Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    El model d’immersió lingüística guanya temps

    Redacciójuliol 4, 20225 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) veu possible inconstitucionalitat en el decret del Govern i la nova llei sobre ensenyament de les llengües oficials a les escoles que va aprovar el Parlament, en resposta a la sentència que imposa un 25% de classes en castellà.

    En una provisió, la sala contenciós administrativa del TSJC que va dictar la sentència del 25% demana a la Fiscalia i a les parts personades en la causa que es posicionin sobre si ha de plantejar una qüestió d’inconstitucionalitat en relació amb totes dues normes per possibles infraccions de la Carta Magna i de l’Estatut.

    El decret llei, que no fixa percentatges per a l’ensenyament de les llengües oficials, va ser aprovat el mes de maig passat pel Govern, i va ser l’argument esgrimit davant el TSJC per demanar que es declarés la “impossibilitat legal” d’aplicar la sentència del 25% de castellà a les escoles, davant el nou “marc legal”.

    El passat 9 de juny, el Parlament -amb els vots de PSC, ERC, JxCat i Comuns- va aprovar al seu torn la nova llei de les llengües oficials en l’ensenyament no universitari, que estableix que el català és vehicular i disposa que l’ús del castellà quedi determinat pels centres educatius en els seus projectes lingüístics, d’acord amb la situació sociolíngüística de l’entorn.

    El TSJC admet que totes dues normes “determinen la impossibilitat legal” d’executar la sentència del 25% i “susciten seriosos dubtes sobre la seva validesa per vicis d’inconstitucionalitat”, per la qual cosa acorda suspendre el termini per a l’execució forçosa de la interlocutòria.

    “Estem davant una situació que impedeix de forma sobrevinguda l’execució de la sentència a conseqüència de la promulgació d’unes normes legals que susciten dubtes d’inconstitucionalitat”, manté la sala, que creu que això l’obliga a “plantejar la qüestió davant el Tribunal Constitucional”.

    En concret, considera el tribunal que el decret llei 6/22 “impedeix la viabilitat” de la resolució de la sentència que fixa un percentatge mínim d’ús de cada idioma, mentre que la llei aprovada pel Parlament fixa el castellà com a llengua curricular, “en contradicció amb el fonament constitucional que va determinar la part dispositiva de la sentència” i que el reconeixia com vehicular.

    “El cas és que totes dues normes legals defineixen un model lingüístic en l’àmbit escolar que resulta incompatible amb els paràmetres presos en consideració en la sentència”, insisteix el TSJC.

    Segons la sala, la sentència del 25% “respon al model de conjunció lingüística, mentre que les normes promulgades defineixen un model basat en una correlació entre totes dues llengües oficials incompatibles amb el model considerat en resoldre el recurs”. Per aquest motiu, considera que abans d’executar la sentència “la primera qüestió que es planteja és l’ajust del nou marc legal a la Constitució en els termes en què aquesta ha estat interpretada”.

    En aquest sentit, la sala demana a la Fiscalia i a la resta de parts personades -el Govern, l’Advocacia de l’Estat, l’Assemblea per una Escola Bilingüe (AEB) i Hablemos español- que es pronunciïn sobre si el decret llei vulnera l’article 3 de la Constitució i el 35.1 de l’Estatut, quant al “caràcter oficial del castellà”.

    També pregunta el seu posicionament sobre la possible vulneració dels articles 9.3, 24.1, 117 i 118 de la Constitució en relació amb el dret a la tutela judicial efectiva en l’execució de les sentències, així com el 86.1 de la Carta Magna, que permet dictar decrets en cas d’urgent necessitat sempre que no afectin “l’ordenament de les institucions bàsiques de l’Estat” o als drets o deures constitucionals.

    “Una fantàstica notícia”

    Primera victòria i gran notícia: El TSJC avui admet que no es pot aplicar la sentència del 25%.
    Un reconeixement a la feina feta al Govern i al Parlament amb les noves lleis aprovades. Al setembre els centres educatius continuaran educant des de la pedagogia, sense aplicar %. https://t.co/xm98O9sSNS

    — Josep G. Cambray (@JosepGCambray) July 4, 2022

    El conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, ha celebrat com “una primera victòria” el fet que el TSJC hagi admès la “impossibilitat legal” d’executar la sentència del 25%. “Aquesta és una primera victòria i una gran notícia. És el primer pas perquè en cap aula del nostre país s’apliqui el 25% de castellà”, ha emfatitzat el conseller en declaracions als periodistes després de conèixer la decisió del TSJC, que, al seu judici, “aferma el model d’escola
    catalana”.

    Cambray ha considerat que aquesta resolució del tribunal dona “màxima tranquil·litat” a les direccions dels centres educatius i als professors: “Començarem el pròxim curs sense cap novetat, i amb la màxima implicació dels nostres professors per a educar en l’aprenentatge de les llengües des de la pedagogia”. “Estem davant una gran victòria, una fantàstica notícia que ens diu que a les aules del país no aplicarem percentatges de castellà”, ha insistit.

    Pel que fa a la qüestió d’inconstitucionalitat que planteja el TSJC, ha subratllat que tant el decret del Govern com la llei aprovada al Parlament van ser avalades per unanimitat pel Consell de Garanties Estatutàries i “són del tot constitucionals”. “Que segueixin els tràmits jurídics que hagin de seguir”, ha afegit el conseller sobre la decisió del TSJC de demanar a la Fiscalia i a les parts personades a la causa que es posicionin sobre si ha de plantejar una qüestió d’inconstitucionalitat.

    Cambray ha agraït el treball del Govern, dels grups parlamentaris -PSC-Units, ERC, JxCat i En Comú Podem- que van aprovar la llei, de les entitats socials, del Consell Assessor Lingüístic i dels professors: “A través del màxim consens polític, social i pedagògic, hem aconseguit afermar el model d’escola catalana”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Sentències sobre la immersió lingüística TSJC
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    «De vegades fa l’efecte que l’etapa 0-3 és la parenta pobre del sistema educatiu»
    Next Article
    Opinió
    La coeducació durant la petita infància
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    maig 13, 2025

    Opinió
    Discriminació per motiu de discapacitat a l’elecció de la llengua base a València

    març 11, 2025

    Opinió
    Llibertat educativa o caos assegurat: la consulta lingüística que destrossa el sistema educatiu valencià

    març 10, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.