Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    USTEC: El 45% dels docents valora la seva salut psicològica com a dolenta

    Ana Basantaoctubre 24, 20246 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El 45% dels docents es troba malament psicològicament i valora la seva salut com a “dolenta” o “molt dolenta”, mentre que un 27% la veu com “bona” o “molt bona” i el 28% restant la qualifica com a ni satisfactòria ni insatisfactòria. On hi ha més malestar és entre les persones que tenen entre 31 i 40 anys i entre el personal interí.

    Aquesta és una de les principals conclusions de l”Informe executiu sobre l’estat de la professió docent a Catalunya’ elaborat pel sindicat USTEC·STEs (IAC) i presentat aquest dijous per la portaveu, Iolanda Segura, i el coordinador de l’estudi, Xavier Díez, també membre del Consell Escolar de Catalunya i de la secretaria de Polítiques Educatives del sindicat.

    L’informe indica que hi ha una relació directa entre recursos econòmics i salut mental, i és que entre els docents amb sous més baixos només un 17% considera sentir-se bé, mentre que el 60% afirma estar malament.

    Abandonament de la professió

    Aquest és un dels factors que determinen que un percentatge elevat de docents es plantegi abandonar la professió; en concret, un 36% de mestres i professorat.

    Les dades són més altes entre els homes (42%) que entre les dones (34%), i entre la població de 31 a 40 anys (44%), mentre que són més baixes els i les docents més grans de 50 anys (25%). Els centres de formació d’adults (40%) i l’ESO (36%) també estan per sobre de la mitjana.

    La majoria de docents disposats a marxar ho faria per un estatus i salari similar (37%), mentre que un 29% ho faria per un estatus superior i un 13% per un sou millor.

    Segura ha explicat que en molts casos es tracta de docents de Secundària, com ara matemàtics i informàtics, que tenen opcions de feina a l’empresa privada amb millors horaris i més ben pagats, en un moment de descontentament general a la docència i de cert desprestigi social de la professió. “S’ha evidenciat un deteriorament de la salut física i psíquica del professorat, un fenomen global conegut com la Gran Renúncia. Aquesta situació implica que molts mestres i professorat abandonen el sistema educatiu, i que hi ha una falta d’aspirants per substituir-los”.

    Salut física

    Les dades, recollides a partir de les respostes de més de 10.000 docents a 81 preguntes a partir del 15 de maig i durant tres setmanes, indiquen que el malestar mental supera el físic, però també en aquest últim cas hi ha molta càrrega: el 29% assegura que la seva salut és “dolenta” o “molt dolenta” i el 41% considera que és “bona” o “molt bona”.

    Les dones manifesten patir més problemes físics: un 31% d’elles respecte a un 24% d’ells, i les persones amb millor situació econòmica també es troben generalment en millor estat de salut físic: de les que passen per un mal moment a causa dels diners, el 41% percep com a dolenta la seva salut, i de les que estan en una situació estable, 22% declara sentir-se malalt.

    Xavier Díez i Iolanda Segura en roda de premsa | A.B.

    Durant tot l’informe, les escoles oficials d’idiomes (EOI) i les escoles rurals (ZER) són les que es mostren els índexs més elevats de satisfacció, fet que des de la USTEC ho atribueixen a la claredat de la funció pedagògica i al fet que tenen menys burocràcia i menys reunions amb comparació amb la resta de centres educatius.

    Feina a casa i poca democràcia

    L’estudi sobre el malestar docent destaca que el 24% dels docents dedica més de 13 hores setmanals de feina a casa, i un 89% assegura que en els darrers anys hi ha hagut un increment del volum de feina. A més, 8 de cada 10 docents treballa a casa el cap de setmana.

    Un altre factor de descontentament és el nivell de democràcia interna als centres: un 41% diu que és insatisfactòria, mentre que un 31% la veu satisfactòria i un 27% no es defineix. Això està, en part, relacionat amb els aspectes que no fan atractiva la professió i és que, en primer lloc, les persones enquestades han situat els conflictes amb les persones (43%).

    Conflictes amb les persones i càrrega mental

    En aquest sentit, Segura ha subratllat que la complexitat de les relacions interpersonals poden donar-se amb alumnes, famílies, companys de feina o direccions i ha citat casos en què algunes famílies els diuen com han de fer la feina i els desacrediten davant els fills i filles, o algunes direccions imposen les decisions verticalment. Quan hi ha un claustre cohesionat i un treball en equip, ha explicat, hi ha més satisfacció laboral, però en els centres on prima l’individualisme aquests conflictes amb les persones són més grans.

    El segon factor que fa menys atractiva la docència és la càrrega mental (25%), i és que el desgast psicològic juga en contra de la professió. Li segueixen la burocràcia (19%), una flexibilitat horària desfavorable (7%), les jerarquies (5%) i la càrrega física (1%).

    Tot això ocasiona un efecte desmoralitzador al docent que té la sensació que és una “professió degrada”, ha dit Díez. “És la tempesta perfecta”, ha remarcat, i ha enumerat els aspectes negatius del dia a dia del docent, com ara la burocratització “inútil”, la pèrdua de democràcia “demolidora” i la pèrdua d’autoritat.

    Propostes

    “Si bé és cert que la situació és crítica, no estem en una situació irreversible”, ha proclamat Segura, i ha citat les propostes del sindicat majoritari d’educació a Catalunya per millorar la situació, centrades en tres punts: que hi hagi menys sobrecàrrega de feina, que hi hagi més democràcia als centres i que els salaris siguin dignes.

    Per reduir la càrrega de feina, la USTEC demana, entre altres coses, reduir la burocràcia i les tasques de gestió innecessàries, disminuir les ràtios, aplicar una jornada de 35 hores, blindar la jornada continuada a tots els centres, elaborar un protocol únic per tractar les violències vers el personal educatiu i dotar de més recursos els centres d’educació especial.

    Sou mínim de 2.500 euros nets

    Per tal que els centres educatius siguin democràtics i plurals, reclamen la derogació dels decrets de plantilles, de direccions i d’autonomia, l’elaboració d’un projecte educatiu des del treball pedagògic conjunt, l’oferta al concurs de trasllats de totes les vacants existents per garantir l’estabilitat dels equips i revisar el paper gerencial de les direccions per retornar-les a la funció de coordinació i gestió de les decisions del claustre.

    En l’apartat salarial, reclama que els ingressos mínims d’un professional de l’educació que comença la seva trajectòria professional sigui de 2.500 euros mensuals nets, per després incrementar-lo mentre adquireixi més experiència i responsabilitats. Començar a la docència amb els 1.500 euros actuals és, tal com ha destacat Segura, “desvaloritzar la professió”. “Segurament, unes retribucions millors permetria estalviar les autoritats educatives de les diverses baixes laborals que s’han incrementat en els darrers anys”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Docència docents laboral USTEC
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Adultesa prematura
    Next Article
    Opinió
    Quan el mal no ve de les competències
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Periodista i escriptora. Des del gener del 2023, directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Opinió
    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    maig 19, 2025

    Reportatge
    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    maig 9, 2025

    Entrevista
    Belén López: “El sistema educatiu ha de millorar en tots els sectors, des de l’educació primària fins a la formació professional o universitària”

    abril 17, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.