Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Reportatge
    Aprenentatge servei per combatre el racisme i la xenofòbia des del lleure

    Víctor Sauramarç 21, 20214 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    El mural del Club d'Esplai Pubilla Cases, a L'Hospitalet
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El Dia Internacional per a l’Eliminació de la Discriminació Racial (data que recorda la matança que la policia sudafricana va perpetrar a Sharperville el 21 de març de 1960) s’ha celebrat amb molta intensitat als esplais i espais de migdia de Fundesplai. Amb el nom #MéspontsMenysmurs, fa dies que duen a terme diverses activitats, inspirades en l’aprenentatge servei, que tenen com a fil conductor la necessitat d’enderrocar els murs físics i mentals que separen les persones de diferents orígens, i a la vegada construir ponts com a símbol d’acostament.

    Així, la setmana passada i aquest cap de setmana infants i joves d’una vintena d’esplais i una cinquantena d’escoles en les quals Fundesplai gestiona el temps del migdia han estat dissenyant i dibuixant murals amb missatges antiracistes. Alguna d’aquestes creacions tindran una vida efímera, mentre que altres romandran força temps a l’espai públic. “Aquesta iniciativa lúdica i educativa pretén que infants i joves valorin positivament la diversitat, rebutgin qualsevol actitud discriminatòria, aprenguin a reconèixer estereotips i prejudicis i participin activament de la lluita contra el racisme i la xenofòbia”, comenta Susagna Escardíbul, la pedagoga de Fundesplai que coordina la campanya.

    El procés creatiu a alguna d’aquestes escoles i esplais es pot veure en aquest vídeo. La cançó que l’acompanya l’ha compost la monitora de menjador d’una escola d’educació especial de Sabadell.

     

    L’aprenentatge de l’activitat és l’educació en els valors de fraternitat, igualtat i respecte a la diferència, així com el sentiment de pertànyer a una mateixa comunitat global, mentre que el servei és el fet que al mateix temps que es treballen aquests valors s’està fent una campanya de sensibilització social, a través dels murals i dels missatges que aquests dies es comparteixen a les xarxes socials.   

    La campanya s’emmarca en el programa educatiu nuSOS, per a la ciutadania global, un programa que es va endegar el curs passat i que, segons recorda Escardíbul, “impregna tota l’acció educativa i social de l’organització: esplais, temps del migdia de les escoles, bressols, projectes joves, cases de colònies, famílies, equips, etc.”

    Jocs, contes, debats, pelis, xerrades i videoclips     

    A banda dels murals, el projecte #MéspontsMenysmurs ha comptat amb un important treball previ de debat i reflexió sobre la temàtica del racisme, a partir de jocs de revisió personal, lectura de contes, debats, visionat de pel·lícules, etc. Segons Escardíbul, “els infants han identificat molt ràpidament els murs que malmeten la convivència i també tot allò que cal per cuidar-la, i han reforçat el compromís per cultivar els ponts de l’amistat, la solidaritat i el respecte”. En alguns centres educatius, afegeix, “la barrera dels grups bombolla ha servit per inventar noves formes de comunicar-se i de vèncer les distàncies mitjançant la creació d’unes politges. Els cubs de sorra s’han convertit en contenidors que anaven desplaçant-se d’un grup a un altre amb missatges contra el racisme”. A banda, també hi ha participat l’activista i refugiada afganesa Nàdia Ghulam, que ha impartit diverses xerrades a escoles i esplais.

    Però, sense dubte, l’expressió més espectacular de la campanya han estat els videoclips que han preparat els joves de cinc esplais, cadascun dels quals han compost una cançó en col·laboració amb el grup Xiula, format per educadors socials que també són músics. Els nois i noies hi han posat la interpretació i la lletra –inspirada en vivències personals i familiars–, mentre que Xiula hi ha posat la música i el muntatge del videoclip. “Ha estat un autèntic treball de col·laboració, en el qual els professionals han respectat moltíssim les idees dels adolescents”, subratlla Escardíbul.

    Els cinc videoclips es poden veure a la pàgina de Fundesplai. Com a mostra, us deixem el del Club d’Esplai Bellvitge.  

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Antiracisme aprenentatge servei diversitat Fundesplai racisme
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Emocions i raons de la tecnologia mòbil a les aules
    Next Article
    Opinió
    L’esdeveniment com a possibilitat educativa
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Entrevista
    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    maig 30, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    El paper de les entitats en els projectes d’ApS

    maig 27, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}