anys tenen accés il·limitat a pantalles en el seu temps lliure

    novembre 13, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}