Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    El Colegio del Pilar com a pretext

    Jaume Martínez Bonafénovembre 4, 20153 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Imatge del programa de Salvados 'El Pilar'
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El programa de televisió Salvados ens va obsequiar fa uns dies amb un interessant i revelador reportatge sobre la xarxa de poder econòmic i polític que ve teixint-se, des de fa molts anys, al si del Colegio Nuestra Señora del Pilar. Ministres, empresaris, directius de grans empreses, originaris de famílies acabalades, es formaren en aquesta institució. No és una novetat, per a molts de nosaltres, que l’alta burgesia es reprodueixi com a classe social en aquet tipus d’institucions educatives. No sols al Pilar, és clar, també en d’altres centres, però sempre o quasi sempre, d’ordes religioses. Fins ací cap problema, si aquesta és una opció particular de cada família, i no ha desaparegut la piràmide de classes. Cadascú ocupa l’espai social que històricament li pertoca si no modifiquem eixes relacions estructurals i de poder.

    El que no tinc tan clar, el que vull sotmetre a reflexió pública, és que nosaltres, tots nosaltres, amb els nostres impostos, amb els diners públics, paguem l’escola als rics. Una escola que, com evidenciava el programa Salvados, sols reproduïa el poder econòmic i polític d’aquesta classe social. Si mireu el llistat de col·legis concertats a la Comunitat Valenciana, una llarga llista de noms de sants i santes, rotula l’entrada a una escola concertada, un centre privat al qual l’Administració li assigna fons públics. I si mireu l’informe 2014 sobre el Sistema Educatiu del Consell Escolar de l’Estat, este tipus de centres ha rebut més de 6.000 milions d’euros d’ajuda pública. És evident que, d’aquella idea primària concretada en el títol quart de la LODE (1985) per la qual s’aplicaven els concerts amb centres privats per “necessitat d’escolarització” o “condicions escolars desfavorables” hem arribat a una situació en la qual l’escola pública o estatal es fa càrrec de les classes socials més desfavorides, mentre a les ciutats, sobretot, les escoles privades reben diners públics per escolaritzar les classes socials més afavorides. Una situació radicalment injusta.

    Com que estem en període electoral cal anar a l’aguait de què diuen els programes electorals, i cal fer memòria del que han dit anteriorment i no hi han complert. Les polítiques públiques afavoridores de la igualtat i la justícia social haurien d’aturar aquest pervers mecanisme de desigualtat. Personalment, em fa nosa pensar que li he pagat l’escola als tipus que eixien al programa Salvados, mentre a l’escola pública del meu poble s’escolaritza en barracots. Personalment, em fa ràbia saber que els diners públics dedicats a finançar l’escolarització dels rics podrien servir per dignificar l’escolarització dels 2.300.000 xiquets i xiquetes que a l’estat espanyol estan vivint baix el llindar de la pobresa –informe Unicef–. I m’agradaria saber, amb més claredat, com cada opció política se situa en la línia política, econòmica i cultural, que separa als rics i als pobres.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Comunitat Valenciana Escola concertada finançament públic Nuestra Señora del Pilar opinió Salvados
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticleLa coeducació i el feminisme
    Next Article
    Actualitat
    Llibres en format ‘app’: un negoci encara ruïnós que mira cap als més petits
    Jaume Martínez Bonafé

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}