Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Hi ha tres bretxes digitals, i els dispositius n’arreglen només una

    Redaccióabril 16, 20205 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    iStock

    Segons dades de l’Enquesta sobre equipament i ús de les TIC a les llars de 2019 de l’INE, a Catalunya el 94% de les llars tenen connexió a internet, la qual cosa suposa que a 155.000 llars no en tenen. Al 12,5% de les llars monoparentals no es disposa de cap tipus d’ordinador i passa el mateix en el 7,3% de la resta de llars on conviuen parelles amb fills. Això significa que a més de 110.000 llars on conviuen progenitors amb els seus fills no es disposa d’ordinador. Si ens fixem només en els infants d’entre 10 i 15 anys (dades que també facilita l’enquesta) 17.300 infants d’aquestes edats no es van connectar a internet des de la pròpia llar en els darrers tres mesos previs a l’enquesta. Aquestes dades ens donen una primera fotografia de la bretxa digital d’accés a que s’enfronten els alumnes catalans.

    Al marge del nombre de dispositius que hi hagi a la llar i de la seva connectivitat, caldrà tenir en compte quina és la disponibilitat d’ús de l’alumnat. En un context en què s’està promovent el teletreball, comptar amb ordinador a la llar no implica que aquest estigui disponible per als infants, especialment quan a les llars trobem diversos infants convivint i, a partir d’ara, amb diverses exigències formatives. El Departament d’Educació ha fet una diagnosi a través de qüestionari al qual han respost 3.055 centres, que són un 56% del total. Aquesta no és una xifra menyspreable, però en desconeixem els resultats, i sense aquests, la distribució dels 22.000 dispositius amb connexió sembla insuficient, a partir de les dades que recull l’enquesta de l’INE.

    Aquests dispositius serviran per lluitar contra la primera de les bretxes digitals, la referida a l’accés, però aquest no és l’únic obstacle tecnològic amb què es trobaran els alumnes. Al 2004, Neil Selwyn (professor australià, expert en sociologia de l’educació) ja ens avisava que “l’accés a la tecnologia és inútil sense les habilitats, els coneixements i el suport per utilitzar-la de forma eficaç” (1), i diferents aproximacions posteriors ens permeten parlar de dues bretxes digitals més: la bretxa en relació a l’ús, referida a les competències i habilitats; i la bretxa relacionada amb la qualitat d’ús o l’aprofitament, és a dir, amb el propòsit o benefici que un és capaç d’extreure’n de l’ús de la tecnologia. Són aquestes dues dimensions, juntament amb la disponibilitat dels dispositius, les que poden portar més maldecaps en aquesta nova aventura escolar.

    La formació en línia és una experiència molt nova a la majoria de les llars; durant el 2019, menys de 3 de cada 10 famílies havien fet servir material d’aprenentatge en línia i menys de 2 de cada 10 havien fet algun curs online en els darrers 3 mesos previs a l’enquesta. Són dades aquestes que si s’observen segons els nivell d’estudis ens donen una clara visió de fins a quin punt aquestes bretxes reprodueixen les desigualtats socials preexistents. Els que han fet servir material d’aprenentatge en línia han estat el 7% de la població amb educació primària, davant del 40% dels que tenen formació universitària. I des d’una altra perspectiva, el 16% de les persones que viuen a llars amb ingressos inferiors a 900€ mensuals i el 42% amb ingressos superiors als 2.500€.

    Davant aquest escenari caldrà no només atendre les necessitats d’accés a dispositius i connectivitat, tenint en compte les característiques dels mateixos, de si es tracta de tauletes, ordinadors o smartphones, perquè tant les habilitats necessàries, com les tasques que s’hi poden desenvolupar són diferents per uns i per altres. Però segurament, més important que això, és fer un acompanyament als alumnes, i a les famílies, posant en el centre l’alfabetització digital, canviant el rol i el focus de l’ensenyament dels docents perquè els alumnes puguin desenvolupar adequadament les seves tasques i les famílies siguin competents en el suport als seus fills i filles. Aquest acompanyament, aquest guiatge, així com les propostes d’activitats, seran claus per maximitzar l’aprofitament d’aquest temps de confinament.

    Les dificultats que plasmem no s’han d’entendre com una crida a la inacció, ben al contrari. Aquest període està sent un temps d’ampliació de desigualtats. Miquel Àngel Alegre ho ha explicat molt bé: els períodes prolongats de desconnexió escolar generen una pèrdua del ritme d’aprenentatge de l’alumnat desafavorit, ampliant les desigualtats entre infants pobres i rics. Moltes de les seves anàlisis han estat vinculades als temps no lectius del període d’estiu, però  són aplicables també a aquest temps de confinament. És en aquest període de confinament on les desigualtats digitals estan tenint un major impacte i s’estan donant diferents aprofitaments dels recursos a l’abast, tant per part de les famílies que dominen i aprofiten els recursos educatius digitals (recordem-ho, aquells amb més estudis i/o més renda), com dels centres educatius que des de fa temps han incorporat les TIC a les seves propostes pedagògiques.

    Per tant, el que proposem és incorporar aquestes altres mirades per evitar que des de les institucions públiques es dissenyin noves mesures que amplifiquin les desigualtats, i que aprofitem aquesta emergència per fer aprenentatges que no només ens serveixin per sortir del pas, sinó que ens permetin fer una anàlisi profunda sobre les bretxes digitals. Sobre com aquestes tenen moltes més dimensions que l’accés, sobre com aquestes tenen l’origen en desigualtats socials prèvies i alhora les amplifiquen i, per tant, cal atendre-les i eradicar-les per trencar aquest cercle viciós.


    (1) Reconsidering Political and Popular Understandings of the Digital Divide (2004): https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1461444804042519

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    “Si en garantim l’accés, els esplais i casals seran una gran eina per pal·liar els efectes de la pandèmia”
    Next Article
    Opinió
    Tens joves d’ascendència xinesa a l’aula? Tinc una carta per tu
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    El bullying que no fa soroll

    maig 16, 2025

    Opinió
    Greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració

    maig 14, 2025

    Opinió
    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    maig 14, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.