Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    El plaer de caminar

    Jaume Carbonelljuliol 1, 20214 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El temps escolar sol ser de tancament institucional, majoritàriament sedentari i condicionat per les urgències que cal atendre, encara que amb freqüència es prescindeixi del que realment és important. El temps estiuenc, per contra, és sinònim d’obertura, de nomadisme i de lentitud. El kairos, entès com a gaudi plaent, substitueix el cronos, el control disciplinat i accelerat de qualsevol rutina i activitat. ¡Què bé ho explica Carl Honoré a Elogio de la lentitud (2006) o a Bajo presión (2008)! En aquesta nova estació s’aparquen les presses: a l’hora d’assistir a un curs de formació, de llegir un llibre o simplement de prendre’s un bany o asseure’s en una taula, quan el menjar s’allarga en animoses o reposades tertúlies a l’empara de qualsevol ombra protectora o de la frescor de la nit. Moments de trobada i de retrobament que enguany, després de tant de confinament, adquiriran una dimensió especial.

    Però de totes aquestes activitats n’hi ha una especialment plaent que s’efectua en grup o de manera solitària: caminar. Una experiència cognitiva, social, estètica, física i sensorial. Perquè en aquesta pràctica es posa el cos, s’activa la ment i es mobilitzen tots els sentits. Això succeeix en grans viatges a països exòtics a la manera dels romàntics, però també en qualsevol racó de la naturalesa o en l’asfalt de les més diverses ciutats. Alguns geògrafs, com Pau Vila, sostenien que la geografia es fa amb els peus, i alguns educadors de la Institución Libre de Enseñanza, com Manuel Bartolomé Cossío, en els seus viatges a la serra madrilenya van ensenyar a mirar la natura. I, si ens traslladem a la ciutat, ens ve a la memòria la imatge de Charles Baudelaire i de Walter Benjamin, del vianant sense rumb, que experimenta la ciutat sense cap altra intenció que el fet de deambular o vagarejar de manera diletant. Qui vulgui aprofundir en aquest camp, recomanem el documentat assaig de Jordi García Ferrero Caminar, experiencias y prácticas formativas (2014).

    Aquest text és un adeu definitiu a la meva col·laboració al Diari de l’Educació, en el qual he escrit des dels seus inicis. He gaudit un munt en aquest bell i complex camí de l’educació, però ara la vida discorre per altres viaranys i altres rutes del desig

    L’observació calmada i no programada, aliena al turisme accelerat i de masses, permet acostar-se d’una altra manera al paisatge: escoltar la veu de la natura, els sorolls i els silencis, percebre les formes i evolució de plantes i arbres segons les èpoques de l’any i de l’impacte dels fenòmens meteorològics, la convivència més o menys harmònica entre les diverses espècies, els efectes de la petjada humana o imaginar futurs possibles d’acord amb un desenvolupament ecològic sostenible o insostenible. I quan ens perdem per la ciutat, descobrim zones amagades o ocultes i ens deixem sorprendre per l’imprevist i imprevisible: els seus batecs canviants al llarg del dia, les olors del mercat o d’una cuina, les converses que agafem al vol, les gambades o les mirades de les gents, el pols de la seva vida quotidiana. La capacitat de sorpresa aflora quan descobrim per primera vegada una ciutat, però la curiositat i fascinació no minva en absolut –fins i tot diria que creix– quan la visitem repetidament: perquè mai veiem el mateix, la nostra mirada s’enriqueix i sorgeixen noves preguntes. Preguntes i més preguntes, és així com creixem més sòlidament i feliç. Per camins traçats o per traçar, perquè com diu el gran poeta Antonio Machado: “Caminante no hay camino, se hace camino al andar”.

    Aquesta no és únicament la meva última col·laboració d’aquest curs, sinó que és un text d’adeu definitiu a la meva col·laboració al Diari de l’Educació, en el qual he escrit des dels seus inicis. He après i he gaudit un munt en aquest bell i complex camí de l’educació, però ara la vida discorre per altres viaranys i altres rutes del desig. Gràcies, moltíssimes gràcies per acompanyar-me durant aquest temps. Que tingueu un bon estiu, ple de salut i felicitat.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Cambray seguirà presidint el Consorci de Barcelona i nomena Pere Masó com a delegat d’Educació
    Next Article
    Actualitat
    Meritxell Ruiz, nova secretària general de la Fundació Escola Cristiana de Catalunya
    Jaume Carbonell
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025

    6 comentaris

    1. Jaume Cela Ollé on juliol 1, 2021 11:23 am

      Hem gaudit del teu mestratge, et donem les gràcies pel teu compromís, per la teva sensibilitat, per tot allò que coneixes molt bé del món educatiu i del món i que has sabut compartir. Enyorarem els teus articles tan ben argumentats. I la teva bondat. Ens trobarem en aquests camins de la vida i amb mi, sobretot, a les sales dels cinemes. Petons.

      Reply
      • Jaume Carbonell on juliol 2, 2021 1:12 am

        Gràcies Jaume per les teves paraules i per tot el que hem compartit, i també tu mhas ensenyat. Sempre ens seguirem trobant en altres camins de la cultura. Una abraçada molt forta i bon estiu.

        Reply
    2. Joan Domènech on juliol 1, 2021 6:27 pm

      Gràcies Jaume, per totes les aportacions que ens has fet durant tots aquests anys que has estat vinculat al món educatiu. Des dels primers Cuadernos, fins ara, és un llarg camí que , ara, espero poder substituir per altres caminades pel Montseny o l’Empordanet, conversant, compartint, observant i, en definitiva, vivint.

      Reply
      • Jaume Carbonell on juliol 2, 2021 1:17 am

        Gràcies en a tu Joan. Si, en efecte, són molts anys d´aventures, projectes i il-lusions compartides. Com tu dius, ens seguirem trobant i conversant per altres camins. Abraçades i bon estiu.

        Reply
    3. Rafa Miralles on juliol 2, 2021 10:10 am

      Preciosa reflexió, benvolgut amic. No dubte que a partir d’ara seguirem retrobant-nos mentre recorrem altres sendes… Un abraçot

      Reply
    4. Jordi Maduell on juliol 4, 2021 7:21 pm

      Gracies Jaume. Per tot el que ens has donat i l’amistat (D’acord apareixen records de fa moltíssims anys.) Tens tot el dret a viure com et plagui. Que la salut t’acompanyi !! Una abraçada. Espero trobar-te en qualsevol racó, i caminar una estona plegats.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}