Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Arcadi Oliveres: «L’escola té l’obligació d’educar en el consum responsable»

    Redaccióabril 6, 20216 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: Enric Català
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

     

    Consum responsable? Encara no com voldríem

     

    Arcadi Oliveres

    L’escola és responsable de tots els mals de la joventut. Per molts, no els ensenyem prou de res. El cert és que a l’escola cada vegada li recauen més responsabilitats i menys recursos per assumir-les. Sense oblidar, és clar, que les escoles formen part de la societat i, inevitablement, queden impregnades pels valors, costums i hàbits de la població. Per tant, afirmar que l’escola no fomenta el consum seria una aberració. Ara bé, és responsable el consum que es promou als centres?

    Vivim en una societat construïda a mida dels interessos de les grans empreses i en la qual els beneficis van per davant del benestar de les persones. De fet, és fàcil corroborar això. Només cal que ens apropem a les facultats d’economia de qualsevol universitat. Jo no em moc en l’educació infantil ni secundària, però estic fart de fer crítiques a l’educació universitària, que assumeix la societat de consum. L’any 1992 em vaig negar a continuar ensenyant a la Facultat d’Econòmiques, perquè només reproduíem el model econòmic neoliberal. M’hi vaig negar perquè no volia ensenyar als nanos un sistema en el qual jo no creia.

    Neoliberalisme perpetu

    Sí, reproduïm el model econòmic a tot arreu. Sabeu què s’ensenya als futurs economistes? Hi ensenyen allò que anomenen microeconomia i macroeconomia. Anem a pams. Primer punt, microeconomia: objectiu número 1, benefici. Creu-t’ho! El primer objectiu ha de ser cobrir bens i necessitats de la gent. Segon punt, macroeconomia: primer objectiu, el creixement econòmic. Creu-t’ho! Ja partim d’unes maneres d’educar completament equivocades. En conseqüència, la reproducció del model es perpetua.

    La situació és especialment greu en el món universitari i en les escoles de negocis, ja que, excepte alguna experiència puntual, els estudiants universitaris i futurs directius d’empresa no reben cap mena de formació en cooperativisme i, per tant, ni tan sols es plantegen la cooperativa com una fórmula possible a l’hora de constituir en un futur la seva empresa. La situació actual de la formació cooperativa dins d’aquests àmbits és de marginalitat. Cal començar a treballar dins l’àmbit universitari per canviar aquesta situació i fer possible assolir un tractament adient del món cooperatiu.

    El pitjor de tot, tanmateix, és que veient com el model econòmic ha fracassat estrepitosament, no tenen cap tipus d’escrúpols a seguir ensenyant el mateix. Hi ha pocs economistes crítics amb aquest model i potser hauríem d’apostar més per la cultura econòmica iberoamericana. En comptes de parlar del PIB, ells parlen del buen vivir.

    Consum responsable i de proximitat

    La perpetuïtat del model neoliberal fa que arreli, encara més, el consum. Abans de seguir endavant, però, aturem-nos un segon i preguntem-nos què és el consum responsable. No és només comprar a comerç just, sinó conscienciar -una de les tasques que ha de fer l’escola- dels problemes que comporta el consum pel consum. Prendre consciència del que implica el consum suposa entendre i acceptar que els recursos del planeta són finits i que un dia s’acabaran. Es tracta de mirar al darrere: Mercadona paga una misèria als seus treballadors i finança el PP; Ikea no paga ni un impost perquè té la residència fiscal a Liechtenstein; les vambes Nike són sinònim d’explotació infantil a l’Àfrica. I la fruita i verdura que comprem al costat de casa? El consum responsable és també consum de proximitat.

