Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Els ambients, el tercer educador

    Pau Rodríguezmarç 17, 20144 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Unes 300 persones van assistir a la jornada 'Dels racons als ambients', de Rosa Sensat.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’ambient en sentit global, explicava David Altimir, mestre d’educació infantil. “Com el lloc on es viu i les persones amb les quals estem en contacte”. Aquesta és la definició italiana d’ambiente –els italians de l’Emilia-Romagna, referents en educació infantil- que els educadors haurien de tenir en compte a l’hora de pensar i disposar l’entorn dels infants en les escoles bressol. “No ha de ser només un contenidor que acull, sinó que et defineix, crea identitat”, apuntava Altimir.

    La importància dels ambients en l’etapa infantil va quedar pal·lesa aquest dissabte, quan més de 300 persones es van trobar sota el paraigua de l’associació de mestres Rosa Sensat, a l’escola Drassanes de Barcelona, en unes jornades que, a partir de ponències i experiències de centres, van abordar les possibilitats i el paper que juguen els espais en l’aprenentatge dels més petits.

    D’entrada, en la primera ponència, Altimir va recórrer al pedagog italià Loris Malaguzzi -entre altres referents- per deixar clar que l’ambient es pot considerar “el tercer educador”,  i que totes les escoles tenen dret a tenir “un ambient propi”. “No és només un espai, sinó un lloc on cada infant pot desenvolupar el que li interessi”, assenyalava Altimir, que afegia: “són racons predisposats gràcies a l’observació prèvia per part dels mestres per saber què volen”, i que permeten que tots els infants estiguin actius.

    La descoberta, l’experimentació, el tacte, la participació, el benestar, posar l’infant al centre del procés… van ser els conceptes més repetits durant la jornades en referència a allò que pot potenciar un ambient ben dissenyat.

    A Catalunya, segons Altimir, el procés de creació d’espais amb objectiu pedagògic ha tingut com a artífex principals “els mestres, que han hagut de picar pedra, amb humilitat i discreció”. Sobretot en el cas de les escoles de nova creació, segons el ponent, que han donat més flexibilitat i marge als docents per idear els espais -“llàstima que ara siguin les primeres escoles que tanquen per la baixada demogràfica”, recordava Altimir.

    Espais i microespais

    La jornada organitzada per Rosa Sensat va comptar sobretot amb la presència de centres educatius de referència, que van poder compartir les seves experiències i funcionament en relació a la disposició dels ambients. Un d’ells va ser el CEIP El Martinet de Ripollet, on els infants passen més del 50% del seu temps escolar en els racons, segons explicaven la Montserrat i la Lídia, directora i secretària del centre, respectivament.

    A causa d’un continu procés d’observació, a El Martinet es van adonar que “alguns infants es quedaven un temps llarg en un sol espai, amb un mestre de referència; els costava sortir a explorar altres espais”, explicaven. Per això, van idear diferents microespais dins de cada espai, “amb diferents llenguatges” per facilitar un entorn de més confiança per a l’infant.

    També va poder exposar el seu cas l’escola bressol Céspedes, de Sant Adrià del Besòs, que concedeix un paper destacat a les famílies. “Els espais els hem de fer pensant en l’acompanyament de l’infant, donant resposta a les seves necessitats”, van asseverar Èlia i Quite. Entre altres aportacions, les responsables del centre Céspedes van subratllar la importància que en primer lloc juga el benestar dels infants -“si no està net, descansat, alimentat i acompanyat no voldrà jugar ni investigar”-, i van apuntar que seria desitjable que entre el material dels espais no tot fos plàstic, que conté “informació pobra”.

    A més d’aquestes experiències, la jornada de Rosa Sensat va continuar amb una gran mostra de materials i propostes d’una desena de centres educatius. Els assistents van poder passejar-se pels diferents espais ocupats per cadascuna d’aquestes escoles i intercanviar punts de vista i propostes.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Ambients Associació de Mestres Rosa Sensat CEIP Céspedes David Altimir Educació infantil El Martinet de Ripollet Entorn educatiu escola bressol Escola Drassanes Espais Loris Malaguzzi
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La fuga de cervells també inquieta Alemanya
    Next Article Innovació a l’educació: millora o transformació?
    Pau Rodríguez
    • X (Twitter)

    Periodista. Exdirector del Diari de l'Educació.

    Related Posts

    Entrevista
    Lluís Rabell: “La visió de la ciutat educadora té a veure amb la construcció de xarxes comunitàries”

    març 7, 2025

    Opinió
    El significat de la vida quotidiana a l’escola bressol: reflexions a la llum del nou decret d’educació infantil

    gener 27, 2025

    Actualitat
    Els drets dels infants explicats per 50 mestres

    desembre 3, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}