Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Els brots verds i la pobresa infantil

    Albert Salessetembre 25, 20155 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Menjador escolar. / Foto: Creu Roja.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    En els darrers anys, cada informe sobre pobresa infantil, cada recerca realitzada per entitats o investigadors independents, cada declaració pública de persones expertes que exposava les vergonyes del nostre sistema de protecció social a la infància i a les famílies, ha topat sistemàticament amb un corrent negacionista encapçalat per càrrecs polítics de primera línia que han procurat treure importància a les dades. Avui, a aquest negacionisme se suma la fe en una suposada recuperació econòmica que en un termini de temps indeterminat repercutirà en les nostres vides quotidianes i que retornarà les estadístiques a una normalitat prèvia a la crisi que va esclatar al 2008. Però el projecte polític neoliberal i la seva concreció en les retallades salvatges que s’han executat durant els darrers anys de crisi han consolidat el trencament entre indicadors macroecònomics i vida quotidiana.

    Els brots verds, aquests suposats símptomes de millora de l’economia, no reduiran la pobresa infantil si no es posen en marxa polítiques adreçades a corregir problemes que ja venen de lluny. La desprotecció de la infància davant de la pobresa no és un fenomen que s’estreni amb la crisi. Abans del seu esclat, en la majoria de països industrialitzats ja feia més d’una dècada d’increment del risc de pobresa per les famílies amb fills i filles. L’increment de la precarietat laboral que ha acompanyat els processos de desindustrialització a les societats occidentals ha tingut un impacte especialment intens en llars monoparentals, famílies migrants, o llars amb un nivell de formació dels pares baix. La combinació d’aquesta precarietat de treball i d’ingressos amb la insuficiència dels dispositius de protecció social ha comportat una extensió dels riscos de pobresa per a grups cada cop més amplis de la ciutadania. A l’informe publicat a finals de 2014 per UNICEF amb el títol Els nens de la recessió es remarca que el progressiu descens de la despesa social que es produeix als països rics des del 1995 ha incrementat el risc de pobresa en la infància i que, si bé als primers compassos de la crisi, es va produir una petita expansió de la despesa en mesures de protecció social, les polítiques d’austeritat posteriors han aprofundit en un procés d’increment de la pobresa i de la desigualtat que té un clar impacte sobre infants i adolescents.

    Catalunya, igual que la resta de l’Estat espanyol, està al capadavant del vergonyós rànquing de la pobresa infantil des d’abans de l’inici de la crisi: l’any 2007, més d’un 25% dels menors de 18 anys catalans vivien en llars amb ingressos per sota del llindar de pobresa. L’Enquesta de Condicions de Vida de 2014, situava aquesta taxa en un 29,9%. La bretxa del risc de pobresa és més elevada per als menors de 18 anys que per a la resta de la població. La situació és inversa a la que és registrava estadísticament l’any 2007 i respon a que les llars que pateixen una situació de pobresa i tenen menors a càrrec estan proporcionalment més empobrides que la resta de llars en situació de pobresa. La major intensitat de la pobresa en les llars on hi ha criatures es deu a la falta de polítiques de garantia de rendes per a les franges de població en edat de ser pares i mares d’infants. Si tenim en compte que a Catalunya la població de 0 a 17 anys que viu en llars on ningú té feina assalariada ha passat del 3,2% a l’any 2007 al 15,1 al 2013, no és difícil deduir les causes de la profunditat de les situacions de l’empobriment infantil: enmig de la fallida del mercat laboral, les polítiques públiques han consistit en deixar a les famílies a l’estacada.

    Aquestes polítiques de “desprotecció social” constitueixen una enorme hipoteca per als infants que en són víctimes, però també pel conjunt de la societat. La deixadesa amb la que es tracta el tema de la pobresa contrasta amb els encesos discursos sobre competitivitat i sistema educatiu que protagonitzen polítics i tertulians. Preocupar-se per la qualitat de l’ensenyament sense dedicar cap reflexió a l’entorn socioeconòmic de les criatures denota uns preocupants nivells d’ignorància sobre la realitat social o uns no menys preocupants nivells de cinisme. No hi ha millor predictor de l’abandonament escolar prematur i dels mals resultats acadèmics que la pobresa viscuda durant la infància. Els nens i nenes de famílies que viuen situacions de pobresa pateixen les conseqüències de les tensions i de les penúries pròpies de l’escassetat econòmica i de la inseguretat amb que els seus pares i mares fan front al futur. Quan la relació entre adults i infants a la llar està marcada per la pressió per arribar a final de mes les tasques educatives i la transmissió espontània de valors i actituds queden profundament ressentides. La recerca sociològica sobre pobresa i educació documenta relacions estadístiques significatives entre la privació material durant la infància i desordres de conducta, problemes d’adaptació social, limitacions en el desenvolupament coginitiu o depressió infantil i adolescent.

    Condemnar a les famílies víctimes de la pobresa a peregrinar per diferents recursos públics i entitats per reunir petites prestacions i ajudes per fer possible la subsistència no trenca amb aquests dolorosos impactes i garanteix la reproducció intergeneracional de les situacions d’exclusió. L’absència de polítiques autonòmiques i estatals que garanteixin una renda mínima comporta que siguin els serveis socials de pobles i ciutats i una atomitzada constel·lació d’iniciatives socials privades les que busquin solucions d’urgència i parcials a les privacions de nens i nenes. Però l’eradicació de les situacions de pobresa no es pot construir sobre el fonament de la urgència ni amb pedaços pressupostaris. En el camí cap a una Renda Garantida de Ciutadania cal prioritzar propostes com la Prestació Econòmica Universal per a la Criança presentada per la FEDAIA a principis de setembre i que va tenir una tèbia acollida per la majoria de representants de formacions polítiques convidades al debat posterior.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    abandonament escolar beques menjador fedaia Fracàs escolar opinió pobresa infantil Renda Garantida de Ciutadania UNICEF
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La tímida recuperació no tanca la ferida de les retallades
    Next Article
    Actualitat
    Un manifest demana acabar amb la discriminació contra les dones en la ciència
    Albert Sales

    Related Posts

    Opinió
    L’estiu: oportunitat o miratge per als infants?

    juny 3, 2025

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}