    Al costat de casa fan un mercat de fruita i verdura. A l’estiu tot va bé, perquè hi ha de tot: albercocs, síndries, taronges. A l’hivern és més avorrit perquè només hi ha pomes i peres. Per posar-hi un toc de color em vaig proposar comprar-me un kiwi. Hi ha dues parades on en venen: uns vénen de Galícia i els altres de Nova Zelanda. En aquest darrer cas, no estem comprant un kiwi, sinó 17.000 quilòmetres de petroli. No és només consumir menys, sinó mirar d’on provenen.

    Família, mitjans i escola

    La societat té tres eines cabdals per enfrontar-se a aquest consum salvatge: la família, els mitjans de comunicació i l’escola. No totes tres actuen de la mateixa manera ni tenen la mateixa incidència en les persones, però totes elles en formen part i determinen el nostre comportament vers el consum

    La família té una incidència directa en els nens i nenes i, per tant, els inculca una visió i comportament relatius al consum. Estic convençut que, en alguns casos, famílies amb un poder adquisitiu mitjà es llancen al consum per tenir de tot i per tots. I si anem més enllà: quantes famílies no empenyen els seus fills a estudiar una carrera “que et proporcioni estabilitat econòmica”, fent que abandonin el que potser és la seva vocació? Les famílies han de promoure, indiscutiblement, l’interès intel·lectual per sobre dels beneficis econòmics que es puguin treure d’una carrera professional.

    Dels mitjans de comunicació gairebé no cal ni que en parlem, ja que no me’n fio gens. Els grans mitjans són poc crítics amb el consum, l’han integrat i formen part de l’engranatge. Ells mateixos, sobretot la televisió, en són còmplices perquè són la plataforma de difusió de la publicitat i, en conseqüència, promouen el consum irresponsable.

    L’escola no és l’única responsable

    Som una societat consumista, un fet que, òbviament, repercuteix en l’escola. Això és indiscutible. La pregunta que ens hem de fer és una altra: com es digereix aquesta repercussió a l’escola?

    Podem aprofitar la gran dimensió educativa que té el consum responsable. L’escola té l’obligació d’educar en el consum responsable i, malgrat que participa d’aquest consum perquè la societat així ho marca, sovint és crítica amb els grans excessos. Probablement per això treballa amb el seu propi criteri educatiu, que busca racionalitzar aquest consum muntant setmanes de consum responsable o de medi ambient.

    L’escola no és la que ho fa pitjor. Tampoc la que ho fa millor. Aquest petit toc d’atenció vers el consum excessiu el fa molt més l’escola que no pas la família. Si ho pensem bé, el consum és l’última etapa del procés productiu i és el gest amb el qual es dona el vistiplau al sistema. La feina d’aturar el consum irresponsable i traçar un camí més responsable l’han fet molt més les ONG que les escoles. Greenpeace amb les seves publicacions, l’escriptora i periodista Naomi Klein amb el llibre No logo: el poder de las marcas, la revista catalana Opcions. Són publicacions que t’expliquen què s’hi amaga darrere de cada procés productiu. En aquest sentit, doncs, considero que ho han treballat més que les escoles.

    Però tornem-hi. No oblidem que a l’escola li ho carreguem tot: l’educació sexual, filial, social, del trànsit i del consum responsable. Per tant, el que hem de fer és facilitar-los la tasca perquè puguin obtenir eines que les ajudin a fer tot això. A ensenyar què és el consum responsable i perquè és tan bàsic.

    Al cap i a la fi, ells són la generació del futur que haurà d’enfrontar-se a les destrosses del passat i del present. La generació que, com a ciutadans i ciutadanes, tindran l’obligació de convertir-se en consumidors responsables com a fórmula per combatre una globalització que no només estandaritza la societat, sinó que deixa el control de l’economia a les grans empreses.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Arcadi Oliveres, la coherència d’un mestre que volia canviar el món
    Next Article
    Actualitat
    El Diari de la Sanitat compleix cinc anys
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    Per què no parlem de Palestina?

    maig 5, 2025

    Opinió
    És l’hora de tornar a l’àgora humana

    febrer 24, 2025

    Opinió
    600 anys convivint

    febrer 18, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}