Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    ‘El Diari de l’Educació’ lidera un manifest “per un debat educatiu responsable i respectuós”

    Redacció

    Hem millorat. Els resultats PISA desorienten

    Joan M. Girona

    El menyspreu al professorat

    Rosa Cañadell

    En defensa de la renovació pedagògica

    Joan Domènech

    Canviem el batxillerat, plegats i en veu alta

    Fanny Figueras
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » El desenvolupament psicomotriu dels 0 als 3 anys: un procés clau per al creixement integral

    Opinió
    El desenvolupament psicomotriu dels 0 als 3 anys: un procés clau per al creixement integral

    Rosa Garcia Rouraoctubre 29, 20244 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | Cavall de Cartró
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Els primers 3 anys de vida representen un període crucial en el desenvolupament psicomotriu dels infants, establint les bases per a les seves habilitats futures, tant físiques com cognitives i emocionals. Durant aquesta etapa, es produeixen avenços significatius que determinen l’evolució global de l’infant, i és fonamental comprendre com acompanyar-los adequadament. A continuació, es detallen les principals fases d’aquest procés.

    De 0 a 12 mesos: els primers descobriments

    Durant els 3 primers mesos de vida, els nadons comencen a incrementar el control del cap i del coll. Al principi, els seus moviments són reflexos i involuntaris, però a mesura que passen les setmanes, comencen a mostrar més control i coordinació. És també en aquest moment que  comencen a seguir objectes amb la mirada i a respondre a sons i veus familiars.

    Per tal d’estimular-los, podem col·locar el nadó boca avall durant curts períodes de temps per enfortir els músculs del coll i l’esquena, així com oferir-los joguines visuals i sonores que afavoreixin el desenvolupament sensorial.

    Entre els 4 i els 6 mesos, a més, els nadons adquireixen la capacitat de girar-se i seure amb suport, mentre que els seus moviments es tornen més deliberats. Comencen a explorar objectes amb les mans i la boca, un aspecte clau per al desenvolupament sensorial. Per fomentar aquest procés, és important proporcionar-los joguines segures de diferents textures i animar-los a moure’s, col·locant objectes propers però fora del seu abast.

    A partir dels 7 mesos, molts infants comencen a gatejar, i passar objectes d’una mà a l’altra, aspectes essencials per a la coordinació mà-ull. En aquesta etapa, és beneficiós crear un entorn segur amb obstacles suaus que els motivin a desplaçar-se i brindar-los joguines que afavoreixin la manipulació d’objectes.

    Cap als 12 mesos, alguns infants ja fan els seus primers passos i desenvolupen més habilitats manuals, com la capacitat d’agafar petits objectes amb el polze i l’índex.

    De 12 a 24 mesos: el camí cap a l’autonomia

    Entre els 12 i els 18 mesos, els infants comencen a caminar amb més seguretat, cosa que els permet explorar l’entorn amb confiança. Durant aquest període, es perfeccionen les habilitats motores fines, com ara apilar blocs o utilitzar culleres i forquilles. La imitació del comportament dels adults juga un paper fonamental en el seu aprenentatge. És per això que les joguines que reprodueixen activitats quotidianes, com cuinar o utilitzar eines, són especialment útils per al seu desenvolupament.

    Entre els 18 i els 24 mesos, l’infant comença a córrer, saltar i pujar escales amb ajuda, mentre millora el seu equilibri i coordinació. Aquest és un moment ideal per crear espais de joc que els permetin moure’s i practicar aquestes noves habilitats. També es produeix un avenç en el desenvolupament del llenguatge, i l’infant comença a utilitzar paraules per expressar-se. El joc simbòlic, com ara fer veure que cuinen o condueixen, és molt comú en aquesta etapa i contribueix a la seva comprensió del món.

    De 24 a 36 mesos: perfeccionament i independència

    Dels 24 als 30 mesos aproximadament, els infants continuen perfeccionant les habilitats motores gruixudes, com córrer amb més seguretat, saltar amb els dos peus i pujar i baixar escales sense ajuda. A més, desenvolupen habilitats motores fines més complexes, per la qual cosa oferir-los materials de dibuix i manualitats pot ajudar-los a practicar la motricitat fina.

    Cap als 3 anys, l’infant comença a mostrar una major independència en les seves activitats quotidianes, com vestir-se o rentar-se les mans sense ajuda. També es mostren més interessats en activitats estructurades, com trencaclosques o jocs de construcció, que requereixen més concentració i coordinació.

    Amb tot, el desenvolupament psicomotriu durant els primers tres anys de vida és un procés dinàmic que afecta tots els aspectes del creixement de l’infant. Comprendre les diferents etapes permet als adults proporcionar el suport i els estímuls adequats per fomentar un desenvolupament saludable i equilibrat. És important recordar que cada infant és únic, i que les variacions en l’evolució són normals, influenciades per factors genètics, ambientals i culturals. Els adults tenen un paper clau en l’acompanyament d’aquest procés, oferint espais segurs, estimulants i adaptats a les necessitats de cada infant.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticleMigrants musulmans a Espanya: el tercer país de la UE on assoleixen una menor formació, per darrere de Grècia i Itàlia
    Next Article
    Anàlisi
    Qui té por de les pantalles? Consideracions sobre l’edat del primer mòbil
    Rosa Garcia Roura

    Educadora infantil i membre de l'equip de Comunicació i Innovació pedagògica de Cavall de Cartró

    Related Posts

    Opinió
    Tecnocentrisme obscur versus  un nou antropocentrisme

    desembre 12, 2025

    Opinió
    Un congrés per reforçar la Coeducació contra la Violència envers les Nenes i les Dones

    desembre 11, 2025

    Opinió
    El dilema del currículum català de batxillerat

    desembre 9, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.