Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    La guerra amb ulls d’infant: qui pot quedar al marge dels conflictes?

    Jaume Carbonellnovembre 23, 20176 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Unicef / Romanzi
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “Penso en aquell temps tan feliç. El temps de pau. Aquell temps en què no havíem de preocupar-nos per poder obtenir queviures, en què no havíem de faltar a l’escola per motiu de les cues. En què no havíem de deixar les nostres tasques diàries i anar al refugi, perquè vinguessin uns avions a destruir-nos a nosaltres i la nostra ciutat. Tornarà aquell temps? Sí, ha de tornar! Perquè torni és necessari que s’acabi la guerra. Aquesta terrible guerra. Si tothom l’odiés, però amb un odi tan gran… amb un odi que sols es fes extensiu a ella, perquè no hi ha res ni ningú que es mereixi un odi tan gran com el que es mereix la guerra, de guerres no n’hi hauria. És tan dolenta, la Guerra… I tan bonica la Pau!”

    Aquest text, escrit per l’alumna Encarnació Martorell i Gil, del Grup Escolar Ramon Llull –un dels centres afectats per la violència policial de l’1-O–, el 24 de novembre de 1937, forma part del darrer llibre de Salvador Domènech que acaba de publicar-se, La guerra amb ulls d’infants (Gregal, 2017). Es tracta d’un recull de redaccions, diaris i altres escrits inèdits d’una gran frescor a càrrec d’alumnes durant la República i sobretot durant la Guerra Civil. Un llibre que, a banda de la lloable i persistent tasca de recuperació de la memòria històrica per part de l’autor, convida a pensar sobre tot allò que comporta un conflicte bèl·lic d’aquesta magnitud: del que sura a la superfície i del que es remou per dins. Una documentació molt valuosa per conèixer el dia de l’escola en temps de pau i de guerra, dels grans progressos de la renovació pedagògica i de la barbàrie destructora i mortífera.

    Salomó Marquès, en el pròleg, subratlla un aspecte que no pot passar desapercebut: “Darrera d’aquests textos s’hi veu la mà del mestre; d’aquells mestres, homes i dones, que volien una societat millor, més justa, més democràtica, més solidària… I per això posaven totes les seves energies a fer una escola que trencava motlles, que ajudava a crèixer humanament i intel·lectualment. Una escola respectuosa amb totes les creences religioses, neutra respecte als dogmes de cada confessió, compromesa amb els valors del diàleg, la justícia social i la pau, amb ensenyament científic, estimulador de l’interès dels infants”.

    Mestres compromesos amb el deure ètic d’ensenyar als infants les crueltats i les conseqüències de la guerra per avorrir-la i acabar amb ella. Amb una guerra que es va fer llarga, massa llarga. Perquè aquests conflictes se sap quan comencen però mai quan acaben. Els alumnes, a més, tenien tot el dret de conèixer la realitat. ¿Que potser se’ls podia amagar i quedar-ne al marge? Una de les nombroses veus infantils que recull la premi Nobel de Literatura Svetlana Aleksiévitx a Últims testimonis (Raig Vert, 2016) ho explicita de forma diàfana: “De tot… Me’n recordo de tot… Recordo que els adults deien: ‘És massa petit, no ho entén’. I jo em sorprenia, pensava: ‘Que en són, d’estranys, els adults! Què els fa pensar que no entenc res, quan en realitat ho entenc tot?’. Fins i tot em feia la impressió que entenia més coses que no pas ells, perquè jo no plorava i ells sí. La guerra és el meu manual d’història. La meva solitud. No vaig tenir infantesa… Me la van arrabassar, no forma part de la meva vida. Soc un home sense infantesa, el seu lloc el va prendre la guerra. Després només l’amor em va marcar fins a aquest punt. El dia en què em vaig enamorar… en que vaig descobrir l’amor…”

    “Què no han d’entendre! I com l’amor i la pau no han de convertir-se en els principals deitjos, en els seus somnis”. En el cas d’Aleksiévitx, entrevista persones de la Unió Soviètica que, durant la Segona Guerra Mundial, tenien entre dos i dotze any. Històries d’orfandat, dolor i desplaçament en una de les majors crisis humanitàries de la història que es va saldar amb un total de 60 milions de morts, molts d’ells infants.

    Però, malgrat tot, l’horror de la guerra, amb totes les seves conseqüencies, persisteix, encara que sota noves formes i en altres geografies, amb conflictes interns que compten amb estretes complicitats dels països més poderosos del planeta. Els beneficis econòmics de la indústria d’armament i el control geoestratègic del món són massa llaminers per no treure’n profit. Fa un parell de dècades, l’horror es va instal·lar als Balcans i, avui, por no esmentar altres conflictes menys visibles, és a Siria: una guerra que ha entrat en el setè any i que sembla enquistada i normalitzada. Sí, perquè malgrat la retòrica de les paraules, sembla que la mort massiva no es veu com una excepció sinó com una normalitat, rodejada de silencis i oblits.

    Les dades són esfereïdores. A part de la sangria de morts i ferits, 11 milions de persones –2,3 nens i nenes– s’han vist obligats a desplaçar-se dins de la mateixa Síria o cercant refugi en altres països. I són prou coneguts els obstacles que es troben en alguns llocs per ser acceptats com a refugiats, per no parlar de les pèssimes condicions en que viuen o sobreviuen en els camps de refugiats. També és sabut fins a quin punt s’està incomplint el compromís europeu signat fa un parell d’anys: es va decidir acollir 160.000 refugits (en forma de reubicació i reassentament) i fins a finals de setembre només n’havíen arribat 27.695, el 17%. La cuota espanyola encara és més baixa: l’11,4%. Vergonyós.

    Mentrestant, els infants de Síria, a través de textos i cançons, es pregunten: “Món, ¿Què està passant? ¿Què t’hem fet perquè ens assassinin? Denuncien les massacres, matances, desnonaments, bomardejos de cases i escoles, així com la por que els domina i no els deixa viure. I llancen un SOS per protegir la seva seguretat, llibertat i dignitat: per protegir la seva infància. Per viure com a éssers humans i poder dibuixar els seus somnis. “Món, on ets? Per què no ens feu cas? Us complau veure com l’exèrcit assassina als nens petits? Món, ja prou de tan silenci”. Quantes víctimes innocents i quantes inàncies trencades i robades!

    El compromís ètic del profesorat, davant de qualsevol conflicte, sigui de la intensitat i de la naturalesa que sigui, és acompanyar els alumnes per tal d’acostar-los a la realitat per comprendre el seu present i el món que els envolta. A més, els infants i adolescents són subjectes de drets i, entre aquests, es contemplen els d’expressió, de pensament i d’accés a la veritat. I no es pot oblidar que la Convenció Internacional dels Drets de l’Infant és, sobretot, un text d’indignació i de rebel·lió davant de les injustícies. D’aquí la importància de l’educació per a la ciutadania a l’escola -i, per què no, desprendre’s de prejudicis i complexos i dir-ne formació política- on, a partir de la conversa i del màxim respecte, es puguin contrastar opinions i punts de vista, sense dogmatismes ni adoctrinaments. Educant els alumnes per la democràcia: no per adaptar-los al món actual sinó per formar-los per crear un món millor, on la pau, l’amor i la justícia aflorin amb tota la seva riquesa i potencia.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Educació per la pau opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Infàncies robades, silencis vergonyosos
    Next Article
    Actualitat
    “En una escola amb valors inclusius la col·laboració es dóna a totes hores i entre tothom”
    Jaume Carbonell
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}