Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Angoixa laboral i drets. El Concurs de Trasllats

    Jordi Satorradesembre 11, 20245 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Tot sembla indicar que el nou Concurs de Trasllats o millor dit el “Concurso de traslados de ámbito estatal para personal docente no universitario 2024-2025” tindrà un impacte emocional notable als centres educatius al final d’aquest curs i a l’arrencada del proper.

    Aquesta vegada s’hi sumen un seguit de factors que el fan realment singular i generador de més angoixes.

    La davallada de natalitat i d’alumnes es comença a notar ja a batxillerat i, com sempre, les retallades de grups del sistema educatiu es fan a la pública perpetuant una situació de greuge permanent. Cada grup eliminat són 2,5 docents que es perden al centre educatiu.

    Hem tingut tres processos massius de provisió de places en tres anys. Això només vol dir que la gestió anterior va ser dolenta i va provocar un interinatge de fins al 40% (l’anterior govern d’ERC ho va reduir a menys d’un 8%). 

    En aquest concurs hi participaran els funcionaris que hi van accedir per mèrits però també els demèrits (alguns d’ells acumulaven informes negatius de les direccions que no es van tenir en compte com una penalització al procés d’estabilització; d’altres mai van trobar el moment per posar-se a estudiar unes oposicions). A més, aquest col·lectiu podrà meritar al concurs l’antiguitat que no s’havia pogut fer en els altres concursos-oposició. Realment els sindicats i els governs han tergiversat enormement les regles de joc existents. 

    La jubilació als 67 anys (i la no-condició de classes passives) fa que aconseguir una plaça sigui ja una consolidació per molts anys en el nou mapa laboral.

    El decret de plantilles permet fixar una plaça docent ajustada a les necessitats del centre. El Departament d’Educació en la nota del 25 de novembre hi feia esment “Es busca garantir la màxima estabilitat de les plantilles, de tal manera que els centres tinguin equips docents més estables, cosa que beneficia el sistema però també el centre, perquè els docents coneixen el projecte educatiu i hi encaixen”. El debat entre drets de centre i drets dels treballadors és sempre un punt d’equilibri.

    Que l’oferta s’ajusti als orígens dels docents és una pura entelèquia

    Les places perfilades (juntament amb les congelacions de places) són els instruments que tenen les direccions per poder fixar el perfil dels docents (que no els docents). El nombre de “bloquejos” és limitat en funció de la tipologia de centre. Cal dir que el marc normatiu i de seguiment dels perfils professionals no s’ha desenvolupat i això, segur, ha provocat i provoca casos d’abús, és a dir, de perfils que no s’estan complint o que, directament, han quedat obsolets. Ningú ho revisa i això no pot ser bo. L’error més gran va ser el 2018 quan es van “fixar” places de perfil TIC sense una cobertura legal suficient (el marc jurídic estatal no ho contempla). Cal urgentment una reglamentació que especifiqui o objectivi la necessitat i les hores d’especificitat que el centre requereix (el debat ha de tenir totes les veus necessàries per acordar una mesura justa). I, mentrestant, cal poder canviar-ne i eliminar-ne sense traves (amb el lògic vist-i-plau de la inspecció educativa). Si el Projecte de Direcció (PdD) concreta el Projecte Educatiu (PEC) és lògic que la direcció pugui fer els canvis i, de fet, quan cessa un director caldria suprimir els perfils i que se’n fes una nova proposta adequada al desenvolupament del nou PdD.

    El desconeixement de com funciona un sistema públic tampoc ajuda gaire. Molts nous docents, amb una plaça lluny de casa, consideren injust que hi hagin de treballar (de fet, se’n queixen als sindicats i alguns membres postulen que agafin la baixa al gener, un cop avaluats). Les places sortiran on hi ha més demanda de docents però que l’oferta s’ajusti als orígens dels docents és una pura entelèquia. Ara, voler que surtin totes les places vol dir que tothom ha de tenir-ne una (agradi o no) i aquesta qüestió tampoc està clara. Hi ha docents que demanen poques i properes places i això provoca que no es cobreixen totes les ofertades.

    La gestió comunicativa ha estat poc sensible a l’angoixa que genera un procés com aquest. La nota del Govern del 25 de novembre, un dia abans del tancament del procés, n’és la prova. Les regles han de ser clares i, ara, més enllà d’emplaçar-nos a una revisió futura també s’obre la possibilitat d’un concurs autonòmic per al 2025-26 (veurem quantes places quedaran un cop tancat l’estatal).

    Les direccions també compartim i patim aquesta angoixa. Nosaltres no treballem amb números sinó amb companys que han passat i passen pel despatx a preguntar com està la plantilla, quines previsions hi ha, etc., i no els podem concretar res. Ara, veurem el topall de places congelades que fixa el Departament (perfilades i congelades sumen) i sembla que podrem fer modificacions sempre que no superem la capacitat de congelació assignada. Ens pertoca calcular l’impacte en un futur proper tenint en compte l’evolució de grups i les jubilacions previstes. Altrament, veurem un docent d’una especialitat fent totes les hores d’una altra i, això, no és qualitat educativa.

    Comptat i debatut, veurem com gestionem aquestes angoixes vital, laborals i educatives en un context ja molt tensionat i amb uns resultats educatius que ens diuen, estudi rere estudi, que cal un cop de timó davant d’una plausible emergència educativa i lingüística.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    docents opinió trasllats
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Dos de cada tres adults a Espanya està en nivells baixos de lectura, matemàtiques i resolució de problemes
    Next Article
    Actualitat
    Grups reduïts de matemàtiques i quatre hores setmanals de suport, entre les propostes per millorar els resultats educatius
    Jordi Satorra

    Director de l'Institut Antoni de Martí i Franquès

    Related Posts

    Entrevista
    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    maig 30, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}