Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Assetjament a Primària: on es gesten les futures víctimes i agressors

    Anna Torralbodesembre 16, 20156 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Hora del pati a l'escola Juan XXIII a l'Hospitalet de Llobregat / Foto: Carmen Secanella
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’assetjament està molt lligat a l’ESO, moment en què les agressions es fan evidents. No obstant això, el dia a dia ens demostra que és a Primària quan es comencen a gestar les futures víctimes i els futurs agressors.

    Considero que és hora que anem un pas més endavant i posem la mirada en aquesta etapa escolar. Primer de tot, però, hauríem de definir i tenir ben clar què significa assetjament, per tal de no posar l’alarma en el que podria ser un episodi puntual o circumstancial. En aquesta línia, ens podem ajudar del que la Instrucció de Fiscalia en destaca com a característiques principals: continuïtat en el temps, desequilibri de poder i desig conscient de ferir, amenaçar o espantar per part d’un alumne davant d’un altre.

    Tot i les categorizations, cal dir que no és fàcil detectar l’assetjament; per molts motius, un d’ells és que sol dur-se a terme en moments en què l’adult no és davant. A Primària, a més a més, és complicat saber si l’agressió ha estat conscient i premeditada, doncs a aquestes edats hi ha poca consciència emocional. Aquí podríem encetar un nou tema de debat, l’educació emocional, però l’espai no ens ho permet, així que ho deixarem per un altre moment.

    Un cop tenim en ment aquells trets distintius de l’assetjament, cal veure com detectar-lo i què podem fer-hi al respecte. L’assetjament comença amb episodis de “microviolència”, els quals poden ser verbals, físics i/o d’exclusió social. El problema sol ser que la manera en què els alumnes assetgen als companys/es a aquestes edats ens poden semblar “innocents”, en ocasions inclús “gracioses”. Però no hem d’oblidar, i els nens i nenes així ens ho reclamen, que a ells els fereixen paraules que als ulls dels adults poden ser ridícules: tonto, cara de patata… Sovint solem contestar amb un “No li facis cas”, però amb aquest tipus de resposta el que indirectament estem transmetent és “No facis cas del que tu sents”. És cert que no podem entrar en el drama que alguns nens/es arriben a fer de petites situacions, però el que sí podem fer és parlar amb ells del que senten i del que poden fer al respecte. No cal que les converses es donin sempre de manera directa i explícita (alguns nens/es poden mostrar-s’hi reticents), podem fer ús de contes, pel·lícules o vídeos curts per iniciar una conversa o reflexionar sobre el tema. Molts infants o joves se senten molt més propers i reaccionen de manera molt més empàtica a través d’exemples exteriors a ells i a la seva vida familiar. Per sort, avui en dia hi ha un munt de bons llibres que tracten tot tipus de problemàtiques: falta d’autoestima, problemes amb companys, separació de pares, mort de familiars, pors i fòbies, trastorns de conducta…

    Per aquells alumnes que ja de petits mostren conductes violentes o hostils cap els altres: agressions físiques o verbals, dificultat a l’hora de socialitzar-se, personalitat dèbil i influenciable… la metodologia seria força semblant (excepte en aquells casos més greus i/o patològics). Un nen que reacciona amb hostilitat cap als companys, ens està alertant de que hi ha quelcom en ell que el fa patir i que no sap gestionar per sí mateix. En aquest cas, i sobretot en edats primerenques, cal ajudar-los a descobrir què és el que els fa mal, por, vergonya, ràbia. Quan abans capacitem als nostres joves a distingir i a gestionar el que senten, abans seran capaços d’empatitzar amb els altres i trobar solucions per ells mateixos a allò que els destorba. Les agressions són sempre una incapacitat de fer front a un conflicte a través d’altres vies.

    El fet és que l’assetjament és una realitat que va gestant-se des de la infantesa i que cal observar, prevenir i tractar. Ajudar els nostres fills o alumnes a construir una personalitat sana, forta i autònoma és imprescindible per a que puguin créixer en tots els altres camps. Tractar les dificultats des de l’inici és molt més fàcil que esperar a que es converteixi en un problema de pes.

    I què pot fer l’escola en situacions com aquestes? No sempre trobem les respostes que desitgem per part del tutor/a, per això és important conèixer quines mesures es poden portar a terme des de l’escola i demanar-les nosaltres mateixos si cal.

    Si com a pares detectem o ens assabentem que el nostre fill/a està patint agressions, el primer pas serà comunicar-ho al tutor/a. Ningú millor que ell/a podrà observar i actuar. Com a pares cal que confiem en el treball que es farà, en aquests casos, el treball conjunt entre l’escola i casa és imprescindible. Si volem estar al corrent de les accions que s’estan fent, podem demanar vàries entrevistes per tal d’anar fent un seguiment; l’agenda o bé escrits en paper també poden ser útils. Si veiem que el problema persisteix, podem demanar al tutor/a que convoqui el que s’anomena “cicles pedagògics”, el que vol dir: reunions de tots aquells mestres que entren dins l’aula per a que tractin conjuntament el conflicte. És important que tots els mestres que entren a la classe estiguin assabentats del què passa, així com que tothom participi en la presa de decisió de les mesures que es duran a terme o, com a mínim, que les coneguin. Quan les agressions són reiterades, caldrà ulls a tot arreu: l’hora del pati, als lavabos, a l’entrada a l’escola, a la sortida, etc. Això també és quelcom que, si el cas ho requereix, es pot demanar.

    Generalment, arribats a aquest punt, el problema sol eradicar-se, però si no fos així, es pot proposar l’assessorament de l’Equip d’Assessorament i Orientació Psicopedagògica (l’EAP), per a que observi el cas i faci les propostes pertinents.

    Si es duen a terme tots aquests passos, si tot el cicle, inclús el claustre de l’escola s’hi implica, de ben segur que acabarem, no només solucionant un conflicte d’assetjament, també haurem aconseguit millorar l’autoestima tant de l’agressor com de l’agredit. Al cap i a la fi, d’això és del que es tracta, de donar eines als alumnes per a que aquesta situació no es torni a repetir. Algunes famílies opten per canviar els fills/es d’escola, però això no és més que una fugida del problema que no ens assegura que pugui repetir-se.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    assetjament atenció a la diversitat EAP opinió psicopedagogia
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Per una relació diferent entre educació i temps
    Next Article
    Actualitat
    Nou menors d’edat transsexuals disposen de la targeta sanitària amb el nom sentit
    Anna Torralbo

    Mestra d'anglès i membre del sindicat USTEC

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}