Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    El pati d’en Babar… és una escola

    Maribel Hernández - eldiario.esmaig 21, 20146 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Babar Ali fa classes al pati de casa a altres nens des que tenia 9 anys d'edat
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquest és un article publicat a Desalambre

    Tot va començar com un joc. Babar Ali tenia només nou anys quan va reunir un grup de vuit nens i nenes al pati de casa seva. Qui no ha jugat mai de petit a ser mestre? Però Babar ho va fer en un context molt particular: Gagnapur, al districte de Murshidabad (Bengala Occidental), un dels més poblats de l’Índia, on amb prou feines hi havia una dotzena d’escoles, cap ni una a la zona on vivia. Aviat el joc es transformaria en el propòsit d’una vida.

    “Jo era un nen de nou anys i estudiava cinquè grau. Cada dia havia de recórrer deu quilòmetres per anar a l’escola i a la tarda, en tornar, veia els nens i nenes del meu veïnat que també tornaven a casa però no de l’escola sinó de treballar. Vaig pensar que havia de fer alguna cosa i vaig reunir vuit nens, entre ells també la meva germana. Ella va ser la meva primera estudiant, i vaig començar a ensenyar-los el que jo aprenia al matí”, explica a eldiario.es per telèfon aquest jove que acaba de fer 21 anys, en un anglès que ha après a la universitat. L’any passat es va graduar al Berhampur Krishnath College.

    Era l’any 2002. “Al poc temps em vaig adonar que si podia compartir el que jo aprenia amb els nens i nenes més pobres estaria fent alguna cosa bona per la societat. Llavors vaig entendre que això era el que havia de fer”, recorda.

    Vuit professores, antigues alumnes de Babar, ajuden a l'escola cada tarda. / Fotografia: Sanjukta Basu
    Vuit professores, antigues alumnes de Babar, ajuden a l’escola cada tarda. / Fotografia: Sanjukta Basu

    Avui, dotze anys després, el pati de casa seva continua sent un lloc vibrant. Per ell han passat al voltant d’un miler de nens i nenes, segons els seus comptes. “Cada dia uns 300 estudiants reben classe al pati del darrere de la casa familiar. Comencem a partir de les tres de la tarda perquè al matí els nens treballen amb les seves famílies, venent al mercat, com a mecànics… i les nenes ajuden a casa o treballen en altres cases”, explica.

    Aquesta mena de centre improvisat es manté gràcies als donatius que rep, “tot depèn de les donacions que ens arriben, gràcies a elles tenim llibres, quaderns, materials… i l’assistència és gratuïta”, detalla. A més, ha aconseguit el reconeixement oficial per part de les autoritats locals. Això vol dir que els que es graduen allà poden després continuar els seus estudis secundaris en altres centres.

    Babar no està sol. Orgullós, destaca que compta amb l’ajuda de vuit professores -estudiants d’universitat al matí, mestres a la tarda-, “totes elles són noies, inclosa la meva germana, Amina Khatun”. Les vuit van ser anteriorment alumnes seves en aquesta escola tan peculiar que ara es diu “Ananda Shiksa Niketan”. Una de les seves incondicionals és Mamtaj Begum. Begum va arribar a l’escola amb la intenció de matricular la seva filla però Babar la va convèncer perquè estudiés ella també. I es va quedar.

    L'escola de Babar ha educat a més d'un miler de nens i nenes pobres de la zona. / Fotografia: Sanjukta Basu
    L’escola de Babar ha educat a més d’un miler de nens i nenes pobres de la zona. / Fotografia: Sanjukta Basu

    Se sap també afortunat pel suport dels seus pares, Nasiruddin Sheikh, un venedor de jute que no va poder finalitzar els seus estudis, i Banuara Bibi, la seva mare, de qui diu que ha estat la seva “inspiració des que era petit”. Tots dos, malgrat no haver tingut l’oportunitat d’estudiar, han estat conscients de la importància de l’educació i han donat suport al seu fill fins i tot en els moments més difícils. Perquè en el camí, reconeix Babar, “hi ha hagut moltes dificultats”.

    “Quan vaig fundar l’escola la gent gran del poble no s’ho van prendre molt bé. Eren molt escèptics sobre el valor d’educar els seus fills. Ells no havien rebut educació i necessitaven que els seus fills els cop de mà per tirar endavant a les famílies”, recorda. Babar va anar porta a porta animant als pares i mares a que portessin els seus fills al col·legi. “Com ens ajudarà l’educació si ni tan sols podem permetre’ns dos plats de menjar al dia?”, “Educar les nenes? Llavors no trobaran marit”, eren alguns dels comentaris habituals amb què es trobava.

    Amb una determinació admirable, un adolescent Babar Ali no va desistir en la seva obstinació. “He hagut d’afrontar molts problemes, fins i tot he rebut algunes amenaces, però sempre els he plantat cara. Hi ha molta gent a qui no li agrado però per sort també hi ha molta gent a l’Índia que em dóna suport. Jo només vull seguir treballant. El meu somni és aconseguir una educació per a tots”, sosté amb fermesa alhora que fa seu aquest objectiu del mil·lenni que ja es va marcar l’ONU quan ell era encara un nen.

    La tasca de Babar Ali, aquesta sembra d’anys a força d’esforç i devoció, no en va afirma que el seu model a imitar és Swami Vivekananda (un líder espiritual hindú que va defensar l’educació com a solució als problemes de la societat) no ha passat inadvertida. El 2009, el canal de notícies indi CNN-IBN li va concedir el premi Herois Reials, i aquest mateix any, la BBC li va dedicar el primer reportatge de la sèrie “Fam d’aprendre”, qualificant-lo com “el director d’escola més jove del món.

    Babar Ali: "Vull donar-los als nens l'oportunitat d'un futur millor" / Fotografia: Sanjukta Basu
    Babar Ali: “Vull donar-los als nens l’oportunitat d’un futur millor” / Fotografia: Sanjukta Basu

    Babar, que actualment estudia un màster en Literatura Anglesa, segueix impartint quatre classes cada tarda a la seva escola. “M’agrada especialment ensenyar anglès”, confessa aquest jove a qui el reconeixement li ha arribat també com conferenciant TED o a la sèrie INK Talks.

    L’any passat, gràcies a l’ajuda de Almitra Patel -“la meva mentora”- una dona de 79 anys, coneguda a Bangalore pel seu activisme en el tema de les escombraries i integrant honorífic del Comitè de la Cort Suprema per a la gestió dels residus sòlids, Babar Ali va aconseguir un terreny a Bangalore on poder construir una escola en un futur. Si arriben els fons.

    “Aquest és el meu somni, poder crear més escoles. La pobresa i la ignorància van de la mà i només l’educació pot canviar-lo. Jo vull donar-los als nens més pobres l’oportunitat que tinguin un futur millor, trencar la cadena de la pobresa”.

    http://youtu.be/UIZYHkeTGcM

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticleReflexions sobre 72 experiències innovadores
    Next Article
    Actualitat
    Jaume Sastre: quinze dies de fam per lluitar contra el TIL
    Maribel Hernández - eldiario.es

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Anàlisi
    Nostàlgia pels estius dels noranta a l’adolescència

    maig 6, 2025

    Opinió
    ‘Adolescence’ posa el focus en el malestar juvenil: educar en valors democràtics per revertir-lo

    abril 23, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}