Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    El valor de l’escola bressol quan parlem de la petita infància

    Rosa Garcia Rouraoctubre 19, 20233 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Petita infància | Cavall de Cartró
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La petita infància, que correspon al període que transcorre des del naixement del nadó fins que compleix els 3 anys, esdevé una etapa en la qual els nens i les nenes experimenten un creixement físic i cognitiu significatiu, alhora que augmenten les habilitats motrius que els permetran agafar objectes, rodolar, seure, caminar i, en definitiva, explorar el món que els envolta.

    Amb tot, però, aquesta etapa també esdevé un moment vital pels infants, ja que es produeixen alguns dels canvis més significatius en les seves vides. Durant aquest període, comencen a enfortir les connexions amb els seus cuidadors principals i aprenen a regular les seves emocions. A més, comencen a interactuar amb els seus iguals i aprenen les habilitats socials bàsiques com compartir, esperar torn i jugar en grup, per exemple.

    Per poder afavorir el descobriment del món que els envolta, és clau tenir les necessitats bàsiques cobertes. Aquestes, en les primeres edats, les podem dividir en tres blocs:

    • Fisicobiològiques: tenir una bona alimentació, higiene i temperatura, un son adient, estar resguardat de riscos reals, i gaudir d’integritat física i salut.
    • Socioafectives: tenir seguretat emocional, una xarxa de relacions socials positives i una autonomia progressiva.
    • Cognitives: fruit de l’estimulació sensorial i l’exploració física i social.

    És essencial destacar que, durant aquesta etapa, els infants necessiten estar en un entorn segur, afectuós i estimulant. La qualitat de les interaccions amb l’adult, amb altres infants i l’accés a recursos adequats tindran un impacte significatiu en ells. En aquest aspecte, l’escola bressol juga un paper molt important en el desenvolupament i l’aprenentatge dels nens i les nenes durant la petita infància, oferint espais de confiança on créixer i progressar.

    La qualitat de les interaccions amb l’adult, amb altres infants i l’accés a recursos adequats tindran un impacte significatiu

    Proporcionar cures bàsiques com l’alimentació, higiene i descans, així com l’acompanyament per garantir la seva seguretat i benestar físic, també ofereix un entorn ric en estímuls i oportunitats d’aprenentatge. A través de jocs, propostes i materials adequats es fomenta el desenvolupament cognitiu, motor, lingüístic i social. També es promou l’exploració, la curiositat i la creativitat.

    Així mateix és un lloc on tenen l’oportunitat de relacionar-se amb altres infants i això els permet compartir i adquirir habilitats socials bàsiques. Alhora, s’ofereix suport en el seu creixement emocional, ajudant-los a comprendre, expressar les seves emocions i establir vincles amb els altres.

    Un altre punt clau és el paper que juguen les famílies, oferint oportunitats de participació en els diferents moments de l’escola. La cooperació entre famílies i escola bressol és considerada un eix de qualitat educativa. El benestar i l’evolució de l’infant depèn del vincle d’aferrament familiar. Compartir les emocions, dubtes i angoixes és una manera de generar un clima de benestar amb les famílies, ja que afavoreix la comunicació entre família-escola, la qual és vital tant en aquests primers passos, com en tota l’estada a l’escola bressol.

    En resum, quan parlem de la petita infància, ens referim a la fase inicial de la vida en la qual s’experimenten molts canvis en poc temps en les diferents àrees del desenvolupament i en la que s’adquireixen les habilitats físiques, cognitives, emocionals i socials que esdevindran fonamentals pel futur de les persones.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    bressol infància opinió petita infància
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi
    El 27% del professorat no tornaria a triar la seva professió
    Next Article
    Entrevista
    Oriol Malet: “El sistema educatiu no dota de les eines necessàries per atendre la diversitat”
    Rosa Garcia Roura

    Educadora infantil i membre de l'equip de Comunicació i Innovació pedagògica de Cavall de Cartró

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}