Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Anàlisi
    Com esteu organitzant la reducció de l’hora lectiva del gener?

    Redacciónovembre 30, 20229 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: VS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Pilar Gargallo (cap d’estudis de l’Escola Dolors Piera – Vilafranca del Penedés)

    La reducció de l’hora lectiva l’organitzarem tenint el compte els infants i les seves necessitats. És per això que guanyarem en reforços a l’escola, prioritàriament a cicle mitjà i cicle superior, donat que són els cicles que, en el nostre cas, han quedat més coixos i mancats de recursos amb la pèrduda dels reforços covid.

    Per tant, pel fet de comptar amb franges de 1,5 hores en tot l’horari, els mestres gaudien d’una hora de treball personal més mitja més de tutoria individualitzada. A aquesta hora i mitja li sumarem mitja hora de pati, que blindarem i intentarem que estigui a continuació per tenir les dues hores el màxim compactades possible. Ja sabeu que a primària el pati és lectiu i, per tant, farem torns per poder-la deslliurar, com estàvem fent fins ara.

    Així doncs, prioritzem la pedagogia i l’atenció als infants, tot tenint molt present els drets dels docents a tenir aquesta hora de reducció, però intentant que a mig curs hi hagi el mínim de canvis possible. Sobretot pel que fa a l’escola inclusiva, el treball de SIEI i demés ens anirà molt bé tenir més mans i, per altra banda, els infants no sofriran tants canvis.


    Mar Isern (directora de l’Institut-Escola Mare de Deu del Portal – Batea)

    La veritat és que encara no ens hem assegut a parlar-ne en sèrio. Les mestres no volen que els toquem l’horari, per tant el més probable és que treiem 1 hora de guàrdia del pati.


    David Martin Vicent (director de l’Escola Eduard Marquina – Barcelona)

    En primer lloc, s’ha de valorar positivament la reducció d’una hora lectiva de tot el col·lectiu docent a primària i secundària i revertir una de les retallades patides l’any 2010. Tot i que fer-ho amb el curs ja en marxa suposa un trasbals important per als equips directius, que hem de refer els horaris de tothom, és una mesura que serà estructural de cara als propers cursos.

    A la nostra escola, en tractar-se d’un centre d’una línia amb un claustre relativament petit, ens ha suposat feina, però no tanta com en centres de dos o més línies o centres de secundària. Aquest curs, amb la introducció de la jornada intensiva, és la tercera vegada que fem horaris.

    Per reorganitzar els horaris hem seguit les instruccions donades pel Departament d’Educació, prioritzant les etapes primerenques (educació infantil i cicle inicial), posant èmfasi en l’atenció a l’educació inclusiva i els cursos amb alumnat amb més dificultats. Hem reconvertit algunes hores de pati lectiu en no lectiu per a alguns docents, així com alguns reforços, que, tot i ser molt necessaris, ens hem vist obligats a modificar per poder fer efectiva aquesta reducció lectiva a tots els docents. La persona que s’incorporarà al gener cobrirà majoritàriament les hores de les docents del cursos d’infantil i cicle inicial i amb la resta d’hores hem redistribuït els reforços procurant no afectar l’atenció de l’alumnat.

    Els tres membres de l’equip directiu no farem aquesta reducció d’una hora lectiva durant aquest curs per minimitzar l’afectació en l’atenció directa a l’alumnat. Esperem poder planificar els horaris del curs 2023-2024 amb més calma i sense canvis organitzatius que s’afegeixen a la càrrega burocràtica que patim.


    Anna Pérez (directora Escola Jacint Verdaguer – Barcelona)

    Tot just ara estem fent els horaris de la persona que ha de venir al gener. Aquesta persona tindrà un horari complicat, ja que cada hora estarà en un lloc diferent. Ha de fer 23 hores, per tant cobreix a 23 persones. Nosaltres tenim una persona i mitja, per tant 23 hores per una banda i 11 i mitja per una altra, però som més persones que 34 i mitja, i per tant estem muntant l’horari perquè les persones puguin rebaixar una hora, però no dóna per tothom.


