Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Tinc dos anys i estic cansat

    Aina Cabau Vallverdú

    Com cuidem els mestres?

    Joan M. Girona

    Cabòries d’un substitut inestable

    Víctor Saura

    D’etiquetes i diagnòstics  

    Ferran Casadó i Anna Escobar

    L’evidència científica no arriba a un consens sobre els efectes de les pantalles en la salut mental dels infants i adolescents

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » I les interines docents, a qui li importen?

    Opinió
    I les interines docents, a qui li importen?

    Encarni Salguerojuliol 14, 20206 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquest dimecres es preestrena la pel·lícula “Uno para todos”, que explica la història del dia a dia d’un docent interí en una escola pública. Un docent, interí, com a protagonista! Resulta interessant i valent el fet de donar visibilitat a aquesta figura per mostrar un punt de vista que moltes persones desconeixen. Es tracta d’això, fer-ho a tots els espais que sigui possible, prestigiar la seva tasca i donar importància a l’educació, que es relaciona directament amb la importància de la infància i la joventut, posant-la al centre de la vida i del funcionament del sistema com a societat cuidadora, educadora. Les docents treballem amb el material més sensible i bonic del món, la canalla i el jovent, que són els futurs pilars d’una societat relativament propera en el temps.

    Treballadores precàries, també a les administracions públiques

    Les treballadores interines són aquelles que no tenen un lloc de feina fix a l’administració pública, no són funcionàries. Tenen contractes temporals, sovint consecutius i poden allargar la seva situació de temporalitat de manera indefinida (la qual cosa se suposa que és il·legal). A Catalunya (i es pot dir que també a la resta d’Espanya) són aproximadament un 30% del total de les docents (una àmplia majoria amb més de 5 anys d’experiència). La normativa europea permet com a màxim un 8% de personal temporal i ha sancionat Espanya per superar, de molt, aquesta xifra. En números, aproximadament unes 25.000 docents de l’escola pública són interines (el 8% serien 6.000 persones). El passat 19 de març del 2020, el TJUE va confirmar que hi ha abús sobre la contractació temporal en el sector públic.

    I llavors sorgeix la pregunta… Algú té cura d’aquest col·lectiu?

    Cada vegada més pressió, promoguda per una normativa poc democràtica, més modificacions i més pèrdua de drets laborals i, per tant, socials. No hi ha lloc pel dubte, desvalorar a docents interines és menysprear la seva tasca i desvalorar l’escola, la tasca educativa i l’alumnat. No ens ho mereixem, això. Som un número, cada curs, a mitjans de juliol, desenes de milers de persones esperen que li “toqui” una destinació a un centre per poder treballar, fins i tot professorat amb més de 10 anys d’experiència. Han de passar un filtre i una valoració cada any per poder optar a quedar-se al mateix centre. Cada vegada més, no se segueix ni es guarda l’ordre de la borsa de professorat i es fan entrevistes individuals (sovint opaques i pactades) per escollir qui es quedarà al centre treballant. Competir és el que toca ara, no es valora la diversitat als centres, l’experiència, la saviesa, no es respecta un ordre pactat prèviament. Cada vegada, a poc a poc, es perd més objectivitat, més transparència, més democràcia.

    Unes oposicions insuficients, injustes i en el pitjor moment

    Els motius d’aquest abús de temporalitat són diversos, entre ells destaquen dos:

    • Un procés selectiu del tot obsolet que NO garanteix, ni de lluny, l’estabilitat de les persones que porten molts anys treballant i que acumulen una experiència laboral significativa. Una de les proves és totalment memorística, a partir d’uns temaris del 1996, com si les interines que porten 4, 6 o 7 anys (mínim), no haguessin ja demostrat, sobradament, que tenen els coneixements necessaris per desenvolupar la tasca docent. Aquest punt és decisiu, ja que el TJUE argumenta que aquests processos són del tot fraudulents, si es vol garantir l’estabilitat de les ja hi són des de fa molts anys.
    • Les places que s’ofereixen són del tot insuficients (tant pel que fa a les convocatòries com el nombre de places que es convoquen, que sovint no arriba ni al 10% de les ocupades per les interines).

