Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Els centres de l’Escola Pia avancen cap a un model amb menys pes de les assignatures

    Pau Rodríguezfebrer 3, 20163 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Imatge d'alumnes d'ESO de l'Escola Pia Catalunya
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L'Escola Pia de Catalunya treballarà per projectes en almenys un 25% del seu horari.
    L’Escola Pia de Catalunya treballarà per projectes en almenys un 25% del seu horari.

    Les assignatures perden cada cop més protagonisme en l’organització dels centres educatius. L’Escola Pia de Catalunya ha presentat aquest dimarts el projecte SUMMEM, segons el qual tots els alumnes d’aquesta institució escolar concertada treballaran per projectes que trenquin amb l’organització tradicional per disciplines almenys en un 25% de les hores. Per què fragmentar l’horari en diferents matèries si, segons constata la recerca, els aprenentatges són més profunds quan es connecten diferents branques del saber?

    Aquesta és una pregunta que sobrevola els sistemes educatius de la majoria de països, i que a Catalunya molts centres estan començant a resoldre pel seu compte amb metodologies com el treball per projectes o l’aprenentge servei. En aquest sentit, l’Escola Pia no són els primers en començar a dir adéu a les assignatures, però la seva aposta és significativa perquè aglutinen fins a 20.000 infants i joves de tota Catalunya en 20 centres.

    El projecte SUMMEM, presentat aquest dimarts al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) i ja en marxa en 6 escoles pilot, es proposa consolidar la “interdisciplinarietat” en tots els centres de l’Escola Pia. Això vol dir que d’aquí al 2019 -la implantació és progressiva-, almenys en el 25% de les classes -el 50% en el cas d’Infantil-, es treballaran activitats i projectes més actius i lligats al que inquieti els alumnes.

    L’objectiu, segons exposa Pere Vilaseca, cap de l’area de projecte educatiu de la institució, no és aplicar cap metodologia concreta, sinó avançar cap a “aprenentatges contextualitzats, que parteixin de coses pràctiques i reals per a l’alumne i que no serveixin només per aprovar exàmens”. El mínim comú denominador del projecte és la “interdisciplinarietat”, que es pot concretar, detalla Vilaseca, a través de quatre “metodologies actives”: el treball per projectes, l’aprenentatge i servei, aprenentatge basat en problemes i recerca. L’altre punt en comú és que tots aquests projectes hauran de concloure amb exposicions orals per perfeccionar les competències comunicatives.

    També es compromet el projecte de SUMMEM a donar protagonisme al treball cooperatiu. “Els alumnes han de treballar en equip entenent que la cooperació és en si mateix un contingut de l’aprenentatge”, apunta Vilaseca, que constata com el treball en grup és una competència que preocupa cada cop més a les famílies. “Abans els preocupava la informàtica, després va ser l’anglès, i ara hi ha certa preocupació pel que són les habilitats socials i emocionals, perquè els pares i mares d’adonen que són importants al seu lloc de treball”, resumeix.

    El projecte engloba des d’Infantil fins a l’ESO, el Batxillerat i la Formació Professional. Això sí, des de l’Escola Pia matisen que a Segon de Batxillerat no seran tan estrictes en aquesta transformació, atès que prefereixen donar prioritat a les assignatures per la proximitat de l’anomenada Selectivitat.

    La transformació s’ha gestat des de l’Assemblea, l’òrgan de l’Escola Pia per fomentar la participació de docents, famílies, equips directius i alumnes que es reuneix cada quatre anys. Segons detallen, l’any 2011 l’Assemblea va encomanar a una comissió l’inici d’un procés de renovació pedagògica de la institució, i quatre anys després, el 2015, el mateix organisme ha donat llum verda implantar SUMMEM per al proper quadrienni.

    El treball per projectes, doncs, és cada cop més present en molts centres educatius de Catalunya. Sense anar més lluny, la setmana passada l’Associació de Mestres Rosa Sensat va congregar a Barcelona quasi 200 professors de Secundària per discutir sobre les possibilitats del treball per projectes a l’ESO.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    aprenentatge servei Escola Pia Pere Vilaseca Treball cooperatiu Treball per projectes
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Els titulats britànics de minories ètniques tarden més en ser contractats i cobren menys que la resta
    Next Article
    Actualitat
    Preparació per a la vida o per a l’èxit escolar?
    Pau Rodríguez
    • X (Twitter)

    Periodista. Exdirector del Diari de l'Educació.

    Related Posts

    El paper de les entitats en els projectes d’ApS

    maig 27, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Reportatge
    Vull Català, aprendre i ensenyar català a través de la ràdio

    maig 13, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}