Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Canvi de model, malestar docent i sobrecàrrega a les direccions

    Un director d'escola

    Jaume Cela i Joan Domènech: “Fer de mestre és escoltar els alumnes”

    Ana Basanta

    Yayo Herrero: “Ens cal teixir relacions denses i comunitàries als espais als marges com el lleure dels infants i joves”

    Redacció

    De debò l’aprenentatge actiu és una moda? Cent anys després, seguim amb els mateixos debats

    Mª del Mar Sánchez Vera

    L’educació, avui: un decàleg (Part II)

    David Pujol i Fabrelles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » La burocràcia és el principal factor d’insatisfacció per a 8 de cada 10 docents a Catalunya

    Actualitat
    El 84% dels docents catalans es mostra insatisfet amb la burocràcia

    Un estudi del sindicat USTEC·STEs (IAC) alerta del desgast generalitzat del professorat per l'augment de sobrecàrrega laboral
    Ana Basantanovembre 12, 20255 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Xavier Díez, coordinador del Grup d’Estudi sobre l’Estat de la Professió Docent (GEEPD) i Iolanda Segura, portaveu nacional d’USTEC | A.B.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Un 57% del professorat català es mostra gens satisfet per la burocràcia a què ha de fer front i un 27,56% està insatisfet, amb un total del 84,13%. Aquesta xifra suposa el principal factor d’insatisfacció dels docents, segons un estudi presentat aquest dimecres pel sindicat USTEC·STEs (IAC), tres dies abans de la manifestació unitària del 15 de novembre que tindrà lloc a Barcelona.

    Es tracta de la segona part de l’informe sobre ‘Malestar docent a Catalunya’, després del presentat fa un any en el qual feien èmfasi en la salut laboral i en l’abandó de la professió. En aquesta nova entrega, presentada en roda de premsa pel coordinador del Grup d’Estudi sobre l’Estat de la Professió Docent (GEEPD), Xavier Díez, i la portaveu nacional d’USTEC, Iolanda Segura, analitzen altres factors que influeixen en el deteriorament de la professió, com la burocràcia, la càrrega de treball, les hores lectives, les ràtios, els salaris, la formació i la imatge pública del professorat en la societat catalana actual.

    Díez ha destacat que un 64% dels més de 10.400 enquestats mostren una insatisfacció o una total insatisfacció davant la càrrega de treball. De fet, el 85% afirma que ha augmentat respecte a l’any anterior. Això porta a una “desmoralització” del cos docent que “veu com es multipliquen les seves tasques amb salaris del segle passat”. A tall d’exemple, ha citat una de les frases d’una persona que va participar en l’estudi: “Jo descanso quan faig classe”.

    Com a solució, plantegen digitalitzar processos i simplificar tràmits administratius, així com contractar més personal de suport i revisar la distribució de tasques no lectives.

    Aquesta sobrecàrrega es veu agreujada per “un dels temes que genera un malestar més profund: el salari“, en paraules de Díez. El 58% del professorat considera que el seu salari és inadequat, un aspecte en què també ha incidit Segura, especialment en ciutats com Barcelona: “Amb els sous actuals, els docents no es poden pagar un habitatge. Com pots pagar 1.500 euros de lloguer?”.

    Per al sindicat, una manera de valorar i dignificar la professió docent és també actualitzar les retribucions, per la qual cosa reivindica un augment salarial del 25% i la recuperació dels sexennis. A banda, considera que hi ha una crisi de reconeixement social de la professió (88%), vinculada a condicions laborals precàries, falta de suport institucional i invisibilitat dels reptes diaris.

    A això se suma que el 76% de les persones enquestades asseguren no tenir temps per preparar les classes. Les reunions, informes i tasques burocràtiques, a més d’haver de preparar les classes i avaluar els continguts porta a un “desbordament” generalitzat, recalca Díez. Segura afegeix que la majoria de les tasques burocràtiques que fa el docent i que, per tant, li resten temps per preparar classes, són “inservibles”.

    Pel que fa a les actuals ràtios, el coordinador de l’estudi diu que pràcticament hi ha “unanimitat” en què són un problema crític. Prop del 80% es mostra insatisfet i tan sols el 6% les considera adequades, un percentatge més estès a les zones rurals.

    Com a proposta urgent, la USTEC reclama reduir les ràtios a un màxim de 20 alumnes per aula i contractar personal de psicologia i infermeria a tots els centres educatius.

    Un altre dels eixos analitzats és la formació docent que, en general, es percep com a acceptable però amb marges de millora. Pel que fa a la formació inicial, el 34% es mostra insatisfet, el 33% no es posiciona i el 34% la veu correcte. En la formació permanent, el 45% està insatisfet, el 35% és neutral i el 19% satisfet. En aquest cas, hi ha diferències entre els grups d’edats, sent les persones més grans les més satisfetes i les més joves les més descontentes, el que fa concloure que hi ha una sensació de “degradació”.

    La manca de recursos en la inclusió és un dels aspectes en què hi ha més unanimitat, i és que poc més del 2% es mostra optimista amb l’aplicació del Decret de l’Escola Inclusiva del 2007, un decret que “anava acompanyat d’una memòria econòmica que mai s’ha desplegat”, incideix Segura.

    Pel que fa al currículum actual, el 73% és crític. Aquest és considerat com a poc adequat o desconnectat de les necessitats reals, per la qual cosa USTEC demana una participació real dels docents a l’hora d’establir nous currículums.

    Un dels aspectes que més preocupa al sindicat en revisar l’enquesta és la “pèrdua de la llibertat d’expressió als centres”, tal com indica Díez. A la pregunta de “Consideres que pots expressar lliurement les teves opinions socials, personals i polítiques al centre?”, un 37% contesta que alguna vegada, 34% poques vegades, un 21% sempre i un 8% mai.

    La USTEC relaciona aquest malestar amb la selecció del professorat per part dels equips directius i demana reformar el decret de plantilles per millorar la democràcia als centres i l’autonomia per expressar opinions.

    D’altra banda, prop del 58% del professorat preguntat està insatisfet amb el calendari escolar actual, i el 67% suggereix ajustos com començar el curs després de l’11 de setembre per tenir més temps de preparació, redistribuir les vacances amb més pauses durant el curs, millorar les condicions tèrmiques i evitar començar amb calor excessiva. A més nou de cada deu prefereix la jornada compactada per optimitzar horaris.

    Per denunciar aquest i altres descontents del sector, dissabte hi ha convocada una manifestació a Barcelona per part dels sindicats que formen la mesa sectorial del personal docent no universitari a Catalunya, USTEC·STEs (IAC), ASPEPC·SPS, CCOO, CGT i UGT. Sota el lema ‘Ja n’hi ha prou. Millores laborals ja!’, demanen incrementar els salaris i els recursos, i reduir la burocràcia i les ràtios. La mobilització començarà a les 12 hores a la plaça Urquinaona de Barcelona i acabarà amb una concentració a la plaça Sant Jaume.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Burocràcia calendari escolar Currículum Currículum escolar enquesta formació Inclusió professorat Ràtios sindicats USTEC
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Cal ensenyar a valorar la diversitat
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Opinió
    L’educació avui. Un decàleg (Part I)

    novembre 5, 2025

    Opinió
    Ensenyar també és resistir 

    octubre 29, 2025

    Actualitat
    Rubén Zaguirre: “Les persones amb discapacitat han de poder escollir amb qui estar i, potser, equivocar-se”

    octubre 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    • Gestiona les opcions
    • Gestiona els serveis
    • Gestiona {vendor_count} proveïdors
    • Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    • {title}
    • {title}
    • {title}