Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Reportatge
    Àvia, a què jugaves de petita?

    Ana Basantamarç 10, 20235 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Alumnes de l'escola l'Espill de Manresa entrevisten les seves àvies | Cedida
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Àvia, com era la casa on vas créixer? A què jugaves de petita?  Hi ha alguna malifeta que recordis de la teva infància? Recordes a algun professor o professora especialment? Quina classe t’agradava més en el col·legi?  Què et feia por quan eres petita? A quina edat vas començar a treballar? A quina edat et vas casar? Canviaries alguna cosa de la teva vida?

    Amb preguntes com aquestes, alumnes d’infantil i de primària de l’escola l’Espill de Manresa (Barcelona) han conversat amb les seves àvies i han extret les seves pròpies conclusions. Han après que algunes de les iaies tenien molts germans i germanes i se n’havien de fer càrrec, que jugaven d’amagat al bosc i que van començar a treballar a partir dels 12 anys.

    La coordinadora de l’escola, Mireia Vila, assenyala que “enguany, hem reivindicat el dia de la dona d’una manera molt especial: Hem fet un homenatge a les àvies. Cada infant ha preguntat a les seves àvies coses que els agradaria saber sobre elles. Les respostes, conjuntament amb una foto, les han plasmat en una petita cartolina. A l’escola hem compartit les respostes, hem parlat sobre les àvies i hem fet un mural de postals amb totes les fotos i respostes. En acabar, tots i totes hem escoltat el conte ‘Àvies. Cadascuna a la seva manera’. Ha sigut molt bonic, emotiu i reivindicatiu”.

    La iniciativa va venir d’una entitat del municipi, el Servei d’Informació i Atenció a les Dones (SIAT) – Manresa Dona, que va presentar l’activitat al centre educatiu a finals de gener. A partir d’aquí, l’equip de coordinació i de direcció de l’Espill, juntament amb la comissió de coeducació, van adaptar la proposta i la van tirar endavant entre l’alumnat d’1 a 12 anys.

    Mireia Vila: “Hem fet un homenatge a les àvies” | Cedida

    Per a l’etapa d’educació infantil, es van pensar en tres preguntes: “Vas treballar? De què?”, “Vas anar a l’escola?” i “A què t’agradava jugar?”. Per a les classes primària, hi havia 18 qüestions diferents per tal que escollissin les que més els interessessin.

    Entre les respostes dels més petits i petites, figuren, per exemple, que “les àvies jugaven molt al carrer i al bosc. Jugaven a arrencar cebes, a pica paret, a amagar-se, a la xarranca, a nines”, “Havien d’ajudar les mares a tenir cura dels germans petits i podien jugar poc”, “Estava prohibit parlar català a l’escola”, “Tenia molts germans” o “Li agradava enfilar-se als arbres i el pare la renyava”.

    “Va començar a treballar amb 12 anys”

    La recerca de l’alumnat de primària també ha donat els seus fruits: “Tenia molts germans i no tenien joguines”, “Era molt trapella. Agafava cuques i les portava a l’escola”, “A l’escola se separaven els nens i les nenes en classes diferents”, “Tenien pocs diners i s’havien de fer les joguines”, “L’àvia s’escapava per anar a jugar amb els amics al bosc” o “Era molt valenta”.

    Les àvies han explicat moltes més coses als nets i les netes, que han destacat aspectes com que “Va començar a treballar amb 12 anys a la Fàbrica Nova”,  “Es va casar amb 18 anys”, “Vivia en una granja i ajudava a cuidar els animals”, “Feia natació i una vegada va quedar segona”, “Va començar a treballar amb 15 anys i li donaven 200 pessetes (1,20 €)”, “Era infermera” o “Hauria volgut estudiar més”.

    “Hauria volgut estudiar més”, diu una de les cartolines | Cedida

    I què han après els petits i les petites de les seves àvies? “El seu esperit de perseverança i superació davant de situacions vitals difícils: repressió, obligacions socials, falta d’autonomia”, explica la Mireia Vila.

    La canalla defensa que “les dones i els homes tenen la mateixa vàlua” i que “les àvies són unes heroïnes sense capa, la seva tasca ha quedat històricament invisibilitzada”. “Juntament amb les mares, les àvies són les millors infermeres, conta contes, cuineres, guies… Perquè el seu ingredient secret és l’amor”, sosté la professora.

    Altres anys, el 8 de març havia girat entorn a dones rellevants de la història en diferents sectors, però enguany s’ha volgut pensar en dones més properes. “Les iaies les tenim molt a l’abast i, a vegades, no es té prou en compte la seva importància. Les tenim a casa, és un recurs que tenim a mà i creiem que l’experiència que es pot treure d’aquestes converses pot ser molt enriquidora”.

    Una escola sense estereotips

    L’Espill forma part de la Federació de Cooperatives d’Ensenyament de Catalunya-EscolesCoop, que agrupa una quarantena d’escoles cooperatives. Seguint els valors d’una escola laica, plural, inclusiva, activa i humanista que comparteix tota la xarxa, Vila destaca que “tot i la importància de commemorar el dia de la dona, tot l’equip educatiu de l’Espill vetllem dia a dia per una escola basada en la igualtat i el respecte, allunyada del patriarcat, de les actituds i les pràctiques sexistes”.

    La coordinadora posa èmfasi en el fet que l’alumnat comparteixi “una escola sense estereotips on totes les persones puguin créixer sense condicions ni discriminacions. Aquesta és la llavor més important que podem deixar als nostres infants”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    8M educar en feminisme Escoles cooperatives
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Estímuls tecnològics per aprendre amb una educació connectada
    Next Article
    Entrevista
    Antonia Martí: “Les escoles necessiten espais segurs i privats on els estudiants sàpiguen que poden demanar ajuda”
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Periodista i escriptora. Des del gener del 2023, directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}