Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Àngels Prat

    Jaume Celaagost 28, 20184 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Àngels Prat
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Estic amb tota la família a Espinelves. Cinc néts que són un regal i que no callen ni sota l’aigua. Observo com els més petits es fan seu el món a través del llenguatge. I cada paraula té el so puríssim del primer descobriment. Ho inventen tot cada dia, a cada instant. I els grans descobrim que tot pot arribar a ser bo si no perdem aquesta mirada inicial sobre el món.

    M’arriba la notícia, Àngels, de la teva mort i em sento inundat de tendresa. Em dol, em dol molt perquè et dec molt, però només puc evocar-te amb un somriure a la cara. Recordo les classes a les escoles d’estiu, aquella presència teva, tan suau i tan intensa. I recordo les teves classes a l’Escola de Mestres de Sant Cugat, quan l’Autònoma iniciava el seu camí. En recordo una d’especial. Ens parlaves de la importància de les metàfores perquè tot el llenguatge ho és, de metafòric. O gairebé. I tu ens feies analitzar les metàfores que portaves escrites per nens i nenes de l’escola on treballaves. Ens vas demanar que n’inventéssim una. A mi em va toca la paraula “raspall de roba”. Em va sortir “centpeus pelegrí”. Em vas mirar i vas somriure. No està malament, vas afegir. Dues avaluacions: el teu somriure i el teu comentari.

    Després vam participar en debats i discussions sobre la didàctica de la llengua i sobre formació lectora quan vam coincidir a l’Escoleta de Bellaterra. Vas venir diverses vegades a fer-nos sessions de formació. No estaven malament, les teves sessions, riques i rigoroses i amenes i pràctiques i ben fonamentades…, no estaven malament, dic, perquè estaven molt bé. I molts somriures.

    Crec recordar que et vaig presentar en una conferència i vaig dir-te “Prats” i tu em vas corregir i jo et vaig dir que eres tan gran, que necessitava el plural. I vas somriure. Sempre em somreies, fins i tot quan em felicitaves per haver rebut algun premi sense estalviar-me la teva crítica posterior un cop havies llegit el llibre. Per a mi, el somriure té un valor de dimensions gegantines.

    Però encara t’evoco en un altre moment difícil de la teva vida, quan vas patir aquella malaltia que et deixava escriure, però no et deixava llegir. Quines coses té la vida! Una persona que havia ensenyat a ensenyar a escriure i a llegir a generacions de mestres, ara tenia aquesta dificultat i tu la vas aprofitar per posar-te a la pell dels nens i nenes que tenen dificultats de lectura ‘i d’escriptura. Amb la teva experiència podíem millorar les nostres classes.

    Vas escriure un magnífic article a Perspectiva Escolar i jo el faig fotocopiar i el vaig repartir a la colla de sisè. Un cop llegit i vençuda la sorpresa de veure què podies escriure, malgrat no podies llegir, la conclusió de la majoria de la classe va ser: no ens ho creiem.

    Davant d’això et vaig telefonar i et vaig dir: “Àngels, que els meus nens i les meves nenes de sisè no et creuen. Què fem?” I tu em vas preguntar: “Vols que vingui?” Era justament el que esperava però no t’ho gosava demanar. I vas venir i aquella sessió va ser de les millors classes que he tingut la sort de participar. La porto inscrita a cada fragment de tot el que sóc. Et van escoltar com qui escolta alguna cosa sagrada, com qui fa present el misteri del coneixement. I estic segur, Àngels, que aquell dia et van estimar com t’he estimat jo i com t’han estimat centenars de mestres que hem estat afortunats de créixer a la teva ombra.

    No ens hem d’enganyar, la mort fa seves moltes coses, però els records es mantenen vius, lluminosos i avui, estimada mestra, brilles d’una manera especial, perquè el record embelleix encara més allò que sempre ha estat bell.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Obituari opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Educar després dels atemptats
    Next Article
    Actualitat
    Educació 360: més i millors oportunitats educatives per a tothom
    Jaume Cela

    Mestre i escriptor

    Related Posts

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}