    Eduard Planes (membre de la Junta Central de directors i director de l’Escola Santa Marina -Pratdip)

    Primer que res dir que el fet de que haguem de reorganitzar els horaris és culpa dels sindicats, els quals no van voler acceptar la proposta del Departament d’Educació, que va posar damunt la taula la reducció horària a primària per al curs 22/23 i la reducció a secundària a partir del curs 23/24, argumentant motius econòmics i pressupostaris.

    La no acceptació d’aquesta proposta provoca que haguem de refer els horaris a partir de l’1 de gener de 2023, també pel fet que el Congrés dels Diputats va decidir permetre augmentar el sostre fiscal a les comunitats autònomes i això va permetre que el Departament d’Educació disposés dels diners per poder tirar endavant la reducció horària a primària i secundària, però amb els “handicap” que s’haurien d’aplicar a partir del gener del 2023, la qual cosa comporta que cal refer els horaris per part dels equips directius.

    Un cop se sap la notícia, des del Departament es crea una comissió de treball amb experts per crear un document orientatiu sobre com poder fer la reducció horària als centres educatius. Un cop realitzat i aprovat per serveis jurídics aquest document es comparteix amb tots els centres educatius.

    En el nostre cas la reducció de 24 a 23 hores la realitzem traient 2 patis de 0’5h als mestres, passant-los a hores d’activitats complementàries de coordinació, vetllant de què la vigilància de l’esbarjo sempre estigui dotada del nombre suficient de docents. De cara la proper curs tot serà més fàcil, ja que en la confecció d’horaris de juliol ja es tindran en compte el número d’hores assignades a cada mestre.

    Cal celebrar la recuperació d’aquest dret laboral de reducció horària i l’entrada de nous docents al sistema educatiu, ja que així es podrà atendre millor qualitativament a l’alumnat.


    Xavi Ros (director de l’Institut Matadepera)

    Aquests dies hem anat més de bòlit per adaptar el centre a les noves condicions. Un dels motius no l’havíem previst: des de fa unes setmanes ens està costant molt que ens arribin substituts per cobrir les baixes que tenim. No en sé el motiu, però podria ser que les persones que estan a llistes hagin pensat que si congelen el numero fins al 12 de desembre, poden entrar a ser nomenats com a interins a data 1 de gener amb unes condicions molt millors. Qui s’arrisca a fer ara una substitució de quinze dies i a seguir tot el curs en la incertesa quan poden aspirar a tenir una cosa molt millor en els nomenaments de gener? Sigui pel que sigui, portem dies amb baixes que es van allargant sense tenir substitució.

    Pel que fa a com ens estem adaptant a les noves condicions previstes a partir del gener, hem intentat fer que aquests nous recursos docents que han d’arribar es puguin aprofitar de manera òptima promovent una millor atenció a l’alumnat i hem intentat evitar un daltabaix organitzatiu. Per tant, no estem fent un canvi radical en les dedicacions i els horaris i estem minimitzant el nombre de matèries que canviaran de docents a mig curs i també hem evitat quasi del tot haver de dividir la docència de matèries per a un mateix grup. La nostra manera de treballar amb àmbits i projectes globalitzats ens ha permès guanyar una mica de flexibilitat. Així mateix, hem aprovat per claustre que algunes reduccions per càrrecs que, per decisió interna, equivalien a hores lectives, passen a comptar com a no lectives d’horari fix provisionalment fins al juny.

    Les hores lectives dels profes nous les dedicarem a reduir les hores dels pocs profes que ja es passaven d’hores o que es passarien ara amb els nous criteris, a desdoblar alguns grups de matèries optatives d’ESO o de modalitat de batxillerat que havien quedat molt nombrosos i a fer codocències per atendre millor l’alumnat i facilitar la tasca del professorat. Ara esperem que vinguin realment els profes nous. O sigui, que n’hi hagi.


    Jordi Satorra i Marín (director de l’Institut Antoni de Martí i Franquès – Tarragona)

    En el meu cas, vaig formar part de la comissió redactora que ens va oferir el Departament en tant que membre de la Junta de Directors. Som el centre amb més grups d’ESO i Batxillerat (26 i 19) de Catalunya. Des d’un principi, ja vam advertir que l’acord entre sindicats i el Departament tenia un impacte pedagògic i un altre d’organitzatiu. El pedagògic és inevitable. Fem el que fem, un canvi a meitat d’un curs no es pot dissimular, però calia minimitzar l’organitzatiu, ja que era absurd haver de fer molta més feina per acabar amb un impacte pedagògic igual (canvis de professors de nivells, partir matèries, etc.) Les propostes que van arribar al centre no eren totes les que es van proposar a la comissió, però sí la majoria.

