Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    El debat educatiu

    SIEC (Seminari Ítaca d'Educació Crítica)novembre 20, 20243 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El 2016, un petit grup de persones vinculades a l’educació, i preocupades per la deriva que anaven agafant les polítiques educatives, vàrem fundar el SIEC, Seminari Ítaca d’Educació Crítica. Un espai de reflexió i debat per tal de compartir les nostres inquietuds. Des del SIEC, cada any hem organitzat seminaris sobre els diferents temes: la privatització creixent, la doble xarxa, la segregació, la nova innovació educativa promocionada per bancs, caixes i empreses privades, les competències bàsiques i el menyspreu pel coneixement, l’Escola Nova 21 i la imposició per organitzacions privades d’unes metodologies i el menyspreu per unes altres, l’anomenada educació emocional, l’educació virtual… I altres. Els seminaris han sigut i són gratuïts, ja que no tenim cap subvenció i ens basem amb el voluntariat, i sempre han estat oberts a tothom. En aquests seminaris hi han participat mestres, professores i professors, estudiants i mares i pares, amb qui s’han debatut els temes exposats. També, cada any, hem organitzat lectures compartides, d’autors com ara Christian Laval, Nico Hirtt, Carlos Fernández Liria, Silvia Carrasco, Paulo Freire… que ens han ajudat a reflexionar.   

    Durant tots aquests anys hem constatat que en els centres educatius hi havia malestars diversos que no trobaven espais on discutir-los, sobretot després que s’hagués implementat el Decret de Plantilles i el poder de les direccions per escollir el professorat, el que fomentava el silenci i l’autocensura.

    Molts d’aquests temes tractats també han estat objecte d’articles i llibres, crítics amb les polítiques oficials i amb la falta de diàleg amb les persones que són a peu d’aula. Per això no s’entén gaire que ara surti un manifest que justament reclama un debat educatiu “respectuós i responsable” i denuncia desinformació interessada i males pràctiques en la crítica a  les polítiques actuals: https://diarieducacio.cat/per-un-debat-educatiu-responsable-i-respectuos/

    Evidentment, com no podria ser d’una altra manera, estem totalment d’acord amb el títol del manifest, però creiem que fer una crítica generalitzada, sense concretar a qui va dirigida, no ajuda gens al debat. Més aviat sembla una temptativa de callar les veus discrepants. D’altra banda, si es tracta d’una crítica concreta a una persona o un llibre, calen arguments i no desqualificacions, si es vol, de veritat, un debat constructiu.

    No cal confondre les discrepàncies amb les males maneres

    És cert que no sempre tothom és tan respectuós com voldríem, i, malauradament, això passa des de totes les posicions, sobretot a les xarxes socials. Però no cal confondre les discrepàncies amb les males maneres i les astracanades. Els arguments i no les desqualificacions són els que ajuden al bon debat.

    D’altra banda, s’obvia que la crítica a les polítiques actuals implementades pel Departament d’Educació i altres organitzacions privades, fa molt temps que existeix, tant en l’àmbit sindical, com dins dels centres i també entre les famílies, i que aquestes veus han estat reiteradament silenciades o menyspreades.

    En definitiva, és evident que cal un debat seré i constructiu, però per això cal crear espais on hi tinguin cabuda totes les veus i, sobretot, que es tinguin en compte les persones que són a peu d’aula, les que dia a dia han d’aplicar les polítiques educatives que s’han imposat i que, massa vegades, enlloc d’ajudar estan posant pals a la roda a la seva tasca diària.

    No és pas amb manifestos com aquest que millorarem l’educació ni ajudarem a disminuir el malestar existent. Nosaltres continuarem debatent, i animem a tothom qui vulgui a participar-hi. I tant de bo hi hagi molts debats respectuosos i responsables que ens ajudin a millorar l’educació pública de Catalunya.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Debat educatiu opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Guanyem drets, eduquem en democràcia!    
    Next Article
    Anàlisi
    El nivell d’estudis: un factor determinant en la salut i l’esperança de vida?
    SIEC (Seminari Ítaca d'Educació Crítica)

    Related Posts

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}