Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Educació 360 demana al Govern una oficina i un fons per universalitzar les extraescolars

    Ana Basantanovembre 8, 20235 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Jornada anual de l'Aliança Educació 360
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Crear una oficina interdepartamental per universalitzar les activitats extraescolars a Catalunya i assegurar un finançament estable són les dues principals demandes que fa l’Aliança Educació 360 en el marc de la seva trobada anual, a la qual estan cridades les més de 360 entitats que l’engloben.

    Sota el lema ‘Construïm una educació a temps complet per a Catalunya’, Educació 360 s’ha reunit aquest dimecres a INEFC Barcelona per presentar les bases per a una política d’educació a temps complet, analitzar les desigualtats socials i educatives, tractar amb analistes amb experts internacionals de Portugal, Uruguai i Alemanya, i presentar una quinzena d’experiències d’ajuntaments, centres educatius i entitats. Es tracta d’un espai d’acció i reflexió en el qual ha col·laborat Diplocat en què també hi ha tallers centrats en els reptes de qualitat, equitat, cohesió dels ecosistemes educatius i treball amb competències.

    L’Aliança remarca que cada any a Catalunya prop de 140.000 infants i adolescents d’entre 6 i 15 anys no fan cap activitat extraescolar, sobretot per manca de recursos econòmics i d’oferta adequada. A més, 336.000 queden també exclosos de les activitats d’estiu. Això està molt condicionat al nivell socioeconòmic de les famílies i està molt lligat a les desigualtats educatives.

    Per això, Educació 360 proposa dur a terme una política per garantir l’educació extraescolar i d’estiu a tots els infants i adolescents de Catalunya que es basi en la cooperació entre la Generalitat de Catalunya i les administracions locals, i que compti amb un marc reglamentari clar i un finançament estable i estructural.

    Desigualtats socioeconòmiques

    “Venim a parlar de justícia social”, ha subratllat en la inauguració de la jornada el director de l’Aliança Educació 360, Enric Aragonès Jové, qui ha remarcat la necessitat de “garantir l’equitat en tots els itineraris” que esculli l’alumnat, siguin esports, arts o altres àmbits, per tal que, si ho desitja, es pugui “professionalitzar, seguir una trajectòria acadèmica, federar o seguir com a amateur”.

    Aragonès ha insistit que cal treballar per tal que “aquesta tria no depengui del nivell socioeconòmic” de les famílies, per a la qual cosa ha considerat que s’ha de crear un ecosistema fort que tingui la implicació i la col·laboració de les entitats implicades.

    Laura Foraster (Diplocat) i Enric Aragonès (Educació 360)

    El director de l’Aliança ha valorat les iniciatives locals, però ha reclamat fer “un pas endavant” en aquesta presentació de les bades per a una política de garantia d’activitats extraescolars i d’estiu a tot Catalunya implicant especialment al Govern català. “Conscient que l’Educació 360 és molt més que extraescolars i casals d’estiu, si no garantim que hi hagi equitat en les extraescolars, no podem parlar d’Educació 360”, ha afegit.

    Propostes per a una nova política

    La proposta es recull al document ‘Cap a una política d’educació a temps complet a Catalunya: bases d’una política per garantir l’educació extraescolar i d’estiu’, que presenta les bases per garantir l’educació extraescolar i d’estiu a tota la infància i adolescència de Catalunya. L’informe remarca que, fins ara, els problemes existents han estat inestables en el temps i d’abast territorial limitat, sovint impulsats per ajuntaments en solitari. Aquest fet se suma a les desigualtats socials i al desequilibri territorial en les oportunitats educatives fora escola.

    El document considera que per fer viable una política d’educació escolar i d’estiu cal un marc legal que reconegui aquest dret, amb la Llei d’Educació i la Llei d’Oportunitats i Drets de la Infància i l’Adolescència. També veu necessària una trajectòria en polítiques públiques de foment de l’educació en el lleure, sobretot liderades pels ajuntaments. A més, remarca que existeix una demanda social i el reconeixement de les famílies que posen de relleu la importància educativa del lleure, per a la qual cosa és essencial que hi hagi una oferta rica i variada d’oportunitats educatives del fora escola.

    Per això, l’informe proposa que la Generalitat estableixi, a través d’una oficina interdepartamental, un marc normatiu “clar” i un fons de finançament “estable” que es desplegui a través de contractes programa amb les administracions locals.

    Col·laboració de les administracions

    En aquesta mateixa línia, exposa que els ajuntaments, però també els consells comarcals i les diputacions, han de poder desplegar amb aquests recursos econòmics mesures diverses per facilitar l’accés, sigui en forma de beques o gratuïtat, per exemple. A més, posa èmfasi en la necessitat d’orientar les famílies, garantir una oferta suficient i equilibrada, sobretot, que hi hagi corresponsabilitat de totes les administracions per entomar aquest repte. Això passa també perquè els treballadors i les treballadores de l’educació en el lleure tinguin unes bones condicions laborals.

    L’Aliança Educació 360 insisteix que tant el Síndic de Greuges com el Parlament de Catalunya ja han reclamat al Govern català que garanteixi les activitats extraescolars en termes d’equitat, però el nivell socioeconòmic de les famílies encara condiciona enormement les possibilitats d’aquestes activitats que, si bé són voluntàries, no tothom arriba a tenir la possibilitat d’escollir què fer més enllà del temps escolar obligatori.

    La proposta ha estat elaborada a partir de l’experiència dels cinc anys de l’Aliança, amb aportacions de més d’una vintena de persones expertes dels diversos àmbits educatius i prenent com a referències diferents casos d’èxit internacionals. El document es presentarà també a la consellera d’Educació, Anna Simó, i al conseller de Drets Socials, Carles Campuzano, així com als grups parlamentaris del Parlament de Catalunya.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    educació 360 educació en el lleure Estiu extraescolars Lleure educatiu
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Prendre apunts, una estratègia educativa en desús
    Next Article
    Anàlisi
    El 36% de l’alumnat de quart d’ESO utilitza el mòbil més de 3 hores al dia
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Periodista i escriptora. Des del gener del 2023, directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Actualitat
    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    maig 16, 2025

    Opinió
    El lleure d’estiu, un dret de primera pendent

    maig 9, 2025

    Actualitat
    Fundesplai supera les 110.000 places aquest estiu i augmenta un 10% les beques

    maig 7, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}