    L’objectiu era fer una adaptació senzilla partint dels horaris fets (no es factible refer uns horaris quan és una feina que necessita d’un mes de preparació a temps complet). Calia oferir el nou dret laboral, sense cap mena de dubte, però també comentar als companys que, com sempre, els horaris són flexibles (decret d’autonomia de centres) si les parts s’hi avenen. A cada curs tenim professorat que fa una lectiva de menys i se li assigna alguna tasca docent o no complementària (un reforç, aula d’acollida, SIEI, etc.) o en fa de més perquè vol impartir determinades matèries i no li encaixa al marc horari establert. Una part del professorat ha volgut mantenir l’horari de setembre amb una guàrdia menys i els que han optat per la reducció d’una hora ja tenen l’horari nou a punt. No hi ha hagut cap conflicte i amb els nous professors hem pogut reforçar alguns aspectes pedagògics que no havíem pogut fer fins ara i també ens ajuden a mantenir la dinàmica ordinària global del centre.

    Aquest ha estat un guany laboral, ara cal que en vinguin més per recuperar els drets laborals perduts des del 2012.


    Teresa Sauch Garcia (cap d’estudis de l’Institut Joanot Martorell – Esplugues)

    S’ha parlat amb el professorat i amb la bona entesa i col·laboració per part de tothom hem arribat a aquests acords:

    – El professorat que ja comptava amb reducció d’hora lectiva per càrrec, projectes, etc. s’ha quedat amb el mateix horari.
    – El professorat al qual calia fer reducció s’ha intentat que fos en hores de l’assignatura de Cultura i Valors/Educació en valors ètics i cívics o en reforç o en hores que no afectin l’alumnat.
    – El professorat al qual calia fer reducció d’una hora d’una assignatura específica i que ha preferit no fer la reducció se li ha ofert reducció en hores de guàrdia.

    S’ha vetllat perquè tothom tingués una millora en l’horari tenint en compte l’alumnat.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    enquesta
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Recuperar la cultura de l’esforç escolar: ‘La letra con sangre entra’
    Next Article
    Opinió
    La influència de la lateralitat en l’educació
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025

    Anàlisi
    El 70% dels adolescents de 14 anys tenen accés il·limitat a pantalles en el seu temps lliure

    novembre 13, 2024

    No hi ha comentaris

    1. profe on desembre 1, 2022 7:45 pm

      Bones,
      Primer cal felicitar el Diari de l’Educació per aquesta anàlisi tan exhaustiva, tot un treball de camp digne dels millors periodistes del millor país. A banda d’això, també caldria felicitar als sindicats per no actuar d’ofici davant aquesta vulneració flagrant de l’acord pactat amb el Departament. L’hora de reducció ha de ser lectiva i les guàrdies no ho són. Tampoc es pot reduir una hora de càrrecs si el pla de centre no ho especifica explícitament. El que no es pot fer és firmar un acord i després desentendre´s de la seva aplicació.
      Tot plegat: Una chapuza como la copa de un pino.
      Apa, i a veure si aquest comentari també passa a l’ombra com el d ‘Enrique Díez.

      Reply
      • Víctor Saura on desembre 2, 2022 11:15 am

        Només esborrem comentaris si hi ha insults i/o atacs personals. No és el cas d’aquest.

        Reply
        • Profe on desembre 2, 2022 12:37 pm

          Doncs torna a pujar el comentari perquè es qualificava el text no a l’autor.
          Prou de justificar la censura amb l’excusa d’un subjectiu i aleatori “atac personal”. Milloreu la comprensió lectora i no tingueu la pell tan fina.

          Reply
          • Víctor Saura on desembre 2, 2022 5:21 pm

            L’hem tornat a revisar i ens ratifiquem que és un comentari ofensiu, en el qual es pot interpretar perfectament que els qualificatius “cínico, ignorante, falso, clasista, etc” no s’adrecen al text, sinó a l’autor.

            Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}