Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Catalunyes profundes

    Xavier Besalúfebrer 8, 20165 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Ara que el president de la Generalitat no és, per primera vegada en democràcia, un senyor de Barcelona, sinó de les comarques de Girona, ni s’ha dedicat, des de fa anys i panys, professionalment a la política, sinó que es tracta més aviat d’un ciutadà més corrent, hem tornat a sentir allò de la Catalunya profunda per contraposició a una suposada Catalunya més recent, més nova, allò de la Catalunya rural per contraposició a la Catalunya ciutat il·lustrada o urbana, i encara allò d’una Catalunya catalana per contraposició a una Catalunya mestissa (?). Tòpics que parlen d’una Catalunya imaginada, d’una Catalunya inexistent, d’una dualitat que la globalització i la postmodernitat han esvaït…

    Si ens fixem en l’economia, en el mercat laboral o en els sectors de producció, és fàcil comprovar que els serveis predominen a tot arreu, que cada dia més gent viu del turisme, que la indústria és present a totes les demarcacions, que l’exportació és una realitat més enllà de l’àrea metropolitana de Barcelona, que l’agricultura i la ramaderia s’esllangueix, que la construcció fluctua si fa no fa de la mateixa manera a tot arreu o que l’atur s’acarnissa amb els joves i no tan joves, visquin on visquin. Ja no existeix una Catalunya agrària confrontada a una Catalunya industrial, ni una Catalunya que mira endins mentre una altra mira cap enfora. Les mateixes escoles dites rurals (i les zones escolars dites també rurals) s’han plantejat si aquesta és una denominació adequada, quan el que les singularitza no és pas la ruralitat sinó les seves  dimensions i, no en tots els casos, la seva manera de funcionar, de manera que si avui són menys que fa 20 anys és sobretot perquè les escoles s’han engrandit i amb prou feines es diferencien de la resta…

    Si parem atenció als nivells d’instrucció o als serveis i activitats tradicionalment anomenats culturals (museus, teatres, auditoris, concerts, etc.) les coses també han canviat substancialment. Si abans a les províncies amb prou feines hi havia els instituts (pocs) i les Escoles Normals, ara els instituts s’han multiplicat i són presents i nombrosos a totes les comarques catalanes, i les universitats no barcelonines (que alguns encara s’entesten a anomenar perifèriques) s’han assentat plenament, de manera que la taxa d’analfabets, de graduats, de tècnics i d’universitaris és relativament homogènia a tot el país. I les activitats i iniciatives culturals no és que floreixin a tot arreu, que sí, sinó que les distàncies s’han escurçat tant per a l’adquisició de les entrades com per a l’assistència… que amb prou feines hi ha distàncies per al consum cultural.

    Però on aquesta divisió grinyola del tot és quan es dóna per suposat que les migracions només han afectat l’àrea de Barcelona i, a un altre nivell, les de Tarragona, Lleida i Girona, com si les comarques de l’Ebre, els Urgells i l’Empordà n’haguessin quedat al marge… Res més allunyat de la realitat. Si ens fixen en les migracions procedents de la resta d’Espanya, de manera molt especial d’Andalusia, al llarg de les dècades dels 50, 60 i 70 del segle passat, constatarem que, almenys pel que fa a les comarques de Girona, que són les que conec de primera mà, l’arribada i l’assentament de persones procedents d’altres zones d’Espanya va assolir índexs superiors al 10% a totes les viles de la costa (Blanes, Lloret de Mar, Sant Feliu de Guíxols, Palamós, Palafrugell, Roses) i a moltes de l’interior (Ripoll, Olot, Figueres, l’Escala, La Bisbal d’Empordà, Vidreres, Salt, etc.). L’explicació és semblant a tot arreu: hi havia feina. I les condicions d’accés a l’habitatge (amb barraquisme, cases d’autoconstrucció i pisos de protecció oficial) dolentes a tot arreu, igualment que la segregació urbana que se’n va seguir, amb barris sencers allunyats del centre urbà, mancats de serveis i de connexions en condicions. Amb tots els problemes subsegüents d’inserció i integració social: vegeu, a tall d’exemple el llibre Els castellans, de Jordi Puntí, que il·lustra el cas de Manlleu…

    Amb les migracions estrangeres ha passat semblantment aquests darrers 20 anys. A dia d’avui tenen més d’un 20% de població estrangera: Lloret de Mar, Figueres, Salt, Roses, Castelló d’Empúries, Banyoles, Salt, Platja d’Aro, l’Escala, Torroella de Montgrí o La Bisbal d’Empordà (a les comarques de Girona); Salou, Mont-roig del Camp, Ulldecona o l’Ametlla de Mar (a les de Tarragona); Mollerussa, Balaguer, Tàrrega, Guissona o Alcarràs (a les de Lleida); Vic, Sitges o Manlleu (a les de Barcelona).

    Tant pel que fa a la immigració espanyola com per la que ha arribat de l’estranger (de manera singular, com sabem, procedent del Marroc, de Romania, de Xina i del Pakistan), el paper dels centres educatius ha estat de la màxima importància, no només per als infants i adolescents que s’hi ha escolaritzat, fos quin fos el seu status jurídic, sinó també per a les seves famílies, que hi han trobat un espai compartit amb la resta de la població, fet que ens ha permès a tots plegats un aprenentatge real i sostingut de la convivència.

    Fins a l’arribada de la democràcia als ajuntaments no va ser un procés fàcil i harmònic i les escoles –sobretot les públiques- amb prou feines trobaven l’escalf del moviment veïnal i sindical i d’algunes parròquies. Fins que, a partir de l’any 1979, es va fer front a la desestructuració i la privació urbanes, fins que es va prendre plena consciència que no ens podíem permetre un país socialment esquarterat, fins que la llavor sembrada a moltes escoles no va germinar, el camí no es va aclarir. Potser per això l’arribada de tantes persones estrangeres en tan poc temps ha trobat un país –tot ell- entrenat, un poble que tenia clar el que no s’havia de fer.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Pensant ja en les preinscripcions… nova etapa, nova escola
    Next Article
    Actualitat
    La lactància materna sota la lupa de la ciència
    Xavier Besalú
    • X (Twitter)

    Professor i Membre del Nucli Paulo Freire de la Universitat de Girona/ Institut Paulo Freire

    Related Posts

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025

    Opinió
    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    maig 19, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.