Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    ‘El Diari de l’Educació’ lidera un manifest “per un debat educatiu responsable i respectuós”

    Redacció

    Hem millorat. Els resultats PISA desorienten

    Joan M. Girona

    El menyspreu al professorat

    Rosa Cañadell

    En defensa de la renovació pedagògica

    Joan Domènech

    Canviem el batxillerat, plegats i en veu alta

    Fanny Figueras
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » El debat educatiu

    Opinió
    El debat educatiu

    SIEC (Seminari Ítaca d'Educació Crítica)novembre 20, 20243 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El 2016, un petit grup de persones vinculades a l’educació, i preocupades per la deriva que anaven agafant les polítiques educatives, vàrem fundar el SIEC, Seminari Ítaca d’Educació Crítica. Un espai de reflexió i debat per tal de compartir les nostres inquietuds. Des del SIEC, cada any hem organitzat seminaris sobre els diferents temes: la privatització creixent, la doble xarxa, la segregació, la nova innovació educativa promocionada per bancs, caixes i empreses privades, les competències bàsiques i el menyspreu pel coneixement, l’Escola Nova 21 i la imposició per organitzacions privades d’unes metodologies i el menyspreu per unes altres, l’anomenada educació emocional, l’educació virtual… I altres. Els seminaris han sigut i són gratuïts, ja que no tenim cap subvenció i ens basem amb el voluntariat, i sempre han estat oberts a tothom. En aquests seminaris hi han participat mestres, professores i professors, estudiants i mares i pares, amb qui s’han debatut els temes exposats. També, cada any, hem organitzat lectures compartides, d’autors com ara Christian Laval, Nico Hirtt, Carlos Fernández Liria, Silvia Carrasco, Paulo Freire… que ens han ajudat a reflexionar.   

    Durant tots aquests anys hem constatat que en els centres educatius hi havia malestars diversos que no trobaven espais on discutir-los, sobretot després que s’hagués implementat el Decret de Plantilles i el poder de les direccions per escollir el professorat, el que fomentava el silenci i l’autocensura.

    Molts d’aquests temes tractats també han estat objecte d’articles i llibres, crítics amb les polítiques oficials i amb la falta de diàleg amb les persones que són a peu d’aula. Per això no s’entén gaire que ara surti un manifest que justament reclama un debat educatiu “respectuós i responsable” i denuncia desinformació interessada i males pràctiques en la crítica a  les polítiques actuals: https://diarieducacio.cat/per-un-debat-educatiu-responsable-i-respectuos/

    Evidentment, com no podria ser d’una altra manera, estem totalment d’acord amb el títol del manifest, però creiem que fer una crítica generalitzada, sense concretar a qui va dirigida, no ajuda gens al debat. Més aviat sembla una temptativa de callar les veus discrepants. D’altra banda, si es tracta d’una crítica concreta a una persona o un llibre, calen arguments i no desqualificacions, si es vol, de veritat, un debat constructiu.

    No cal confondre les discrepàncies amb les males maneres

    És cert que no sempre tothom és tan respectuós com voldríem, i, malauradament, això passa des de totes les posicions, sobretot a les xarxes socials. Però no cal confondre les discrepàncies amb les males maneres i les astracanades. Els arguments i no les desqualificacions són els que ajuden al bon debat.

    D’altra banda, s’obvia que la crítica a les polítiques actuals implementades pel Departament d’Educació i altres organitzacions privades, fa molt temps que existeix, tant en l’àmbit sindical, com dins dels centres i també entre les famílies, i que aquestes veus han estat reiteradament silenciades o menyspreades.

    En definitiva, és evident que cal un debat seré i constructiu, però per això cal crear espais on hi tinguin cabuda totes les veus i, sobretot, que es tinguin en compte les persones que són a peu d’aula, les que dia a dia han d’aplicar les polítiques educatives que s’han imposat i que, massa vegades, enlloc d’ajudar estan posant pals a la roda a la seva tasca diària.

    No és pas amb manifestos com aquest que millorarem l’educació ni ajudarem a disminuir el malestar existent. Nosaltres continuarem debatent, i animem a tothom qui vulgui a participar-hi. I tant de bo hi hagi molts debats respectuosos i responsables que ens ajudin a millorar l’educació pública de Catalunya.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Debat educatiu opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Guanyem drets, eduquem en democràcia!    
    Next Article
    Anàlisi
    El nivell d’estudis: un factor determinant en la salut i l’esperança de vida?
    SIEC (Seminari Ítaca d'Educació Crítica)

    Related Posts

    Opinió
    Keep calm: els joves no són ultres

    desembre 17, 2025

    Anàlisi
    Una volta al valor del reconeixement en l’APS

    desembre 16, 2025

    Opinió
    Divulgació sobre neurodiversitat: del discurs buit al coneixement útil

    desembre 16, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.