Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Anàlisi
    El meu batxillerat nocturn en el Lluís Vives (allà cap als 60 del segle passat)

    Jaume Martínez Bonaféfebrer 27, 20255 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Institut Lluis Vives de València | Wikipedia
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Amb aquest text de Jaume Martínez Bonafé continuem amb la iniciativa d’obrir un espai de memòria on cadascú pugui aportar la seva història o el seu coneixement, viscut, escoltat, llegit, sobre l’escola franquista ara que se celebren 50 anys de la mort del dictador. Envia’ns el teu text a redaccio@diariecucacio.cat


    Els records del meu pas per l’institut Luis Vives, a la ciutat de València, són tots en blanc i negre. Les taques de tinta sobre les làmines de dibuix tècnic, el vestit gris del professor, és igual quin professor, les imatges en el llibre d’història de l’art, la cartera de skay imitant la pell, l’embolcall del berenar, el rostre dels col·legues, la sotana del capellà, tot és una llunyana boirina sense llum. Haig d’advertir que jo vaig cursar el batxillerat superior en estudis nocturns, enmig de les tenebres del franquisme. El batxillerat elemental el vaig fer “lliure”, que vol dir que durant el curs ens preparava a uns quants privilegiats el mestre del col·legi nacional del barri i després anàvem un dia de l’inici estiu, amb els pantalons curts i l’escapulari sota la samarreta de sport, a jugar-nos-la a una sola carta.

    Perquè si, jo vaig fer el batxillerat superior nocturn perquè vaig començar a treballar als quinze anys. I quan sortia de la feina, em ficava en aquelles aules lúgubres fins a les deu de la nit, així que els millors records d’aquella època són els entrepans que m’esperaven calents sobre l’estufa de llenya, en arribar a casa després de caminar gairebé una hora. Aquell institut era un dispositiu de maltractament a la classe obrera; un evident menyspreu cultural i social sense enganyifes ni dissimulacions. A carn viva. Mai vaig veure un laboratori. Vaig aprendre la taula periòdica dels elements sense saber perquè i per a què. Em vaig iniciar en l’aversió a la literatura amb una versió de la Ilíada i l’Odissea que en la pedagogia d’una tal Carola Reig era pur vòmit. Vaig menysprear el llatí tant com al paio l’ensenyava entre migdiada i migdiada. Hi havia un tipus al qual anomenàvem Pelufo que un dia va aconseguir posar seixanta zeros seguits en menys de cinc minuts. Ens preguntava la fórmula de la velocitat i quan responíem “velocitat és igual a espai partit per temps” iracund estampava un rosco després del nom. Quan anava ja per la segona ronda un llest de la classe va dir: “ve és igual a e partit per t”, i l’il·lustre docent li va llevar el zero d’abans i li va posar un 10. De tot allò, la qual cosa ara em sembla més increïble, és que pogués estudiar i aprovar Història de l’Art sense haver vist mai res que tingués a veure amb l’art. Tot era un insofrible i avorrit dictat de noms, o una altra forma de dictat que consistia a anar subratllant amb una regla sobre el llibre de text allò que el professor llegia en el llibre. M’indignava aquell maltractament i un dia vaig anar a rebentar en la classe de religió. Aquell immoral amb sotana em va expedientar i els primers records de solidaritat obrera els tinc de l’actitud de protesta i el gest rebel dels meus companys que es van negar a entrar en classe si jo no hi entrava. Al final vaig poder aprovar, una caritativa i intel·ligent reflexió de qui sabia que el millor era tenir-me lluny.

    De l’institut Luis Vives recordo també la proximitat al barri xinès. Era una veritable escola d’anatomia en la qual nostres reprimits ulls adolescents passejaven les complexes geografies del desig. Recordo el soroll dels centenars d’espardenyes arrossegant els passos, entretallat per la cançó que sortia d’un pick-up quan s’obria la porta del bar. En fi, record també les olors, però no ens allargarem amb aquesta qüestió tan poc acadèmica. També va ser molt divertit que prop de l’Institut s’obrís la primera galeria comercial de la ciutat. Tenia unes escales mecàniques, i no calia pujar i baixar graons. Et pujava ella sola. Així que molts de nosaltres ens pelàvem les classes per a anar a experimentar aquest formidable invent del capitalisme de consum. M’oblidava del falangista. Un tipus que ens donava formació de l’esperit nacional i que va aconseguir que el nomenessin diputat en les corts franquistes. Em sembla que es deia Lucinio, i era realment bo manipulant l’ànima. I no oblido el negoci amb els llibres de text. El negoci d’un parell de llibreries en el centre, que regentaven el monopoli de la venda, i el negoci dels càtedres de l’institut, que venien aquells xurros com si fossin xurros.

    En fi, aquella pedagogia em va ajudar molt. Va accelerar la meva voluntat de rebel·lia i quan vaig descobrir en les lectures de clandestinitat que jo volia ser com Ferrer i Guàrdia, ja tenia el camí caminat de les sendes que mai hauria de trepitjar.

    Tot això, per cert, no sols ho recordo en blanc i negre, també ho recordo només en llengua castellana.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    escola franquista franquisme memòria memòria històrica
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    L’estat (del) català
    Next Article
    Actualitat
    Només cinc famílies de mitjana visiten els centres segregats per portes obertes
    Jaume Martínez Bonafé

    Related Posts

    Entrevista
    Javier González: “L’Associació Escola Benaiges continua gràcies al suport de la gent”

    maig 23, 2025

    Anàlisi
    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    maig 14, 2025

    Opinió
    Veure “El mestre que va prometre el mar” amb els nostres alumnes

    maig 2, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}