Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Reportatge
    Del quadern i el llapis a la tablet: té repercussions que els infants deixin d’escriure a mà a l’escola?

    Patricia Geamaig 6, 20216 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Fins fa no gaires anys, el gest natural d’un alumne o alumna en arribar a classe era posar damunt la taula el quadern i el boli, passar les pàgines i posar-se a escriure. Havia d’afanyar-se per seguir el dictat del docent, s’equivocava, ratllava, prenia anotacions dels esquemes de la pissarra. A les aules d’avui, superat el llindar d’aprenentatge de lectura i escriptura, les notes a mà estan deixant pas a l’acte de teclejar, lliscar amb el dit, esborrar amb un sol botó, compartir arxius.

    Com en tants altres terrenys, en l’educatiu els dispositius tecnològics han anat ocupant l’espai del treball artesanal. Més que per una qüestió pràctica es fa per preparar als nens i nenes per al que s’espera que sigui un món futur enterament digital. Però hi ha algun cost d’oportunitat en aquest canvi en una etapa tan primerenca? Té algun impacte en el desenvolupament o l’aprenentatge que deixin d’escriure a mà?

    El neurobiòleg i investigador en psicologia cognitiva Héctor Ruiz explica que la primera qüestió que cal distingir és si estem parlant d’aprendre a escriure o de mantenir l’escriptura quan ja s’ha après. “Perquè en realitat el que sabem és la importància que té en el primer, a aprendre. Que no s’escrigui a mà dels 10 anys en endavant tampoc és un drama”. No obstant això, diu, el nen o la nena sí que deixarà de beneficiar-se d’alguns avantatges que l’escriptura a mà, i fins i tot la lectura i manipulació d’un llibre en paper, tenen sobre l’aprenentatge.

    Per recordar millor

    “Un dels punts importants, que està comprovat, és que escriure a mà permet retenir millor la informació. Per què? Per una qüestió d’esforç: el fet d’haver d’anar més a poc a poc, prendre més temps i completar una tasca complexa vol dir que s’ha de prestar més atenció i la retentiva és més gran”, apunta Ramón Nogueras, psicòleg, professor universitari i divulgador. “Si ja domines el teclat, s’escriu molt més ràpid i pot sortir-te fins i tot automàtic. Les anotacions que prengui l’alumne poden ser una reproducció literal del que ha dit el professor”, afegeix Ruiz. És a dir, s’elimina el treball d’evocació i reelaboració del contingut i es crea una còpia directa. “Escriure a mà sol requerir una certa síntesi del que el professor està explicant”, apunta Nogueras.

    És el mateix que succeeix a l’hora d’estudiar, ja que recordem millor quan escrivim a mà perquè afegim més sentit a l’aprenentatge, estem utilitzant el moviment i per tant incrementant el nombre de traces en la memòria, que són les que, mitjançant associacions, et permeten recordar millor. Així ho hauria comprovat, per exemple, un estudi publicat en la revista Psychological Science, amb més de 300 estudiants universitaris que durant un temps van prendre les anotacions a mà, la meitat d’ells, i amb un portàtil, l’altra. Els primers van ser després capaços de respondre millor a les preguntes sobre el que havien tractat en les sessions que els segons. I en etapes més primerenques, com la infantil, en la qual entra el joc l’aprenentatge, aquest procés d’elaboració de l’escriptura pren encara major rellevància.

    Segons els experts consultats, dibuixar les lletres a mà ajuda als nens i les nenes a, d’una banda, reconèixer-les i, per altra, a recordar-les millor, per tant, a desenvolupar millor la capacitat lectora. Héctor Ruiz cita un estudi comparatiu, publicat pel Centre Nacional per a la Informació Biotecnològica dels EUA, en el qual experts en neurociència van crear dos grups pilot de 38 nens de 3 a 5 anys per aprendre cadascun l’alfabet a mà, o teclejant-lo. Després de tres setmanes practicant se’ls van realitzar dues proves i els resultats van mostrar que els nens que havien après a mà van reconèixer millor les lletres que els que les havien mecanografiat. Nogueras afegeix que “hi ha investigadors que postulen que fins i tot el fet de corregir a mà, ratllant, funciona com a recordatori de les fases per les quals has anat passant en l’elaboració de l’escriptura i que contribueix a la retentiva”.

    La capacitat lectora

    Aprendre a escriure i a llegir estan íntimament relacionats. Explica el neurobiòleg que “quan escrius no sols intervé la percepció, sinó també els moviments que has de realitzar per dibuixar una lletra, que estan lligats al seu aspecte, i que no obstant això no has de treballar per res quan prems un botó”. Així, quan un nen escriu l’alfabet en realitat està treballant la seva capacitat per reconèixer-lo i “aquesta és una de les primeres competències essencials per desenvolupar la capacitat lectora”. Ruiz afirma que hi ha estudis de neuroimatge on es veu que quan els nens escriuen s’activen parts del cervell relacionades amb l’aprenentatge de la lectura.

    I durant quant temps un nen o nena està aprenent a llegir? Fins quan és recomanable que continuï escrivint principalment a mà? El de l’aprenentatge de la lectura és un procés que es divideix en etapes, explica Ruiz. “Primer passem per la consciència fonològica, la capacitat per apreciar que el llenguatge que parles està format per un conjunt de sons, que es van combinant i que s’associen a representacions gràfiques: les lletres. Quan ja hem codificat i automatitzat això, automàticament en veure una lletra la descodifiquem, i després paraules senceres, i així fins que aprenem a llegir”.

    “Després hi ha altres fases més lligades a la comprensió lingüística del missatge, com l’automatització de quina paraula pot venir darrere d’una altra”, prossegueix. De la mateixa forma és beneficiós el suport material a l’hora de llegir, assenyala Nogueras, ja que és més fàcil retenir la informació en format paper. “Entre altres coses a l’hora de processar la informació utilitzem no sols claus visuals sinó també tàctils, o la seva posició en la pàgina, o el pes del llibre a la nostra mà que ens dóna una pista d’en quin punt ens trobem”.

    Amb l’escriptura succeeix més o menys el mateix: posa en marxa tota una maquinària que activa més regions del cervell que les empleades amb el teclat. I és aquesta la raó que, en general, escriure a mà reporti més grans beneficis per l’aprenentatge i la lectura, oferint un avantatge enfront dels dispositius tecnològics, que continuaran guanyant terreny. Però així i tot, conclouen els experts, no hi ha motiu per alarmar-se perquè “tal com està plantejat el sistema ara no hi ha cap escola en la qual no s’ensenyi a escriure a mà, que és el més important”.


    Aquest article s’ha publicat originalment a eldiario.es

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Desigualtats, infrafinançament i continuisme, l’anuari de la Fundació Bofill identifica els “tres topalls clau” del sistema educatiu català
    Next Article
    Reportatge
    Llars d’infants versus espais de criança: oferta alternativa o competència deslleial?
    Patricia Gea

    Related Posts

    Anàlisi
    Nostàlgia pels estius dels noranta a l’adolescència

    maig 6, 2025

    Opinió
    ‘Adolescence’ posa el focus en el malestar juvenil: educar en valors democràtics per revertir-lo

    abril 23, 2025

    Opinió
    L’orientació acadèmica i professional: del propòsit a l’acció

    abril 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}