Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    ‘El Diari de l’Educació’ lidera un manifest “per un debat educatiu responsable i respectuós”

    Redacció

    Hem millorat. Els resultats PISA desorienten

    Joan M. Girona

    El menyspreu al professorat

    Rosa Cañadell

    En defensa de la renovació pedagògica

    Joan Domènech

    Canviem el batxillerat, plegats i en veu alta

    Fanny Figueras
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » En defensa de l’inútil

    Opinió
    En defensa de l’inútil

    Jaume Carbonellfebrer 24, 20163 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Nuccio Ordine en la seva conferència a l'Institut d'Humanitats.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La conferència que, amb aquest títol, va pronunciar la setmana passada Nuccio Ordine a Barcelona li anava com anell al dit a l’Institut d’Humanitats per celebrar el seu trentè aniversari. La seva tesi de fons (com també la del seu llibre La utilitat de l’inútil, Quaderns Crema, 2013) és que avui, amb l’embranzida del capitalisme globalitzat i salvatge, la dictadura de l’utilitarisme i la lògica del benefici s’imposen i impregnen cada cop amb més força l’ensenyament, la vida universitària i al patrimoni artístic i cultural.

    La gestió empresarial, el crèdit, el deute, l’obtenció de títols i l’acumulació de papers -la quantitas y no la qualitas–, la burocràcia universitària, el benefici material immediat, la recerca aplicada i lligada als productes del mercat… constitueixen el mantra de l’univers dels sabers útils. Per contra, tot allò que té a veure amb el conreu de les humanitats, l’art, la poesia, la investigació bàsica no lligada a cap producte, el coneixement que es va coent a foc lent, el pensament crític, l’autonomia de criteri, la intel·ligència de la bellesa i de la bondat, la inimitat, la solidaritat, la memòria… formen part del paisatge dels coneixements inútils.

    Ordine qüestiona aquesta jerarquització i la capgira, tot demostrant que els sabers tradicionalment considerats inútils esdevenen molt més útils que els coneixements econòmics de rendibilitat inmediata i de curta volada. En aquest sentit, el plaer desinteressat i gratuït del coneixement, el valor de la poesia, les oportunitats per ser millors persones, els sabers que no produeixen un benefici econòmic immediat o la grandesa cultural del  passat per comprendre el present i per imaginar el futur, són infinitament molt més útils pel progrés de la societat i per a la felicitat dels éssers humans.  “El diner ho pot comprat tot menys el coneixement”, i aquest, quan és sòlid i èticament poderós,  pot desafiar les lleis del mercat.

    En aquest punt, obrim un parèntesi per recordar el menyspreu amb què la LOMCE tracta les matèries relacionades amb les Arts, les Humanitats i les Ciències Socials, a les quals l’anterior ministre d’Educació José Ignacio Wert es referia textualment com “les matèries que distreuen”. No cal dir que l’enfocament economicista constitueix l’ADN de les reformes neoliberals aplicades arreu del món.

    Aquest professor i assagista italià fa un recorregut pels clàssics de tots els temps per posar de relleu els efectes devastadors dels anomenats coneixemens útils, així com el caràcter alliberador dels titllats d’inútils, de manera interesada i perversa, pel poder dominant. Així, cita Diderot, Baudelaire i Keynes: “Els deus en els quals es fonamenta la vida econòmica són inevitablement genis del mal”. A Kant: “L’interès està estretament connectat amb el plaer”. Al Quixot de Cervantes: “L’heroi per excel·lència de l’inutilitat”. A Dickens: “Ningú ha pintat millor la guerra declarada contra la fantasia en nom dels fets i de l’utilitarisme”. A Marta Nussbaum, que descriu a Sin fines de lucro els efectes catastròfics que la lògica del benefici ha produit en el món de l’ensenyament.

    I també es refereix a Víctor Hugo, el qual sosté que davant d’una crisi és més necessari que mai que es dupliquin els fons destinats als sabers i a l’educació de la joventut, per tal d’evitar que la societat caigui en l’ignorància. “A més del pa del treballador i de la vida, vull el pa del pensament, que és també el pa de la vida”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Baudelaire Dickens Diderot humanitats Keynes La utilitat de l’inútil Lomce Nuccio Ordine opinió Quixot de Cervantes
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El País Valencià distribuirà en funció de la renda les ajudes a l’escolarització de 0 a 3 anys
    Next Article
    Opinió
    Temps de vida, temps d’escola
    Jaume Carbonell
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    Vocacions que arrelen: aportar valor diferencial des de l’aula

    desembre 19, 2025

    Opinió
    Ha tornat a passar

    desembre 18, 2025

    Opinió
    Keep calm: els joves no són ultres

    desembre 17, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.