Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    El moviment estudiantil afronta el 3+2 amb una vaga a les universitats catalanes

    João Françamarç 2, 20164 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Vaguistes aquest dimecres a la UAB, on han fet tres dies de vaga / SANDRA LÁZARO
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquest dijous el moviment estudiantil ha convocat una nova aturada a les universitats catalanes per plantar cara a la reforma del 3+2. Fa poc més d’un any el Consell de Ministres aprovava el decret que permet a les universitats espanyoles reduir la durada dels graus de quatre a tres anys, per adaptar-se al model 3+2, amb tres anys de grau i dos de màster. La proposta va aixecar polèmica, va rebre crítiques de les universitats per la seva precipitació i aquestes mateixes van acordar un calendari d’implantació que no fos immediat.

    Ara les universitats aproven nous graus de tres anys, tot i que es mostren més conservadors amb els estudis ja existents. Mentrestant l’estudiantat ha celebrat consultes als campus com a via per reivindicar la democratització d’una decisió en què no han tingut veu ni vot. El Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans (SEPC) considera que aquests referèndums “van superar en número de participació qualsevol comicis fet anteriorment i més d’un 90% de l’estudiantat es mostrà en contra del 3+2”, motiu pel qual passen a la vaga per anar un pas més enllà en les seves reivindicacions.

    “Aquesta reforma suposa un pas més en el procés d’elitització i mercantilització de l’educació pública, instigant a la supressió d’aquells graus i facultats que no siguin “productius” i “competitius” dins la seva lògica capitalista”, assegura el SEPC en un comunicat, en què afegeixen que “sumat al constant augment de les taxes universitàries d’aquests darrers anys, el 3+2 suposa un encariment del preu dels estudis superiors ja que al cursar graus més generalistes es torna imprescindible estudiar un màster”, que tenen preus més elevats.

    Segons la Generalitat, la incidència de la vaga ha estat menor, però el cert és que moltes facultats han paralitzat la seva activitat. S’han aturat les classes en mitja dotzena de facultats de la UB (Economia i Empresa, Dret, Geografia i Història, Farmàcia, Matemàtiques i Filologia), en dues de la UdG (Dret i Educació i Psicologia), als campus Ciutadella i Poblenou de la UPF, al Campus Catalunya de la URV i a la Universitat Autònoma.

    La mobilització estudiantil s’ha traslladat al migdia en forma de manifestacions al centre de les principals ciutats de Catalunya. A Barcelona, milers d’estudiants s’han citat a les 12 h a Plaça Universitat i han desfilat pel carrer Pelai i les Rambles.

    Miles de estudiantes se reapropian de La Rambla en la #vaga3M: no al 3+2 pic.twitter.com/yT7NyveM7Z

    — Estudiantes Anticapi (@AnticapiEst) 3 de març de 2016

    De fons, la protesta contra l’increment de preus

    L’efecte que ha tingut a Catalunya traslladar cursos que eren de llicenciatura a una combinació de grau i màster es pot veure a l’informe de l’Observatori del Sistema Universitari sobre el preu total de la carrera. El curs 2007-2008 l’enginyeria informàtica i l’enginyeria industrial tenien la mateixa durada. Amb preus del curs 2013-2014, en canvi, una persona que vulgui ser enginyera industrial (i per tant ha de fer un màster) hauria de dedicar a pagar la carrera 4.260 euros més que una que vulgui ser enginyera informàtica. Malgrat tot, l’estudi mostra que les carreres que pateixen un increment més important –sobretot a causa de l’augment de preus, que no es veu modificat pel 3+2– són les que van passar d’una durada de tres a quatre anys.

    “Si passem a tenir un any de grau a preu de màster tenim un problema, tot i que la Generalitat assegura que aquest primer any de màster podrà costar com un curs de grau, però més que el 3+2 en si, el problema són els preus, el decret de preus de la Generalitat, que ens bloqueja l’accés a la universitat”, apunta Ismael Benito, de l’Associació d’Estudiants Progressistes (AEP). “Volem tornar a uns preus de com a màxim 700 euros, com els d’abans del 2011″, apunta en referència a l’augment del 67% de les matrícules de grau impulsat llavors per la Generalitat.

    Benito assegura que l’AEP reivindica un treball en diversos eixos vinculats a l’accés i no estrictament al 3+2. Són habitatge –”com a persona estudiant és molt difícil emancipar-se”–, alimentació –”ja fa anys que es van tancar els menjadors universitaris, els bas són molt cars i cada cop mengem pitjor”– i transport i mobilitat –”a nivell de territori hi ha gent que no es pot desplaçar perquè Renfe funciona fatal, i a l’Àrea Metropolitana els preus són inassumibles”, assegura l’estudiant–.

    El país que va oblidar les seves autores

     

     

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    AEP Prevenció SEPC vaga
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Escoles amagades en soterranis de Síria per educar enmig de la guerra
    Next Article Què més podem dir sobre pobresa i infància?
    João França
    • Website
    • X (Twitter)

    Periodista. Ex-redactor en cap de Catalunya Plural

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Anàlisi
    Tria pragmàtica de places MIR

    maig 16, 2025

    Actualitat
    Equitat i bretxa de gènere, assignatures pendents a la universitat

    maig 2, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}