Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Les colònies escolars durant la Guerra Civil: cuidar la infància enmig de la guerra

    Andrea Pérezabril 19, 20176 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Maria Solsona amb una foto de quan era petita. / © Sandra Lázaro
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “Tantes bombes com queien, tanta gent que va morir… Estàvem atabalats”. Maria Solsona Climent, que als deu anys vivia en una Barcelona en guerra, va haver de marxar a inicis del 1938 a la colònia escolar Sant Afra (Gironès), tot fugint dels bombardejos a la capital catalana durant la Guerra Civil. Als seus 90 anys, Solsona recorda les experiències viscudes en aquella colònia escolar organitzada per l’Ajut Infantil de Rereguarda –vinculada a la Federació Estatal de Treballadors de l’Ensenyament, de la Unió General de Treballadors (FETE-UGT)– com una de les més meravelloses de la seva vida. Convivia amb una seixantena de nens “ben avinguts” i rememora la tasca dels mestres i el poble que, durant la seva estada i posterior exili a França, van fer tot el possible per ajudar-los.

    Com la de Santa Afra, ubicada en un santuari de la localitat de Sant Gregori, es calcula que durant la guerra es van crear prop de 2.000 colònies d’aquest tipus –sobretot a Catalunya i el País Valencià, pel clima i per ser les zones republicanes més segures– que van rescatar dels bombardejos, la fam i l’orfandat més de 50.000 nens i nenes. Les va impulsar principalment el Ministeri d’Instrucció Pública el febrer de 1937, a través de la Delegació Central de Colònies, conscient que la guerra es podia allargar i s’havia de garantir l’educació dels infants, a més de la seva seguretat lluny dels fronts bèl·lics. A Catalunya se’n van posar en marxa a localitats com Arenys de Mar, l’Espluga de Francolí, Figueres o Vilajuïga.

    La colònia on va anar a parar Maria Solsona, emplaçada a l’antic santuari dedicat a Santa Afra, era exclusivament per a fills o parents de mestres, i estava apadrinada per mestres suïssos. Si bé més de la meitat dels nens –que tenien entre set i tretze anys– eren catalans, també hi havia infants vinguts de Madrid, València, Mallorca o Bascònia (tal com Solsona vol referir-se al País Basc). L’horari que seguien els nens era, a parer de Solsona, “fantàstic”: feien classe matí i tarda i ells mateixos paraven taula i endreçaven les habitacions, sempre amb un parell de nens o nens que es feien càrrec de vigilar. Tot i que els més petits no feien classe, els mestres se’n cuidaven que els més grans sí que seguissin una formació amb vista a futurs estudis superiors.

    Segons explica Solsona, a la colònia de Santa Afra estaven en permanent contacte amb la natura, de la qual s’ajudaven per aprendre les lliçons: “Els nens de Barcelona sabíem que hi havia arbres, però no si un era un pi, per exemple; allà ho sabíem tot […] aquí no sabíem com era un pebrot vermell, allà ho vam aprendre tot”, explica orgullosa. I recorda que un dels seus professors tenia molta traça amb els treballs manuals i els ensenyava a fer servir eines durant les excursions, de la mateixa manera que altres professores els ensenyaven a cosir. A més, tenien un hort del qual també n’aprenien el funcionament, i molt a prop un riu: “Quan anàvem al riu, ja sabíem la lliçó del riu”.

    Però si alguna cosa emociona Maria Solsona és reflexionar que allà van aprendre “a veure allò bo i maco que hi ha a cada lloc”. La mestra recorda que, quan parlava amb els nens de Mallorca, tenia la sensació que “allò era un paradís”. Els nens de València els ensenyaven cançons en valencià i els catalans de tant en tant els mostraven com es ballava la Sardana, mentre que els bascos parlaven del pont d’Irún, “i els d’Aragó, no cal dir-ho, ballaven una jota allà i et quedaves embadalida”.

    A Santa Afra van rebre poques visites dels pares. En el cas dels de Solsona, el seu pare no va poder apropar-s’hi perquè estava al capdavant d’una Escola Unitària, mentre que la mare va poder anar-hi un parell de cops perquè demanava permís a la directora de l’escola graduada on treballava: dissabte agafava el tren de les vuit del matí, arribava a Girona i caminava 9 quilòmetres, i s’hi estava amb les seves filles fins al diumenge. L’última visita va ser al novembre del 1938, quan la germana gran de Solsona tenia angines, així que la seva mare va deixar-li un mocador que, de retruc, servís per eixugar les llàgrimes de totes dues nenes. El mocador tenia una colònia, la marca de la qual encara recorda Solsona, i és que durant el posterior exili “quan estàvem amb pena, agafàvem el mocador per sentir l’olor (de la seva mare)”.

    La fugida a França: “I encara vam agafar un llapis!”

    “Estàvem allà tranquils i llavors van dir ‘hem d’agafar tots els nens de totes les colònies i cap a França’”, recorda. El 18 de gener de 1939, poc més d’una quinzena de nens que no havien pogut ser recollits, acompanyats per l’àvia d’un d’ells, van córrer a agafar mantes –“i encara vam agafar un llapis!”– per pujar al camió que els duria cap a França, davant l’amenaça de l’avenç de les tropes rebels.

    Poc abans d’arribar a Figueres van veure una lluminària que indicava bombardejos a la ciutat. En preguntar al xòfer a quina part del camió s’havien de col·locar, l’home va respondre: “Tan si us quedeu a dalt, com a baix, si cau una bomba us matarà igual”. Solsona afirma recordar-ho com si fos ahir. De la mateixa manera que guarda en la memòria no haver-se sentit identificada quan, pels altaveus de l’estació de tren de Cerbère, sentia parlar dels “nens refugiats espanyols”. Refugiada és una paraula que ha perseguit Solsona, sempre acompanyada d’expressions de compassió i pena. Explica que les mares franceses miraven la mainada amb cara de llàstima, i això els posava molt nerviosos i els feia rebel·lar-se contra aquest mot.

    En ser evacuats a França, els nens de Santa Afra van estar a la colònia Saint Paul a Campan (Alts Pirineus), del febrer al maig del 1939 i després van ser reubicats a la colònia de Château du Lac a Sigean (Aude). A Sigean van conèixer la Ruth von Wild, una mestra suïssa que havia nascut a Barcelona. Solsona, que va ser reclamada a Sigean i va tornar a Barcelona a l’agost de 1939 mercès al fet que els mestres francesos van ajudar-la a establir contacte amb la seva família, recorda que l’únic que va fer per trobar-los va ser seguir les instruccions que li havia donat el seu pare: “Si algun cop us perdeu, digueu el nom, l’adreça i que el pare i la mare són mestres, que segur que hi haurà mestres per allà”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    colònies escolars guerra civil història de l'educació memòria
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La Generalitat convocarà oposicions per a 2.000 docents aquest 2017
    Next Article
    Opinió
    El paper de les emocions en la jornada escolar
    Andrea Pérez
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Entrevista
    Javier González: “L’Associació Escola Benaiges continua gràcies al suport de la gent”

    maig 23, 2025

    Anàlisi
    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    maig 14, 2025

    Opinió
    Veure “El mestre que va prometre el mar” amb els nostres alumnes

    maig 2, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}