Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    S’ha d’il·luminar l’obscuritat educativa que ve

    Francesc Imbernon

    Sobre el finançament de l’escola bressol pública

    Ferran Aquilina Vinyals i Joan Cela Ollé

    Sindicats docents convoquen una manifestació unitària el 15 de novembre

    Ana Basanta

    Playful coding: el goig de programar, en 5 reflexions

    Eduard Muntaner

    L’èxit de l’escola inclusiva

    Víctor Saura
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Classisme pedagògic

    Opinió
    Classisme pedagògic

    L’escola pública ha de vetllar perquè l’infant més desafortunat de la família més pobra del barri més oblidat tingui les mateixes oportunitats de consolidar uns aprenentatges bàsics que aquells que ja tenen la vida solucionada pel fet d’haver nascut en una família determinada.
    Guille de las Herasoctubre 14, 20258 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | Pexels
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Sovint em pregunto si tots els mals (com a mínim els més greus) del nostre sistema educatiu tenen alguna convergència, un punt ben soterrat que ens ajudi a entendre com evitar que faci figa l’escola catalana (extrapolable a molts altres territoris); intentar trobar quin canvi individual podem dur a terme els mestres que, alhora, esdevingui col·lectiu i suposi un cisma en el paradigma actual, tant institucional com pedagògic i laboral. Com en molts altres àmbits, tots els camins em duen a un epicentre, tan antic com rellevant i injuriat: la consciència de classe. Des d’aquest prisma es pot parlar de moltes mancances: la mobilització docent, la fiscalització i formació real i ètica del professorat, la democràcia als centres, la inversió en personal (de forma terrible des del decret d’inclusió), la protecció de centres i mestres, etc. Però en aquest article intentaré explicar una de les conseqüències més feridores i invisibles d’aquesta falta de consciència de classe: el classisme a l’hora d’entendre l’escolaritat dels infants.

    El nen no ha d’anar a l’escola a passar-ho bé; ha d’anar a aprendre amb l’eficiència més gran que pugui oferir el sistema educatiu en el qual s’escolaritza. Aquesta concepció de l’escola s’ha demonitzat des d’estaments d’innovació pedagògica que han aconseguit vendre’s com a capdavanters de la renovació, quan es dediquen a replicar les prioritats que el Banc Mundial ha anat promulgant des dels anys setanta (ja em direu quins interessos comuns hauria de tenir l’escola pública amb el Banc Mundial quant a prioritats educatives i línies pedagògiques) i pràctiques de la pedagogia anarquista de fa un segle, com si haguessin inventat la sopa d’all, a més de, sense cap escrúpol ètic, deslligant-la dels principis racionals i de consciència social que regeixen aquest corrent de pensament (tal com va dir Josefa Martín Luengo, coordinadora pedagògica anarquista, “no existeix una educació sense una ideologia; si aquesta és la mateixa que demanda la globalització, quin progrés, quin avenç, quina alternativa suposa?”). Tot seguit, intento explicar molt breument els perquès de la primera frase del paràgraf.

    En primer lloc, “passar-ho bé” com a finalitat forma part gairebé exclusivament de l’oci perquè és la seva raó d’existir; la finalitat d’una institució educativa és, per extensió, educar. Evidentment, una de les millors eines didàctiques que tenim els afortunats de treballar diàriament amb infants és aconseguir que s’ho passin bé mentre aprenen, que estiguin entretinguts mentre treballin, que entomin les propostes com a reptes el disseny dels quals, com a professionals de la docència, hem d’encarregar-nos de mesurar amb l’exactitud més gran possible perquè esdevinguin prou difícils per a ser superats amb dedicació i, en cas de no ser-ho, que la frustració sigui assumible amb l’acompanyament pertinent i la gestió d’aquesta esdevingui així mateix un aprenentatge. Cal ser primmirats a l’hora de no invertir la finalitat i els processos mitjançant els quals hi arribem; no és el mateix anar a l’escola a aprendre i passar-ho bé mentre ho faig que anar a passar-ho bé i aprendre mentre ho faig, perquè les ocasions en què l’aprenentatge implica no divertir-se també existeixen (més tenint en consideració la idiosincràsia de cada alumne) i són igualment rellevants per a la construcció del coneixement intel·lectual i emocional de l’alumne. Tots els educadors sabem dels enormes problemes actuals de no saber gestionar la frustració, procés que exemplifica una part d’aquesta noció equivocada de la institució educativa.

    En segon lloc, sobre l’eficiència que hauria d’anar intrínsecament lligada a l’escola, cal entendre la institució com una sort de “motor implacable” de transmissió cultural, desenvolupament social i adquisició de coneixement. La tasca social que ens toca desenvolupar als mestres (amb més intransigència encara des de les institucions públiques) és aquesta, de mil formes i per vies diferents, però cal tenir-la clara. L’argumentari que gira al voltant de les afirmacions “el nen ja ho aprendrà” o “ha d’aprendre el que l’interessi” (aquesta segona és especialment classista, com després desenvoluparé) deslegitima la nostra tasca com a professionals de la docència i referents culturals, socials i intel·lectuals dels infants, donant a entendre que el coneixement del món no és rellevant en la construcció de la persona, que la mediocritat i la incultura són valors acceptables dins la societat contemporània i que els principis que ens empenyen com a individus a créixer culturalment, socialment i emocionalment (ja des de la il·lustració del segle XVIII) han quedat, en el millor dels casos, en el pla de la mundanitat.