    Catalunya és l’única comunitat autònoma que realitzarà les oposicions dins d’un escenari de pandèmia mundial. El passat 9 de juny, el Departament d’Educació va informar que les oposicions seran el 4 de setembre, el 4 de setembre! Hem patit un confinament que mai s’havia viscut, els docents, també els interins, han realitzat un esforç extra per adaptar-se a un seguiment telemàtic en temps rècord i un final de curs del tot atípic. A l’abril es van posposar al primer trimestre del curs 2020/2021 (ningú es pensava que fos justament a inicis de curs), donada la situació d’emergència sanitària provocada per una pandèmia mundial, per la Covid19. El Departament d’Educació va informar que es realitzarien al llarg del 1r trimestre del curs 2020-2021.

    A poc menys de 3 mesos (i el 3r trimestre per acabar), es dona una data per unes oposicions docents del tot injustes per les persones interines, que ja estan exhaustes i hauran d’estar al 100% al setembre amb el nou curs que comença, i que serà complex i dur.

    El conseller d’Educació ja ha definit l’inici del curs vinent com una “emergència educativa”, a causa dels esforços que haurà de fer tota la comunitat educativa, als centres, amb l’alumnat, pel que fa a metodologies i les adaptacions que siguin necessàries (a part de possibles rebrots de contagi que aturarien tot el procés i que, avui dia, ja s’estan produint).

    Amb la pressió que ja hi haurà, com potser que es plantegi aquesta opció? És que a ningú l’importen les interines? És que ningú les valora, les cuida? Es podria facilitar l’estabilitat d’aquestes interines docents, que es troben en frau de llei, amb un concurs de mèrits i no generaria cap mena de despesa pública.

    Unes oposicions a inici de curs, a inicis de setembre, serien impensables dins d’una normalitat; amb aquest escenari d’emergència sanitària i adaptació a una “nova normalitat”, com pot ser que es plantegin unes proves selectives d’aquesta complexitat? Quins motius pot haver-hi al darrera? Electoralistes, estalvi econòmic (canviar personal més jove per personal que porta més temps), acabar de desmuntar la possible organització del col·lectiu interí?

    Les grans afectades: les interines dones amb càrregues familiars

    Les dones amb fills i/o que tenen cura de persones grans o dependents seran les grans perjudicades per aquest nou calendari d’oposicions. És sabut que entre les docents, la gran majoria són dones. També és conegut que les dones són, principalment, les que s’encarreguen de les cures dels fills, de les persones grans i/o dependents. O aprovar o la salut pròpia i la de la família.

    Seran les grans afectades, de forma totalment injusta, parteixen d’una situació de confinament complexa, amb teletreball i l’afegit de la cura dels infants i familiars. És del tot injust que ara hagin de patir la pressió d’unes oposicions que evidencien una gran manca d’empatia en tots els sentits.

    Demano sensatesa i apel·lo a la coherència, que es posposin aquestes oposicions (mínim al 2021), com s’ha fet a la resta d’Espanya, a una data que permeti una normalitat i la igualtat de condicions per poder preparar-les amb èxit. A més a més, que es plantegin, com a procés de concurs de mèrits per estabilitzar totes les interines que es troben en frau de llei, treballant més de 3 anys, que són pilar i sostenen en gran part el sistema educatiu.

    En l’escenari on ens trobem, ens deixem companyes enrere; a qui li importen?

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Interins Interins i substituts opinió oposicions
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Bargalló anuncia la contractació de 8.258 nous professionals pel curs 20/21
    Next Article
    Actualitat
    L’opció per l’escola pública segueix la seva tendència a l’alça a Barcelona
    Encarni Salguero

    Related Posts

    Opinió
    Feliç estiu, aventures en l’horitzó

    juliol 4, 2025

    Opinió
    Indignació

    juliol 3, 2025

    Opinió
    L’avaluació en el sistema educatiu

    juliol 2, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}