    Totes les afirmacions que he anat esmenant al llarg de l’article conflueixen de forma interseccional amb el classisme pedagògic que se’n deriva. L’escola pública ha de vetllar perquè l’infant més desafortunat de la família més pobra (econòmicament o culturalment) del barri més oblidat tingui les mateixes oportunitats de consolidar uns aprenentatges bàsics (com ja he reiterat, culturals, socials i intel·lectuals) que aquells que ja tenen la vida solucionada pel fet d’haver nascut en una família determinada. Per tant, no prioritzar els aprenentatges per davant de la recreació ociosa és una rendició al classisme social, l’acceptació que la sort de l’infant en origen determina inequívocament el seu esdevenir futur, tant en l’àmbit professional com en qualsevol dels altres ja mencionats, tant o més importants que aquest.

    En l’àmbit de l’educació musical a primària, on hi exerceixo des dels meus inicis com a docent, està especialment estesa i arrelada (m’atreviria a afirmar que de forma majoritària) aquesta concepció que el nen el que ha de fer és passar-ho bé, tot i que no n’aprengui gaire, de música; ha de performar davant de multituds, tot i no haver treballat gaire per a aconseguir-ho; ha de fer activitats que llueixin, tot i que no eduquin molt. Aquestes idees, que em fan bullir la sang, de “si volen aprendre llenguatge musical o tocar instruments seriosament que s’apuntin a una escola de música”, o “si volen estudiar història ja ho faran de grans”, o “no importa si no saben identificar o cantar decentment, l’important és que sàpiguen estar davant d’un públic” tenen una traducció directa en la societat no només en el menysteniment de la música com a eina d’enriquiment cultural i d’expressió artística, sinó també en la concepció d’aquesta com a un camp menor de l’educació (ningú es creu allò de “no, si és molt important perquè els ajuda a X”) i en la decadència cultural on la indústria de l’espectacle ha fagocitat la musical, la riquesa compositiva és fútil i la qualitat tècnica dels músics és un escàs valor afegit. En un altre article parlarem de com empreses externes han copat i actualment regeixen la majoria de les programacions i continguts musicals a l’escola primària pública.

    Finalment, l’expressió àmpliament magnificada que “el nen ha d’aprendre el que l’interessi” és una fal·làcia directament relacionada amb aquesta manca de consciència de classe, ja que entén els interessos del nen com a quelcom pràcticament innat o fins i tot “místic”, com si aquests tinguessin poca o gens de relació amb l’entorn social de l’infant. Les probabilitats que el nen desenvolupi interès cap a certes pràctiques (especialment aquelles menys orgàniques i més avançades intel·lectualment) depèn en la seva enorme majoria del seu entorn proper; l’infant que té normalitzada la lectura a casa és immensament més procliu a fer-ne una pràctica habitual també a l’escola. I així mateix és extrapolable a l’audició de música amb riquesa creativa, interpretativa i lírica, a la conversa educada i amb amplitud de recursos i lèxic, a l’interès pel coneixement, a l’autosuperació creativa i productiva, etc. Obviar quelcom tan extensament provat i recollit com a categòric és desestimar que el nen mostra interès per allò que coneix, i que si el seu cercle familiar i/o social no ho pot garantir (determinat normalment per motius de classe) és l’escola qui ha de vetllar per a ser aquest referent, per a facilitar no només allò que l’interessa, sinó també (i sobretot) per a oferir-li allò a què no té accés i fer-ho des de la millor perspectiva conceptual i motivacional que es pugui perquè, independentment d’on i com hagi nascut, esdevingui un individu íntegre i amb tota la riquesa intel·lectual, cultural i social que l’escola li pugui oferir.

    Al pròleg de l’obra Las falsas alternativas (“novena simfonia” de la Doctora en Educació Ani Pérez Rueda, i assaig indispensablement recomanable que regeix gran part dels fonaments d’aquest article), la filòsofa i assagista Marina Garcés sentencia que la millor forma de defensar l’educació és criticar-la millor, i que aprendre és l’adquisició d’habilitats i coneixements que ens permeten desfer la confusió envers quelcom rellevant. Prou rellevant és l’educació d’una societat perquè els mestres prenguem model d’aquesta revisió de la crítica i entomem, com més aviat millor, una redefinició de l’educació des del prisma de la renovació (terme sorgit i estès en els moviments socials des de l’antifranquisme) i no tant de la innovació (sorgit de l’OCDE i gurús de la “pedagogia de despatx”, i estès mediàticament).

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    aprendre Aprendre a aprendre aprenentatge aprenentatges classis classisme coneixement coneixements educació artística Educació musical entorn socioeconòmic equitat Equitat educativa música opinió Predisposició per a l'aprenentatge
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Reconeixement pel lleure! Inversió de present i futur
    Next Article
    Actualitat
    Healing Arts Barcelona, una setmana dedicada a les arts en salut
    Guille de las Heras

    Mestre de Música i Visual i Plàstica a primària a l'escola pública, compositor infantil i il·lustrador.

    Related Posts

    Opinió
    Caçadors de bruixes disciplinats

    octubre 14, 2025

    Opinió
    Reconeixement pel lleure! Inversió de present i futur

    octubre 13, 2025

    Opinió
    Transcendir la paraula

    octubre 13, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}